کد خبر: ۶۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
برای مشترکان خانگی تقریبا ۳ سال است که تفاهم نامه ای با بیمه داریم که روی قبض های برق هر دوره ۵۰ تومان حق بیمه لوازم خانگی گرفته می شود. اگر بر اثر قطع برق آسیبی به وسایل خانگی رسید، در صورت اثبات آسیب به وسایل خانگی مشترکان به دلیل قطع برق، بیمه تا سقف ۴۰۰ هزار تومان خسارات را تقبل می کند.
شرکت برق اعلام کرد در صورتی که هزینه برق مشترک در یک دوره از ۳۰ هزار تومان بالا برود، اخطار پرداخت ۱۰ روزه می دهد و پس از این مهلت، برق، قطع خواهد شد.

 نارضایتی مردم از اخطارهای مکرر قطع برق که توسط شرکت برق صادر می شود، در کامنتها و تماسهای مردمی با سرویس مشکلات مردم، به وضوح مشخص است. آنها می گویند اداره برق منطقه شان بدون توجه به خوش حساب بودن آنها، اقدام به صدور اخطاریه قطع برق می کند و در برخی از موارد نیز بدون اطلاع قبلی و حتی با ندادن قبض، برق را قطع کرده است.

نمونه ای از قبض های ارسالی از سوی خوانندگان

در همین رابطه با دکتر عبدالامیر یاقوتی، معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت برق تهران بزرگگفتگو کردیم. او در تشریح اقدامات شرکت برق در قطع برق مشترکانی که هزینه مصرفی برق خود را پرداخت نکرده اند، این کار را قانونی دانست و به مردم اخطار کرد به موقع قبوض برق را بپردازند.
در ادامه، مشروح این گفتگو را می خوانید:


چطور شما با اولین قبضی که برای مشترکان صادر می کنید، بر خلاف رویه سابق، اخطاریه قطع برق به مشترک می دهید؟
بر اساس آیین نامه فروش برق، هر مشترک موظف است صورتحساب صادر شده را تا مهلت مشخص شده که در قبض برق قید شده و عموما ۱۰ روزه است، بپردازد. در غیر این صورت مشمول اخطار قطع برق می شود.

ولی ما مواردی را داریم که با وجود نداشتن بدهی قبلی و مصرف پایین حدود ۵۰ هزار تومان، در همان قبض دفعه اول، اخطار قطع برق به مشترک داده شده است؟
دفعه اول و دوم ندارد. در واقع صنعت برق مانند کالایی است که در اختیار مردم قرار داده است، برای اینکه برق تولید بشود و هزینه های نیروگاهی داده شود، باید منابع به وجود بیاید و برنامه طبق شرایط تنظیم شده، مورد بهره برداری قرار گیرد. از کجا این منابع به وجود می آید؟ تقریبا همه منابع از محل فروش انرژی است. اگر این مطالبات به موقع وصول نشود، تبدیل به طلب انباشته می شود. خیلی از مسایلی که در گذشته های دور گریبانگیر صنعت کشور بوده به خاطر همین مسئله بوده. در واقع آیین نامه هایی که تدوین شده از سال ۴۵ که قانون برق تصویب شد تاکنون تاکید موکد می کند روی برخی از ویژگی ها از جمله پرداخت به موقع برق مصرفی.


تصور می کنید منطقی است با قبض اول، مشترک را تهدید کنیم اگر مبلغ را نپردازی، برق را قطع می کنیم؟
خب ما چطور برق را بفروشیم؟ وقتی شما از روز اول دوره مصرف می کنید، تا روز ۶۰ دوره، برق توسط مشترک مصرف می شود. قبض را بعد از مصرف کردن صادر می کنیم و ۱۰ روز هم مهلت می دهیم پولش را بدهند. البته موارد خاص نیز داریم. خیلی از مشترکان نیز ۳۰ هزار تومان و حتی ۱۰ هزار تومان را هم نمی دهند و خیلی از موارد دیگر نیز وجود دارد که مشترک هنگام صدور قبض برق به مسافرت رفته. این مسئله ساده است، شما می توانید هزینه برق خود را پیش پرداخت کنید. اگر برق برای مردم مهم است، این هزینه را پیش پرداخت کنند. این نمی شود که بگویند برق برای ما مهم است ولی وجه آن را نپردازند. اگر داشتن شرایط استفاده از برق مهم است، باید با پرداخت قبض آن نیز مهم برخورد کنند. زمان صدور قبض ها مشخص است و زمان پرداخت هم مشخص است. یک کار برنامه ریزی شده است که نپرداختن قبضها، در آن اخلال ایجاد می کند.

کدام آیین نامه شرکت برق را مکلف کرده بلافاصله پس از اتمام مهلت پرداخت قبض برق، ولو با نداشتن بدهی قبلی، برق مشترک را قطع کند؟ پس هزینه اشتراک را برای چه مشترکان می پردازند؟
اینطور نیست. نپرداختن قبض سقف دارد و سقف آن ۳۰ هزار تومان است. قبضی داریم که قبل از آن بدهی دارد که به سقف ۳۰ هزار تومان نرسیده است و اطلاعیه قطع برق نیز ندارد. طبق آیین نامه آن مشترکی که ۱۰۰۰ تومان هم بدهکار است باید برایش اطلاعیه قطع صادر کنیم. اگر صادر نمی کنیم، ناتوانی خودمان است. اگر برایمان مهم نیست با عدم پرداخت قبض، بقیه بی برق بمانند، اصلا سقف پرداخت را روی یک میلیارد تومان ببرند. ولی در آیین نامه اینطور نیست. آیین نامه می گوید هر مبلغی که مشترک بدهکار شد و موعد پرداخت آن نرسید، اطلاعیه قطع برق بده و برق را قطع کن. ولی الان این سقف را ما روی ۳۰ هزار تومان گرفته ایم. مردم باید مراقب باشند که قبض ها را پرداخت کنند تا به مشکل برنخورند.

شما اینقدر درباره پرداخت قبض سختگیرید، آیا همینقدر هم برای حقوق مردم سختگیر هستید؟ برخی از مواقع بر اثر قطع ناگهانی برق به وسایل خانگی آسیب می رسد. برای جبران این بخش از خسارت مردم چه اقدامی شده؟

برای مشترکان خانگی تقریبا ۳ سال است که تفاهم نامه ای با بیمه داریم که روی قبض های برق هر دوره ۵۰ تومان حق بیمه لوازم خانگی گرفته می شود. اگر بر اثر قطع برق آسیبی به وسایل خانگی رسید، در صورت اثبات آسیب به وسایل خانگی مشترکان به دلیل قطع برق، بیمه تا سقف ۴۰۰ هزار تومان خسارات را تقبل می کند.


شما وجه خسارت را به مشترکان می پردازید یا بیمه؟ اصلا این ۴۰۰ هزار تومان کفاف خسارت به وسیله خانگی گران قیمت مانند یخچال و فریزر و کولر را می دهد؟
مشترک، مستندات خود را به اداره برق منطقه می دهد و ما به بیمه منتقل می کنیم و خسارت را از طرف بیمه می گیریم و به حساب مشترک که توسط او اعلام می شود واریز می کنیم. این را هم بد نیست بدانید که این سقف، فقط تا ۴۰۰ هزار تومان است و طبعا شامل قیمت کامل لوازم خانگی آسیب دیده نیست.


یکی از مخاطبان ما گلایه داشت که مامور توزیع قبوض، اخطاریه قطع برق را در راه پله رها کرده و نیامده به واحد ایشان برساند و این اخطاریه گم شده و به رویت مشترک نرسیده. بعد از چند روز هم ناگهان، اداره برق، اشتراک او را قطع کرده. درباره مسایلی از این دست چه اقدامی مشترکان می توانند انجام بدهند؟

در این مواردی که عنوان شده دقت می کنیم نه تنها درباره اینکه اطلاعیه قطع برق به دست مشترک برسد، بلکه در صورت فراوانی شکایت از یک مامور توزیع اطلاعیه قطع برق و عدم وصول مطالبات شرکت، برای ما مهم است که این مطالبات به موقع اخذ شود. برای همین وقتی این درخواستها زیاد باشد، عملکرد مامور مربوطه را بررسی می کنیم و در صورت فراوانی شکایات، به مشترکانی که آن روز اخطاریه دریافت کرده بودند، مهلت داده می شود. ما نمی گوییم کار همکارانمان ایراد دارد، قطعا مشکلاتی وجود دارد و برای ما رضایتمندی مشترکان خیلی مهم است.


فکر می کنیم با دادن اخطارهای مکرر قطع برق به مشترکانی که ۳۰ هزار تومان بیشتر مصرف کرده اند، رضایت مردم حاصل می شود؟

اگر شما فقط طیفی را ببینید که به اخطار توجه نکرده اند و برقشان قطع شده، این اشتباه است. باید همه مشترکان را دید که انرژی دریافت کرده اند. اگر با این دیدگاه نگاه کنید، قطعا رضایت همگی نسبتا حاصل می شود.

 



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین