|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای 80 میلیون نفر جمعیت است و با شمار نفوس کشورهای همسایه در مجموع جمعیت 400 میلیون نفری منطقه زمینه مناسبی برای همکاریهای تهران - کی یف محسوب می شود.
محسن جلال پور عصر دوشنبه در جمع تجار ایرانی - اوکراینی در محل اتاق ایران، اظهار داشت: دو کشور ظرفیتهای فراوانی در زمینه صنعت و کشاورزی دارند و باید از این امکان برای مردم استفاده شود.

به گفته وی، پس از یک دوره رکود، امروز حضور هیاتی از بخشهای مختلف اوکراین مورد استقبال اتاق ایران است و انتظار می رود طرفهای دو کشور امکان همکاری های مختلف را پیدا کنند.

جلال پور، صنایع مختلف، کشاورزی، دامداری، حمل ونقل، معدن و صنایع معدنی، انرژی را به عنوان زمینه های همکاری دو کشور معرفی کرد و گفت: اقتصاد جدید ایران به سمت اقتصاد مشترک با کشورها و تغییر از روابط تجاری به سمت روابط اقتصادی گام برمی دارد.

وی موافقت نامه اجتناب از اخذ حقوق گمرکی را بین دو طرف لازم الاجرا دانست و اظهار امیدواری کرد: این موضوع در آینده تکمیل شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کشورمان، امروز اتاق ایران و در سطح استانها به همراه تشکلهای بخش خصوصی آماده انجام پروژه های مشترک با طرفهای تجاری - اقتصادی در کشورهای ثالث است.

وی اظهار داشت: پنجمین کمیسیون مشترک همکاریها بین دو کشور در سال جاری برپا خواهد شد و اتاق ایران برای این منظور همکاری لازم را به عمل خواهد آورد.

جلال پور، ترسیم سیاستهایی به منظور کاهش هزینه حمل ونقل را خاطرنشان ساخت و گفت: نبود زیرساختهای حمل ونقل در کاهش حجم فعالیت این بخش نقش بسزایی داشته لذا پیشنهاد شکل گیری شرکتهای مشترک حمل ونقل را مطرح کرد.

وی لازمه توسعه روابط اقتصادی میان ایران و اوکراین را گسترش روابط فرهنگی دانست و افزود: برگزاری مسابقات ورزشی می تواند در روابط دو کشور عمق مناسب را ایجاد کند.

جلال پور، شکل گیری شورای مشترک بازرگانی بین دو کشور از سوی ایران را گامی در جهت نزدیکی روابط تهران - کی یف دانست و از ایجاد شورای مشابه در اوکراین استقبال کرد.

وی دایر شدن خط پروازی بین پایتخت های دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تسهیل ارتباطات فاکتور مهمی در روابط دو کشور است و بر ضرورت حذف قوانین دست و پاگیر اداری طولانی برای صدور ویزای تجار از سوی اوکراین تاکید کرد.

رئیس اتاق ایران، همکاری دو طرف در زمینه ترانزیت کالا، کشت فراسرزمینی، همکاری شرکتهای فناوری پیشرفته با همتایان ایرانی را خواستار شد.

وی گفت: اوکراین از ذخایر فلزی ارزشمند بهره می برد، دارای تولیدات فراوان آهن وفولاد، برخورداری از 40 درصد کل سنگ منگنز جهان، منابع غنی زغالسنگ، جیوه و تیتانیوم است.
جلال پور اضافه کرد: بیش از 90 درصد کانی ارزشمند معدنی در خاک اوکراین واقع شده است، افزون بر 25 درصد خاک سیاه جهان که پیامد تقویت کشاورزی را دارد ،از مزایای این کشور محسوب می شود و سرمایه نیروی انسانی در کنار عوامل طبیعی به عنوان دیگر مزیت اوکراین به حساب می آید که می تواند فضای همکاری را توسعه بخشد.

ایران از شرکای اقتصادی - تجاری اوکراین بشمار می رود در سال 2013 میلادی، ایران از جمع کل تجارت خارجی اوکراین سهمی 0.6 درصد داشت و در بین بیست و دومین کشور طرف تجاری اوکراین جای گرفت .

همچنین بررسی مبادلات تجاری دو طرف در سال 2013 نشان داد از لحاظ میزان تفاوت واردات و صادرات دربین شرکای تجاری خارجی اوکراین، ایران هفتمین کشور بشمار می رود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین