|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۱
کد خبر: ۶۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
به نظر می رسد آنچه در مجلس در حال رخ دادن است هیچ جای مناقشه نداشته باشد چراکه مباحثی مطرح می شود و مردم نظاره گر آن هستند اما نکته ای که می تواند مورد سوال قرار گیرد آن است که سرانجام برجام در مجلس چه خواهد شد؟! که به نظر من مجلس محترم برجام را تائید خواهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات  با بیان اینکه جمهوری خواهان در جریان مخالفت با برجام ناکام ماندند، بیان کرد برجام را باید در آمریکا تائید شده تلقی کرد. وی همچنین با اشاره به سفر حسن روحانی به نیویورک بیان کرد این سفر در جهت تلطیف افکار عمومی و نیز در جهت منافع ایران مثبت خواهد بود.

حمیدرضا آصفی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ بیان کرد: با توجه به شواهد و قراین به نظر می رسد برجام در آمریکا تصویب خواهد شد.در جریان موافقت ها و مخالفت ها در عرصه سیاست داخلی ایالات  متحده، جمهوری خواهان که در زمره مخالفان سرسخت برجام بودند ناکام ماندند، هرچند قرار شد تا بار دیگر رای گیری از سر گرفته شود اما تصور غالب بر این است که اتفاق جدید در رای گیری دوباره رخ نخواهد داد و نهایتا تصویب خواهد شد.



وی افزود: انچه مد نظر مخالفان توافق و حزب رقیب دولت آمریکا قرار داشت بر این اساس بود که آقای اوباما برای تصویب برجام ناچار خواهد شد از حق وتو استفاده کند، اما از آنجایی که دموکرات ها به حمایت از رئیس جمهور آمریکا برخاستند نه تنها جمهوریخواهان نتوانستند به آرا قابل قبول دو سوم دست پیدا کنند، بلکه حتی موفق نشدند رد برجام را به رای بگذارند.

آصفی در ادامه افزود: با توجه به جمیع جهات به نظر نمی رسد برجام در آمریکا تصویب نشود و این موضع به به یک چالش جدی تبدیل شود. وی تاکید کرد: مسلم است که جمهوری خواهان علاقمند بودند توافق با ایران به رای گذاشته شود و در نتیجه رای گیری، کنگره رای مخالف به این توافق بدهد و اوباما برای حمایت از تصمیمی که اتخاذ کرده است از حق وتو استفاده کند تا بعدا بتوانند در بزنگاه های مختلف مانند انتخابات و ... از آن استفاده کنند.

چنانچه تصورات آنها عملیاتی شود جمهوری خواهان در مناسبت های مختلف از رژیم صهیونیستی، عربستان و کشورهای دیگر قادر خواهند بود از این حربه استفاده نمایند که آنکه وفادار به منافع شما بود جمهوریخواهان بودند و نه دموکرات ها.

 سخنگوی اسبق وزارت خارجه اظهار داشت: به هر صورت هدف اصلی جمهوری خواهان این بود که نشان دهند دید آنها نسبت به توافق متفاوت از دموکرات ها است که این موفقیت برای آنها حاصل نشد. از سوی دیگر از اتفاقی که در مجلس آمریکا رخ داد می توان به عنوان یک اقدام سمبلیک نام برد؛ چرا که نه دوسوم نمایندگان را در بر گرفت و نه تصویب سنا را به دنبال داشت.

 بنابراین چنین حرکتی از جمله حرکت های نمادین تلقی می شود. آصفی با اشاره به بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت : نکته دیگری که در جریان اجرایی شدن برجام باید مد نظر قرار داد مطرح شدن آن در مجلس شورای اسلامی است. در این راستا باید اذعان داشت بحث هایی که در مجلس شورای اسلامی ایران در حال شکل گیری است به نظر بحث های قابل توجهی است، به گونه ای  که این مباحث هم می تواند در جهت تنویر افکار عمومی موثر باشد و هم گروه های مختلف آنچه را مد نظر دارند بیان می کنند. لذا نکاتی که از هر دوطرف بیان می شود قابل توجه است.

وی همچنین بیان کرد: هرچند راه بهتر آن بود که طرفین به دور یک میز بنشینند و موضوعات را با یکدیگر بررسی کنند  چرا که بیان یک دیدگاه در یک روز و بیان دیدگاه مقابل در روز دیگر شاید آن بازدهی را نداشته باشد و این درحالی است که علی القاعده  اگر طرفین در یک جلسه حضور داشته باشند مباحث مفید تر خواهد بود.

وی افزود:به نظر می رسد آنچه در مجلس در حال رخ دادن است هیچ جای مناقشه نداشته باشد، چراکه مباحثی مطرح می شود و مردم نظاره گر آن هستند اما نکته ای که می تواند مورد سوال قرار گیرد آن است که سرانجام برجام در مجلس چه خواهد شد؟! که به نظر من مجلس محترم برجام را تائید خواهد کرد چرا که در کلیت، با تمام انتقاداتی که مخالفان مطرح می کنند برجام بهترین چیزی است که می توان در شرایط کنونی به دست آید.

 لذا به نظر می رسد مباحثات مجلس کار را بدانجا برساند که برخی از نکات منفی و یا برخی از نکاتی که مغفول باقی مانده است مطرح شود. به رغم آنکه برخی معتقدند مجلس ایران منتظر است تکلیف برجام در آمریکا مشخص شود و سپس موضع رسمی خود را اعلام نماید من چنین برداشتی ندارم و حتی این نوع نگاه را زیر سوال بردن نقش مجلس و دست کم گرفتن مجلس شورای اسلامی می دانم، لذا معتقدم مجلس ایران مستقل از آنچه در آمریکا رخ خواهد داد برجام را تصویب خواهد کرد، منتها ممکن است برخی ملاحظات و نکات در کنار تصویب برجام گفته شود.

آصفی در پاسخ به این سوال که حضور حسن روحانی در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد چه تاثیری بر موضوع برجام خواهد گذاشت بیان کرد : به نظرم برجام به جایی رسیده است که دیگر تحت تاثیر مسائل حاشیه ای و جانبی قرار نمی گیرد وی افزود:به عبارت دیگر ساز و کار برجام در امریکا مشخص شده است و مستقل از آنکه آقای روحانی به نیویورک تشریف ببرند یا نبرند در آمریکا تصویب خواهد شد و اتفاقا آقای اوباما و تیم مذاکره کننده آمریکایی در تلاش است برجام را از مسائل حاشیه ای و اتفاقاتی که می تواند در برجام تاثیر داشته باشد دور کنند. بر این اساس این تصور وجود دارد برجام از نظر دولتمردان آمریکا، کاخ سفید وزارت خارجه تمام شده است.

حمیدرضا آصفی در پایان اظهار داشت: سفر آقای روحانی از این لحاظ می تواند مفید باشد که با برخی از دیدگاه ها در امریکا و رسانه ها می توانند صحبت کنند و مواضع ایران را مشخص سازند و بدین وسیله افکار عمومی در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران تلطیف و مثبت شود؛ اما اینکه کمک کند برجام تائید شود یا نشود به نظرم باید برجام را در آمریکا تائید شده تلقی کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین