کد خبر: ۶۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
در صورت موفقیت توافق و آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران و رفع تحریم ها این موضوع فرصتی برای مردم ایران خواهد بود تا بتوانند رهبران میانه رو در آن کشور را تقویت کنند. در آن صورت آنان دست بالا را پیدا خواهند کرد.
"شهیر شهید ثالث” در تازه ترین مقاله خود به حمایت اکثریت ایرانیان از موضع دولت "روحانی” در قبال توافق هسته ای اشاره کرده است. او باور دارد که توافق هسته ای نشان داد که لابی آیپک به طور کامل شکست خورده است و این موضوع می تواند راه را برای بهبود روابط ایران و امریکا هموارتر سازد.

 به نقل از خرداد، این تحلیلگر با اشاره به تاثیر احتمالی توافق هسته ای بر بهبود روابط ایران و امریکا می نویسد:”برخی از تحلیلگران توافق را به مثابه کاتالیزوری برای بهبود روابط ایران و امریکا و تضغیف میزان تاثیرگذاری لابی آیپک بر سیاستگذاری های واشنگتن قلمداد می کنند. اکنون تلاش جمهوریخواهان برای کارشکنی در توافق هسته ای با ایران مدت زیادی است که شکست خورده است. برخی باور دارند که توافق هسته ای بازی را برای ایران تغییر می دهد. این گروه باور دارند که توافق اخیر یک پیروزی برای میانه روها در هر دو کشور ایران و امریکا بود و می تواند بازی را به ضرر تندروها در هر دو طرف تغییر دهد. رییس جمهوری امریکا و تیم او نیز در این نظر مشترک هستند.”

شهید ثالث با اشاره به این که چنین وضعیتی به نفع ملت ایران است می نویسد:”پیش تر نیز در مقاله ای در "الشرق الاوسط” اشاره کردم که در صورت موفقیت توافق و آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران و رفع تحریم ها این موضوع فرصتی برای مردم ایران خواهد بود تا بتوانند رهبران میانه رو در آن کشور را تقویت کنند. در آن صورت آنان دست بالا را پیدا خواهند کرد.”

شهید ثالث با اشاره به نتایج نظرسنجی اخیر مرکز مطالعات دانشگاه مریلند درباره میزان حمایت ایرانیان از توافق هسته ای می نویسد:”این نظرسنجی که در ماه سپتامبر انجام شده نشان می دهد که محبوبیت روحانی نزدیک به ۸۹ درصد است. تنها ۹ درصد از ایرانیان نسبت به او احساسات منفی ابراز داشته اند. این آمار و ارقام می تواند هشداری جدی برای تندروها در ایران باشد.”

شهیدثالث اشاره می کند که علیرغم اختلافات موجود میان دو کشور ایران و امریکا  توافق هسته ای اخیر تاثیرات مثبتی در روابط دو کشور خواهد گذاشت او در این باره می نویسد:”نخست آن که درجه دشمنی و تنش میان دو کشور کاهش خواهد یافت چرا که مناقشه ای بغرنج و یک دهه ای حل شده است. نکته دوم آن که طرفین می توانند با دست بازتری اختلافات خود را کنار بگذارند. این موضوع به ایرانیان و امریکایی ها اجازه ی دهد تا به مقابله با تهدید فوری و مشترک افراط گرایی سنی بپردازند.”

وی در ادامه اشاره می کند که مخالفت ها با توافق هسته ای و بهبود روابط فیمابین تنها در ایران نیست. او با اشاره به شکست لابی آیپک در این قضیه می نویسد:”در امریکا نیز مجموعه ای از نیروها از جمهوریخواهان گرفته تا دموکرات های هوادار اسرائیل و لابی اسرائیل در آن کشور دقیقا آینه مقابل تندروها در ایران هستند. آنان به شدت برای تخریب بیش تر روابط ایران و امریکا کار کرده اند. با این حال، توافق هسته ای نشان داد که ایپک در تلاش خود شکست خورده است. این لابی که بیش از ۳۰ میلیون دلار پول خرج کرده بود نتوانست به نتیجه برسد. واقعیت آن است که شکست ایپک از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ میلادی رقم خورد زمانی که آن لابی از میت رامنی نامزد شکست خورده جمهوریخواهان در انتخابات حمایت کرد.”
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
2
1
متوهم ها
اگر مردم میدانستند که روحانی دنباله رو هاشمیست نصف رای ۹۲رو هم نمیاورد
متاسفانه مردم زیادی به این مرد امید بسته بودند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین