|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۶۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: کمتر از 20 درصد کارگران ساختمانی و تکنسین های فنی ساخت و ساز از آموزش های لازم برخوردار بوده اند و در این حوزه اقدامات مناسبی تا کنون انجام نشده است.
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه ای اختصاصی با حضور مهندس حامد حقی مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران به تشریح فعالیت های لایحه حوادث غیر مترقبه پرداخت.

در این جلسه که پس از گفتگوی تلفنی بین نجار و حقی و اعلام آمادگی حقی به عنوان یک سازمان مردم نهاد فعال در حوزه مدیریت بحران برای کمک به سازمان مدیریت بحران کشور انجام شد ، اسماعیل نجار به موضوعات مختلف لایحه اشاره کرد.

در این جلسه اسماعیل نجار با تاکید این مطلب که سانحه از جغرافیا طبعیت نمی کند و با وقوع زلزله تهران، زلزله های فیروزکوه و شهر ری و ... را هم به دنبال خواهیم داشت گفت: در لایحه مسوولیت مدیریت بحران در استان تهران به وزیر کشور سپرده شده چرا که با وقوع زلزله تهران نمی توان مسوولیت شهر تهران را به شهردار سپرد و مسوولیت سایر شهرستان ها را به فرماندار تهران سپرد و این مساله باعث تداخل کاری در دستگاه هایی می شود که در استان تهران یک جایگاه بیشتر ندارند و به طور مثال مدیر کل یک دستگاه نمی تواند هم به دستورات شهردار گوش دهد و هم به دستورات فرماندار تهران لذا بر این اساس با ارتقا جایگاه مدیریت بحران استان تهران با مسوولیت وزیر کشور و حضور استاندار تهران و شهردار تهران به عنوان دو بازوی امنیتی و اجرایی این مساله برطرف شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این جلسه وضعیت زلزله را بسیار غیرقابل پیش بینی اعلام داشت و گفت: در این حوزه تا همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان نباشد هیچ اقدامی از سوی سازمان مدیریت بحران کشور نتیجه ندارد.

20 درصد کارگران ساختمانی آموزش دیده اند

نجار با بیان این سوال که آیا سازمان فنی و حرفه ای چند نفر از کارگران ساختمانی را آموزش درست داده گفت: کمتر از 20 درصد کارگران ساختمانی و تکنسین های فنی ساخت و ساز از آموزش های لازم برخوردار بوده اند و در این حوزه اقدامات مناسبی تا کنون انجام نشده است.

800 هزار کیلومتر آبخیزداری در کشور داریم

سومین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در حوزه پیشگیری از سیل گفت: بیش از 800000 کیلومتر آب خیز داری در کشور داریم و موضوع لای روبی تمام رودخانه ها را مساله مهمی در مهار سیلاب است که اگر تمامی این موارد هم انجام شود و رودخانه های ما گنجایش سیل ها را دارا شوند باز هم دست کاری های حریم رودخانه و پل سازی ها و تجاوز به بستر رودخانه مسبب بروز سیل خواهد شد که نیازمند همکاری وزارت نیرو و شهرداری ها است.

نجار در این خصوص اشاره ای به سیل قم داشت و گفت: اگر ما اجازه ندهیم که رودخانه قم تبدیل به پارکینگ شود از یک طرف مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و اگر این مساله را هم پیگیری نکنیم باز هم نوعی دیگر دچار مشکل خواهیم شد و لذا بایستی باور مدیریت بحران در تمام مسوولین بوجود آید که بتوان در این حوزه فعالیت های خوبی را به ثمر رساند.

در این نشست مهندس حقی با معرفی فعالیت های موسسه مقاوم سازی در عرصه ی اموزش همگانی و همچنین سابقه همکاری با کارگروه تشکل های مردم نهاد شورای هماهنگی مدیریت بحران که با مسوولیت مرکز امور اجتماعی وزارت کشور است ، از طرح های پیشنهادی خود که مورد نظر نجار هم بود پرده برداری نمود. حقی با اشاره به اهمیت تشکیل شبکه سازمان های مردم نهاد حوزه مدیریت بحران به ارائه طرح های دیگر موسسه از قبیل اجرای اموزش های فنی برای کاردان های فنی و کارگران ساختمانی ، صدور گواهینامه فنی ایمنی در برابر زلزله برای برج های تجاری و مسکونی ، ترویج فرهنگ مقاوم سازی واجرای طرح مقاوم سازی خانه به خانه و مقاوم سازی ارزان قیمت با مشارکت مردم و ... پرداخت و با نظر مساعد اسماعیل نجار در حمایت از اجرای طرح ها مواجه شد.

نجار در انتهای جلسه با تشکر از حامد حقی که به عنوان یک سازمان مردم نهاد فعال در این عرصه پیش قدم شده اعلام داشت که وظیفه سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان یک دبیرخانه هماهنگی است و بایستی مثلا سازمان راهداری را تجهیز کند تا در زمان وقوع بحران با دستور به سازمان راهداری از تجهیزات خریداری شده که در زمان ارامش در توسعه راه ها استفاده می شود در مهار بحران استفاده نماید و اینکه بیاییم سازمان مدیریت بحران کشور را به هرگونه تجهیزات عملیاتی مجهز کنیم یک مسیر غلط را دنبال کرده ایم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین