|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۶۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دهمین نشست کمیسیون ویژه برجام ادعاهای مذاکره کنندگان قبلی در مورد مذاکرات آلماتی را رد کرد و گفت: پیشنهاد آلماتی در دست ما است، غرب حتی در یک جا نگفته تحریم ها را بر می داریم.
ظریف در این جلسه که عصر دیروز با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای برگزار شد، در پاسخ به سوال مهرداد بذرپاش درباره تحریم های جدید گفت: دوستان ممکن است فرمایشاتی بفرمایند که حق هم دارند. الحمد الله در کشور اکنون آنقدر آزادی هست که هر کس هر حرفی بخواهد، بزند.
وی خطاب به بذرپاش اظهارداشت: همه سوال شما این بود که بگویید دو قطعنامه در دوران مسوولیت من صادر شد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: آن زمان درباره من می گفتند رسما سرکار است. الحمد الله سر کار بودم و نقشی در تحریم ها نداشتم.
ظریف همچنین به این بخش از سوال بذرپاش که درمورد شرایط اقتصادی کشور بود، اشاره کرد و گفت: ببینید اگر توافق ژنو نبود امروز کجا بودیم ، چقدر نفت می فروختیم و فروش نفت ما بخاطر آن سیاست ها اکنون به صفر رسیده بود.
وی با انتقاد از فضاسازی ها یادآور شد: پایین بودن قیمت نفت چه ربطی به توافق برجام دارد.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: شرایطی که هشت سال بر کشور حاکم بود ، پول مفتی که در اختیار برخی ها قرار گرفت بورس را به آن روز انداخت.

مشروح سخنان وزیر امور خارجه در این نشست را می خوانیم:
نخستین سوالهایی که رییس کمیسیون برجام از وزیر امور خارجه خواست پاسخ دهد، بحث فصل هفتمی و ذیل ماده 41 بودن و نسبت برجام و قطعنامه با آن ، قطعنامه 1929 و2231 و مابه ازایی که ایران برای رفع تحریم ها داده ، بود.
وزیر امورخارجه در پاسخ گفت: فکر می کنم در این مدت دکتر صالحی و همکاران من در وزارت خارجه در حد توان تلاش کردند که به عموم سوالات پاسخ بدهند و علی القاعده من حرف جدیدی بر فرمایشات این بزرگواران ندارم که اضافه کنم؛ به همین دلیل قصد داشتم در خصوص آن چه که دغدغه رهبر معظم انقلاب نیز است و آن این است که بعد از برجام چه می شود و ما باید چه کار کنیم که نقش مجلس هم در این زمینه بسیار بارز است سخن بگویم اما اگر نمایندگان نظرشان این است که درخصوص آن دو موضوع صحبت کنم حتما این کار را خواهم کرد.
ظریف افزود: از زمانی که قطعنامه 1696 تصویب شد اگر مقدمه قطعنامه ها را بخوانید می بینید که در قطعنامه 1696 تا قطعنامه 1929 در مقدمه قطعنامه ها یک پاراگراف وجود دارد که به ابعاد اشاعه ای برنامه هسته ای ایران با عنایت به مسوولیت شورا در ارتباط با صلح و امنیت بین المللی و با توجه به ارتباط موضوع اشاعه با صلح و امنیت بین المللی اشاره می کند و این در همه قطعنامه ها مشترک است.
وی ادامه داد: در قطعنامه 1696 چون قطعنامه اولیه بوده می گوید با اقدام تحت ماده 40 از فصل 7 منشور ملل متحد به منظور این که ایران موظف باشد برنامه غنی سازی خودش را متوقف کند اما در سایر قطعنامه ها به اقدام تحت ماده 41 از فصل هفتم منشور ملل متحد اشاره می کند که این دو بند که در واقع در همه قطعنامه ها به استثنا 40 و 41 مشترک است.
وزیر امورخارجه گفت: همه این قطعنامه ها تحت فصل 7 ارتباط برنامه هسته ای ایران با تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی را هم در این بند اشاره می کند البته با توجه به این که ادعای شورای امنیت در مورد این که برنامه هسته ای ایران تهدید صلح و امنیت بین المللی یا ادعای آن دسته از اعضای دائمی که به دنبال این بودند، این ادعا مبنایی نداشته لذا آن پاراگراف که می خواهد بین برنامه هسته ای ایران و صلح و امنیت بین المللی ارتباط برقرار کند یک پاراگراف عجیب و غریب است و یک مقداری پیچ و خم داره ولی مشخص است که دو موضوع را به هم ربط می دهد.
ظریف افزود: بعضی قطعنامه ها مثل قطعنامه 1929 است که از این هم فراتر می رود و حتی در مقدمه می گوید هیچ چیز در این قطعنامه کشورها را مجبور نمی کند که اقداماتی فراتر از اقدامات ماده 41 از جمله توسل به زور انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین بند 9 قطعنامه 1929 کشورها را موظف می کند از کلیه ابزارها برای توقف برنامه موشکی ایران استفاده کند که در بعضی قطعنامه هایی که در گذشته بهانه حمله نظامی چه به لیبی ، چه به عراق صورت گرفت به کشورها اجازه می داد از کلیه ابزارها استفاده کنند.
وی اضافه کرد: بند 9 قطعنامه 1929 کشورها را موظف می کند و می گوید هر اقدام لازمی را باید انجام بدهند و برای اینکه کشورها را مجبور نکند که اقدام نظامی کنند، در مقدمه می گوید هیچ چیز در این قطعنامه کشورها را مجبور نمی کند و لغتی هم که استفاده کرده هیچ معنی دیگری به غیر از اجبار ندارد یعنی این که اجازه نمی دهد، نیست.

**مقدمه قطعنامه 2231 هیچ اشاره ای به فصل 7 و ماده 40 و 41 ندارد
وزیر امورخارجه گفت: اما در قطعنامه 2231 شما می بینید که در مقدمه هیچ اشاره ای نه به ماده 40 نه به ماده 41 و نه به فصل 7 دارد، حتی هیچ اشاره ای به آن بند که می گوید برنامه هسته ای ایران خطرات اشاعه ای دارد و خطرات اشاعه ای باعث می شود که شورای امنیت مسوولیت پیدا کند نمی کند؛ علاوه بر آن، یک بند مشخصی در قطعنامه 2231 دارد که می گوید یک تحول مبنایی در ارتباط با شورای امنیت با ایران اتفاق افتاده است لذا اینها را کنارهمدیگر بگذاریم می بینیم که خود قطعنامه به ماده 25 منشور اشاره می کند که کشورها موظفند بر اساس آن، تصمیمات شورای امنیت را اجرا کنند.
ظریف اظهارداشت: با این حساب ماهیت فصل هفت قطعنامه از بین رفته است اما بالاخره بعضی دوستان گفتند ایران استثناست که باید بگویم ایران 8 سال پیش استثنا شده و تا حدی در استثنا رفت که گفتند کشورها مجبور نیستند علیه ایران استفاده از زور کنند.
وی ادامه داد: به هیچ کشوری در دنیا نمی گویند مجبور نیستید علیه آن از زور استفاده کنید چرا که استفاده از زور خلاف مقررات حقوق بین الملل است. برای این که از این خارج شویم باید یک روندی طی شود.

**تحریمی که با ماده 41 آمده ، نمی تواند بدون ماده 41 برداشته شود
وزیر امورخارجه گفت: تحریم ها باید طبق ماده 41 برداشته شود و تحریمی که با ماده 41 آمده نمی تواند بدون ماده 41 برداشته شود و در ابتدای کار برای این که این کار را انجام دهند، قطعنامه شورای امنیت را ما نه در آن شریک و نه بانی آن قطعنامه هستیم و نه رای به آن قطعنامه دادیم اما برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت ، با کشور هدف قطعنامه مذاکره شد.
ظریف افزود: در آن قطعنامه اولیه ای که به ما دادند در مقدمه مثل قطعنامه های سابق «اقدام بر اساس ماده 41 از فصل 7 منشور» نوشته شده بود؛ همیشه با این که ماده 41 در فصل هفت است در همه قطعنامه ها اصرار داشتند که آن را بگویند یعنی نگفتند که مردم حساب و کتاب بلدند. منشور شورای ملل متحد را هم خواندند، اصرار داشتند اشاره کنند که این ماده 41 که می گوییم برای فصل هفت است.
وی ادامه داد: ما با مذاکرات طولانی که بیشتر هم آقای دکتر عراقچی و آقای دکتر روانچی زحمت کشیدند و کار سنگینی هم انجام دادند، توانستیم ماده 41 از فصل هفتم را از مقدمه خارج کنیم؛ یعنی دیگر این قطعنامه تحت فصل هفتم نیست.

** در آخرین پیشنهاد غربی ها یک کلمه هم درباره رفع تحریم های شورای امنیت وجود نداشته است
وزیر امور خارجه در ادامه با بیان این که ما دو یا سه قسمت اجرائیات داریم، گفت: یک قسمت رفع تحریم هاست که باید طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل باشد، ما در اینجا از کنار ماده 41 اشاره به فصل هفتم رو هم برداشتیم. ممکن است بعضی ها بگویند که اهمیت زیادی ندارد ولی به هر صورت ممکن است در قطعنامه های قبلی وجود داشته، حالا اینجا دیگه نیست.
وی افزود: دوم این که این موارد منحصر به بحث تحریم ها شد، سه مورد گفتم، سه شکل هست، یکی تحریم ها رفع شود یکی اقدامات و استثنائاتی که در فاصله بین تصویب قطعنامه تا رفع تحریم ها صورت می گیرد زیرا رفع تحریم ها بصورت اتوماتیک از روز اجراست که این موضوع در قطعنامه به صورت صریح آمده است.
رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران یادآور شد: این موضوع هیچ نیازی هم به اقدام مجدد شورای امنیت ندارد، چنانچه تحریم های آمریکا و اروپا هم هیچ نیازی به اقدام مجدد ندارد، در آن روز به صورت اتوماتیک لغو می شود.
ظریف ادامه داد: یکسری اقداماتی وجود دارد که در فاصله بین تصویب قطعنامه تا لغو تحریم ها باید صورت بگیرد یا می تواند صورت بگیرد که قبلا ممنوع بوده است.
وی افزود: در قطعنامه های قبلی هرگونه همکاری هسته ای با ایران ممنوع بود، در حال حاضر باید کشورها باید در مورد اراک، فردو و در مورد بحث غنی سازی با ایران همکاری کنند، یک رشته ممنوعیت ها باید رفع می شد، این ها تعدادی از مواردی است که به ماده 41 در قطعنامه اشاره شده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بعضی از دوستان گفتند 10 مورد در قطعنامه به ماده 41 اشاره شده است، این درست است، 9 مورد آن برای رفع تحریم ها است، یک مورد برای بازگشت پذیری است، ولی 9 مورد یا استثنائات برگشت پذیری یا رفع تحریم هاست یا استثنائات بر رفع بر تحریم های گذشته در فاصله بین تصویب قطعنامه و لغو تحریم هاست.
ظریف افزود: مورد آخر نیز که به ماده 41 اشاره شده در مورد بازگشت پذیری است، بحث بازگشت پذیری هم به اندازه کافی صورت گرفته است، بازگشت پذیری در واقع یک مصالحه ای بوده برای رفع تحریم ها بوده است، اگرنه طرف مقابل آمادگی برای رفع تحریم ها رو نداشته است.
وی گفت: اگر شما دوستان زحمت بکشند و آخرین پیشنهادی که طرف غربی به دوستان مذاکره کننده گذشته در استانبول ارائه داد را ملاحظه کنند، مشاهده می کنند که چگونه قدم به قدم مطرح کرده و بالاترین حدی از رفع تحریم رو هم که در برابر اقدامات اساسی ایران مطرح کرده رفع تحریم های نفتی بوده است.
وی تصریح کرد: یک کلمه هم درباره رفع تحریم های شورای امنیت در آخرین پیشنهاد غربی ها که اشاره شده وجود نداشته است، این سیاست که ناگهان عوض نشد، این سیاست ادامه داشت، اصرار داشتند که ما مرحله به مرحله تحریم ها رو لغو می کنیم، تعلیق کنیم، در مرحله بعد لغو می کنیم، گروهی از تحریم ها رو تعلیق می کنیم، گروه دیگه ای رو نگه می داریم، برای اینکه با این روش در واقع مقابله شود یک مکانیزم و یک ساز و کاری رو مورد توافق قرار دادیم که دست ما رو هم باز گذارد در برابر اینکه اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد ما بتوانیم برنامه مون رو به سرعت برگردونیم، بدون اینکه به نقص متهم شویم.
وی ادامه داد:این از مواردی بود که هم در برجام و هم در قطعنامه مشخص شده است، جالب این است که برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت خود قطعنامه اشاره دارد به جمله ای که ایران گفته که اگر شما تحریم ها رو برگردانید ایران هم می گوید من هم به برنامه خودم بر می گردم.
رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: من از دوستان تقاضا می کنم تمام قطعنامه هایی که در تاریخ شورای امنیت صادر شده را نگاه کنند، در هیچکدام از قطعنامه ها یک جمله به این شکل تهدید در واقع از سوی طرف قطعنامه، هدف قطعنامه وجود داره یا خیر، یعنی در بندی که در مورد بازگشت پذیری است بر این صراحت دارد که اگر تحریم ها برگردد من هم به برجام بر میگردم.
ظریف افزود: یکی از تصمیماتی خوبی که ما باید اتخاذ کنیم این است که در واقع مجموعه جمهوری اسلامی ایران باید این آمادگی را داشته باشد ضمن این که وزارت خارجه ، مجلس، همه دستگاه های نظام باید به صورت جدی رصد کنند که آیا طرف مقابل به صورت جدی اقدام می کند یا خیر و آن مواردی که حضرت عالی فرمودید ما تک تک هم پاسخ علنی دادیم و هم اعتراض کردیم، در چند مورد به آقای آمانو نامه نوشتیم،در چند مورد به آقای کری اعتراض کردم و در همه موارد پاسخ دادند که این سیاست ما نیست، تکرار نخواهد شد.
وی ادامه داد: یعنی تمام این موارد تک به تک رصد می شد، اکنون که هنوز برجام اجرایی نشده است، زمانی که برجام اجرایی بشود، همه ما باید این وظیفه رو داشته باشیم که این موارد رو رصد بکنیم و اتفاقا باید شرایط ما به گونه ای باشد که بتوانیم که اگر طرف مقابل نقض بین و اساسی برجام را کرد یا آنچه که در برجام عنوان شده به عنوان نقض مهم یا نقض اساسی در این موارد ما بتوانیم به سرعت برنامه خود را برگردانیم.
وزیر امور خارجه افزود: برداشت ما این است که ما سریعتر از طرف مقابل می توانیم این کار را انجام دهیم؛ دلیل آن هم مشخص است، این تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد، تحریم هایی نبود که یک شبه تحمیل شود.
ظریف یادآور شد: زمانی که اتحادیه اروپا نفت ایران را تحریم کرد، حتی زمانی که تصمیم گرفت آن را 6 ماه بعد اجرا کند، چرا این تصمیم را گرفت؛ به دلیل این که نیاز به فرجه داشت. یکی این که این تصمیمی که می گیرد تاثیر فوری بر بازارهایش نگذارد و از طرف دیگر نیاز داشت بتواند اجماع لازم را برای اجرای داشته باشد؛ به این دلیل که خود اعضای اتحادیه اروپا حاضر نبودند آن را اجرا کنند.
وی خاطر نشان کرد: یعنی بر خلاف اینکه بعضی ها معتقدند تحریم با یک به اصطلاح حرکت قلم بر روی کاغذ آقای سناتور باز می گردد، اینطور نیست، چرا برخی ها از این وضعیت آن قدر نگران هستند، در حالی که این تحریم ها سالیان درازی طول کشیده تا جا افتاده است.
وزیر امور خارجه افزود: پروژه امنیتی سازی ایران پروژه ای بود که بسیار روی آن کار شد؛ بسیار روی آن هزینه شد، بسیار روی آن کار سیاسی انجام گرفت.
وی ادامه داد : مسوولان وزارت خزانه داری آمریکا همه جای دنیا را گشتند، چیزی به نام هزینه حیثیتی معامله با ایران درست کردند، بسیاری از مواردی که علیه ایران در طول دو سال اخیر، یعنی بعد از قطعنامه 1929 شورای امنیت و بعد از تصمیم کنگره آمریکا و بعد از تصمیم اتحادیه اروپا، بسیاری از مواردی که بعد از این تحریم ها علیه ایران اعمال شد، در هیچ یک از قوانین نیست؛ یعنی نه قوانین ایالات متحده هست، نه در قوانین اتحادیه اروپا هست و نه طبیعتا در تحریم های شورای امنیت وجود دارد.
ظریف گفت: آقای کوهن که معاون خزانه داری وزیر خزانه داری آمریکا بود، در کشورهای مختلف راه می افتاد، می گفت آیا شما حاضرید هزینه حیثیتی رابطه با ایران را بپردازید؟ آیا شما آمادگی پرداخت هزینه حیثیتی دارید، از این طریق بود که به قول خودشان کشورها و شرکت ها اورکامپلاینس داشتند، یعنی بیش از حد لازم تحریم ها را اجرا می کردند، زیرا نگران هزینه حیثیتی بودند، یا نگران فشارهایی که بر آن ها وارد می شد، بودند.
وی گفت: این ساختمان اگر فرو بریزد، این ساختمان اگر شرایط جوری شود که ساختمان تحریم ها با این وضعیت عوض شود، دیگر بازگشت پذیری که به عنوان یک واقعیت دو طرفه است، ما هر زمان می توانیم به اقدامات قبلی خودمان بازگردیم.
ظریف افزود: ضمن اینکه این حق حاکمیتی ماست، چون ما یک کشور قانونمدار هستیم، می خواستیم وقتی که باز می گردیم این کارمان قانونی باشد، طرف مقابل هم تحریم هایی که دو جانبه دارد، خودش که اعمال می کند حق حاکمیتی اش است که می تواند این کار را انجام دهد، به غیر از تحریم هایی که بر دیگران اثر می گذارد.
وی افزود:، اما تحریم های شورای امنیت یک خاصیتی دارد که نیاز به تصمیم مجدد داشت، این بازگشت پذیری آن وضعیت را ایجاد می کند که با روش های مختلف و واقعا با ابزاری که تاکنون استفاد نشده و حتما هم مذاکره بسیار دشواری بود و کار سختی بود توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که در روزنامه های آمریکایی نوشتند با آن جمله ای که در ته قطعنامه شورای امنیت از ایران آوردید ، در واقع بازگشت پذیری رو ملغی کردید.

**من قصد پاسخ به جلیلی را ندارم
زاکانی در این نشست خطاب به ظریف گفت: آقای جلیلی روز گذشته از روی متن خواندند و در واقع می گفتند که چه بخش از تحریم ها متوقف می شود و چه بخشش بعد از چند وقت تعلیق می شود، همچنین چه بخشش بعد از چند وقت مورد پیگیری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: آقای جلیلی یک سری موارد را ذکر کرد شما در این خصوص توضیح دهید؟
ظریف نیز پاسخ داد: من قصد پاسخ به دکتر جلیلی را ندارم، زمانی که وی مسوولیت پرونده هسته ای را داشت به رغم این که من سفیر ایران در سازمان ملل بودم حتی یک بار هم مصاحبه نکردم چون این بحث ها را به نفع کشور نمی دانم.
وی افزود: آن زمان هم با این که من از منتقدین جدی به روش های مذاکره دوستان بودم، اگر تمام اسناد را بگردید یک بار از بنده مصاحبه ای در این زمینه نمی بینید. الان هم نمی خواهم این عادتم را بشکنم اما چند نکته را بیان می کنم.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: کل تحریم های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا ، همچنین کل تحریم های ایالات متحده که بر شخصیت های غیرآمریکایی اعمال می شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم 35 ساله هواپیمایی نیز لغو می شود.
ظریف یادآور شد: یعنی تحریم ناوگان هوایی به غیر از شرکت هایی که به دلایل دیگر مشمول تحریم بوده اند، لغو می شود.

**آدرس چه چیز را بدهم
در این هنگام قاسم جعفری و اسماعیل کوثری به ظریف گفتند که آقای دکتر آدرس را بدهید که ظریف در پاسخ گفت: آدرس چه چیز را بدهم.
وی ادامه داد: مستندهای آقای کوثری یکی از برادران در هواپیمایی است، بروید از آقای فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سوال کنید. شما هواپیماهایی که بازسازی شد، هواپیماهایی که مدت ها خوابیده بود و الان پرواز می کنند را مشاهده کنید. این که یک نفر در کمیسیون آن هم به دلیلی که - اگر خواستید آقای دکتر عراقچی خصوصی به شما خواهد گفت - آمد و صحبت هایی در کمیسیون کرد که خلاف واقع بود را مستند می کنید.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: تحریم های شرکت های به اصطلاح آمریکایی خارج از آمریکا برداشته می شود و اجازه دارند با ایران تعامل کنند.
ظریف یادآور شد: یک موردی را که ما یکبار گفتیم 20 بار تکرار نمی کنیم. گفتیم آمریکا به چه دلیل این کار را می کند. گفتیم نخواستیم گروگان آقای نتانیاهو باشیم. دوستان دوست داشتند ما گروگان آقای نتانیاهو باشیم.
علاء الدین بروجردی نیز در ادامه این نشست خطاب به ظریف گفت: در بخش تحریم ها ماده 18 چیزی که عنوان شد در لغو مجموعه قطعنامه ها اشاره شده است مبنی براین که لغو، لغو مشروط است، برداشت این است که این لغو ، لغو مشروط نیست و آنها هر وقت بخواهند به بهانه ای تحریم ها را بر می گردانند، همچنین در پایان ماده 26 در همین اصل متن برجام که ایران اعلام کرده است که تحمیل یا بازگرداندن تحریم های مشخص شده در پیوست 2 یا وضع تحریم های جدید هسته ای به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود وفق این برجام تلقی می شود، گفتند این ارزش حقوقی ندارد و جمله ای است که اظهارنظر کردیم و مبنای اجرایی ندارد به لحاظ حقوقی این دو سوال را توضیح دهید.
ظریف در پاسخ گفت: نکته اول این که دوستان ما یک موضوع دارند و آن هم بازگشت پذیری است که هرجایی آن را تکرار می کنند گفتیم بازگشت پذیری هست ولی لغو می شود که اگر این را بگویید مشروط است، بنده نمی دانم چه مشروطی است.
وی ادامه داد: تحریم ها در کل لغو می شود یعنی برای اولین بار کل قطعنامه های شورای امنیت در تاریخ این شورا بدون یک لحظه اجرا لغو می شود. دوستانی که می گفتند همین توافق را دارند من از شما تقاضا می کنم توافق پیشنهاد غرب در آلماتی دست ما است و مطالعه کنید اگر غرب یک جا گفته است من تحریم های شورای امنیت را بر می دارم ، مشاهده کنید یکجاهم این را نگفته است.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: دوستانی که این همه صدا می کنند، بدانند که بحث های گذشته موجود است. این که هم در قطعنامه شورای امنیت است، خیلی مهم است شما سابقه ندارد اگر بگویند این موضوع حقوقی نیست. پس هیچ چیز حقوقی نیست اما این که در قطعنامه شورای امنیت ذیل بندی که می گوید بازگشت پذیری موجود است در همان بند تاریخ شورای امنیت را نگاه کنید، می گوید کشور هدفتان که این قعطنامه علی القاعده علیه آن است و می گوید اگر تحریم ها را برگردانید من هم تعهداتم را اجرا نمی کنم.
ظریف افزود: این آنقدر اهمیت دارد که آمریکایی ها و سناتورهای آمریکایی گفتند با این حرف ایران که شما آورده اید در قطعنامه اصل بازگشت پذیری را هوا کردید. به خاطر این که مشخص است هیچ کس نمی آید قعطنامه یا تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال کند در صورتی که می داند اگر اعمال کند ایران آن را توجیهی برای بازگشت به شرایط خودش می داند.
وی خاطرنشان کرد: دوستان ممکن است بعضی فرمایشات را بفرمایند و حق هم دارند و در شرایط کنونی آنقدر آزادی هست که همه هر حرفی را که می خواهند بتوانند بزنند.

**آسمان ریسمان نکنیم، کاهش قیمت نفت ربطی به برجام ندارد
در ادامه این نشست مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران از وزیر امور خارجه پرسید : در زمانی که شما در سازمان ملل سفیر بودید، دو قطعنامه صادر شد، اگر الان تحریم های اولیه را نبینیم بر ثانویه ها، تحریم های اروپا و دستورات اجرایی رییس جمهوری آمریکا تاثیر گذار نیست؟
وی ادامه داد: برای بعد از توافق ژنو رییس سازمان هواپیمایی یک کلام مصاحبه کرد که اتفاقی نیفتاده، برکنارش کردند البته شاید دلیل دیگری هم داشته باشد که خبر ندارم.
این نماینده منتقد برجام اضافه کرد: در آمریکا هم نظام قانون گذاری برجام را رد کرد و اکثریت هم مخالف هستند و چون تازه انتخاب شده اند تا چند سال دیگر هم هستند، از عمر ریاست جمهوری اوباما هم نمی دانم چقدر مانده تقریبا یکسال یکی از شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری هم لغو برجام است، چه تضمینی برای ادامه اجرای برجام وجود دارد؟
بذرپاش افزود: طبق همین برجام، امکان جابجایی پول های بلوکه شده را نداریم، 50 میلیارد دلاری که ذخیره داریم و بلوکه شده است را نمی توانیم بیاوریم، تحریم های ایالتی، سوییفت، فلزات اساسی و سیاهه بلندبالایی ازتحریم ها همچنان باقی مانده است.
وی درباره اثرات اقتصادی توافق ژنو نیز گفت: در کمتر از دوسال پس از امضای توافق ژنو ، نفت به 41 دلار دلار رسید و بورس 30 درصد افت شاخص داشته است که به معنی از بین رفتن 130 میلیارد تومان از دارایی های مردم است.
عضو کمیسیون برجام به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: فضای روانی بر بازار ناشی از ریسک عدم لغو تحریم ها، اجازه سرمایه گذاری در کشور را نمی دهد.
ظریف پاسخ داد: معلوم است که آقای بذرپاش خوب بلد است، دو سالی که من سفیر بودم چه ربطی به تحریم های اولیه و ثانویه دارد؟ می خواهید بگویید که دو قطعنامه در زمان من تصویب شد؟ بله در زمان من بود اما هیچ نقشی در آن نداشتم.
وی افزود: الحمد الله که سرکار بودم و مسوولیتی در آن زمینه ندارم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: فرمایشاتی که جناب آقای بذرپاش کردند، عموما ربطی به بحث ما نداشت، درباره کاهش شاخص اقتصادی، شما ببینید اگر توافق ژنو نبود کجا بودیم؟ چه قدر نفت می فروختیم؟ امروز به خاطر سیاست هایی که از آن حمایت می کنید به صفر رسیده بود نه این که بگوییم حالا پس از توافق به این مقدار رسیده است.
ظریف تاکید کرد: کاهش قیمت نفت چه ربطی به توافق ژنو و برجام دارد؟ آسمان ریسمان نکنیم.

**وضعیت فعلی بورس متاثر از شرایطی است که در هشت سال تحمیل شد
وی با بیان این که ایا می خواهید با وصل موضوعات غیر نامربوط در کشور فضاسازی کنید، افزود: وضعیت بورس ناجور است به خاطر شرایطی که هشت سال به این کشور تحمیل شد؛ پول مفت در اختیار بعضی قرار گرفت، شرایط خراب شد و امروز وضع بورس خراب است و ربطی به توافق ندارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: ما صریح گفتیم کلیه تحریم های مالی، پولی و اقتصادی لغو می شود، نگفتیم تحریم های اجرایی حذف می شود، مواردی که قرائت کردید به موضوعات اشاعه ای ارتباط دارد با این تفاوت که تا کنون ممنوع بود از امروز به بعد باید اجازه بگیرند.
ظریف توضیح داد: در گذشته هرکسی چنین مواردی را به ایران می فروخت، می توانستند خودش را تحریم کنند، فصل هفت یعنی این. امروز نمی توانند، امروز اجازه می گیرند و کمسیونی هست که ما هم عضوش هستیم.
وی تاکید کرد: سوییفت لغو نشده است، سوییفتی که شما اشاره می کنید مربوط به دو موسسه است که به خاطر تحریم های غیر هسته ای حذف شده اند و گرنه تحریمی برای سوییفت برای بانک های عادی ما وجود نخواهد داشت.

**فضای کشور را برای سرمایه گذاری ناامن نکنیم
رییس تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این بخش از سوال بذرپاش که هیچ آدم عاقلی در ایران سرمایه گذاری نمی کند، گفت: من خواهش می کنم به آینده توجه داشته باشید، امروز صف سرمایه گذاری در ایران شکل گرفته است.
ظریف افزود: از وزیر خارجه برزیل پرسیدم که برای تجارت آمده اید یا سرمایه گذاری که گفت آماده سرمایه گذاری هستیم، دولت های اروپایی به همراه بیمه های سرمایه گذاری آمدند و اعلام کردند که آماده سرمایه گذاری هستیم.
وی تاکید کرد: من از دوستان خواهش می کنم، خودمان فضای کشور را برای سرمایه گذاری نا امن نکنیم، ما تصمیم سازان و تصمیم گیران کشوریم، تصمیمات ما بر جهان تاثیر گذار است. اگر می خواهیم در کشور سرمایه گذاری شود باید کشور را آماده سرمایه پذیری نشان دهیم.

**ایران امن ترین کشور برای سرمایه گذاری است
وزیر امور خارجه ادامه داد: باید بگوییم که قصد داریم برجام را اجرا کنیم ، باید بگوییم که جمهوری اسلامی کشوری است که تعهداتش را اجرا کرده و می کند، منافع این مردم، انقلاب و مقاومت در این است که فضایی که صهیونیست ها خواستند از ایران ایجاد کنند را بشکنیم.
ظریف با تاکید بر این که ما و شما با هم می توانیم، اضافه کرد: علت جواب ندادن به صحبت های دیگران این است که به عنوان یک مجموعه و افرادی که متعلق به یک نظام و کشوریم باید دست به دست هم دهیم؛ برجام هرچه هست قابل استفاده است و واقعا جای استفاده دارد.
وی خاطرنشان کرد: بدانیم ایران امن ترین کشور برای سرمایه گذاری است، اگر این موانع برداشته شود، دنیا به سمت ما می آید. اگر بگوییم کدام آدم عاقلی می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند، سرمایه گذار به این می رسد که چه کاسه ای زیر نیم کاسه است که خودشان می گویند آدم عاقل در ایران سرمایه گذاری نمی کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین