کد خبر: ۶۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
پس از بازداشت امام در آن سال ها برخی روحانیون کنج عزلت گزیدند اما آیت الله خزعلی همپای آیت الله سید علی خامنه ای و آیت الله واعظ طبسی در مدارس علمیه مشهد به سخنرانی های افشاگرانه مشغول شدند.
پیکر مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی روز جمعه با حضور جمع کثیری از مردم مشهد و مسئولان از میدان شهدا تا حرم رضوی تشییع شد.

در مراسم باشکوهی که صبح روز جمعه با حضور جمع کثیری از مردم مشهد از محل میدان شهدا اغاز شد پیکر آیت الله خزعلی یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری تا حرم رضوی تشییع شد.

 مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی یکی از نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری و عضو برجسته جامعه مدرسان حوزه علمیه قم روز چهارشنبه گذشته ۲۵ شهریور ماه در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، پیکر مرحوم آیت الله خزعلی بعد از اقامه نماز جمعه مشهد در رواق دارالعباده حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) به خاک سپرده می شود.

آیت الله خزعلی و انقلاب
این روحانی مبارز بیش از نیم قرن از زندگیش را صرف پیروزی انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی کرد.

وی که از حوزه علمیه مشهد، پای در کسوت روحانیت گذاشت و در محضر آیت الله بروجردی، امام خمینی، آیت الله بهجت و علامه طباطبایی تلمذ کرده بود، همراهیش با امام خمینی (ره) و نهضت انقلاب، را از همان سال ۴۲ آغاز کرد.

پس از بازداشت امام در آن سال ها برخی روحانیون کنج عزلت گزیدند اما آیت الله خزعلی همپای آیت الله سید علی خامنه ای و آیت الله واعظ طبسی در مدارس علمیه مشهد به سخنرانی های افشاگرانه مشغول شدند.

وی که از شدت علاقه به امام خمینی(ره) وصیت کرده روی سنگ مزارش بنویسند «ابوالقاسم خزعلی دوستدار آیت‌الله خمینی» در حیاتش به خاطر امام به زندان هم رفت آنگاه به دلیل امضای مرجعیت امام به زندان قزل‌قلعه افتاد و  سه بار هم به‌ گناوه، دامغان و‌ زابل تبعید شد.

آنگونه که شهید حاج مهدی عراقی در کتاب خاطراتش نوشته، آیت الله خزعلی از طرف امام خمینی به کویت اعزام می شود تا بر علیه دولت پهلوی تبلیغ کند.

پس از بازگشت در کنار چهره هایی چون مرحوم آیت الله عمید زنجانی، مساجد را به عنوان محور فعالیت های مبارزات انقلابی برگزیده و به بسیج نیروهای مردمی در آنجا مشغول شدند.

آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز در بازخوانی خاطراتش از پیروزی انقلاب، به یکی دیگر از سخنرانی های مشهور آیت الله خزعلی در خوزستان اشاره کرده است.

آیت الله خزعلی که در سالهای منتهی به انقلاب ممنوع المنبر شده بود، در ۲۷ دی ۵۷ بار دیگر خطر برخورد رژیم را به جان خرید و در مسجد صاحب الزمان (عج) اهواز سخنرانی کرد.

وی یکباره در میانه سخنانش خطاب به حاضرین از فرار شاه خبر داد و لذا خبر وی باعث هلهله و ذوق زدگی مردم شد که به خیابان ها ریختند و کنترل جریان مراسم از دست نیروهای گارد خارج شد و آیت الله خزعلی هم از میدان جان سالم به در برد.

پس از انقلاب او به عنوان نماینده سمنان در مجلس خبرگان قانون اساسی به جمع تدوین کنندگان این قانون ماندگار پیوست و سپس با حکم امام و مقام معظم رهبری۲۰ سال به عضویت شورای نگهبان درآمد.

بنیاد بین‌المللی «غدیر» از یادگارهای ماندگار اوست که همواره پیروی از مولی الموحدین امام علی (ع) را سرلوحه زندگی خود می دانست.



منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین