|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۶۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
همزمان با تاکیدهای تهران و مسکو مبنی بر اینکه حل بحران سوریه فقط با پایان مداخله های خارجی و آغاز مذاکرات سوری سوری ممکن است، اعلام رسمی روسیه مبنی بر ارسال تسلیحات و اعزام نظامی روس به دمشق، معادله سوریه را برای کشورهای غربی و همیمانان منطقه ای آنان حامی تروریست ها سخت تر کرد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و ماریا زاخاروا سخنگوی این وزارت خانه در پاسخ به ادعاهای غرب مبنی بر حضور نیروهای روسی در سوریه، اعلام کردند که کارشناسان نظامی روس برای آموزش کاربرد تسلیحات و تجهیزات نظامی تحویلی به ارتش این کشور و براساس قراردادهای منطبق با مقررات بین المللی فعالیت می کنند و این همکاری ها ادامه خواهد یافت.

روسیه با تاکید بر اینکه ارتش سوریه تنها نیروی منسجم و کارآمد در منطقه برای جنگ در برابر داعش است، اجرای تمامی قراردادهای نظامی بین مسکو و دمشق را برای تامین نیازهای نظامیان سوری در این زمینه حتمی خوانده است.

زاخاروا تاکید کرده است که سوریه از تسلیحات روسی تنها برای مبارزه با تروریست ها استفاده می کند و در مورد این موضوع با دمشق به تفاهم رسیده اند.

منابع خبری از ارسال تسلیحات، نارنجک انداز، نفربرهای بی تی ار-82 آ، کامیون های نظامی از روسیه برای اجرای عملیات های جنگ محلی با هدف تقویت ساختار ارتش سوریه خبر داده اند.
ایران نیز از آغاز بحران سوریه همواره بر این نکته تاکید کرده که لزوم قطع حمایت های غربی عربی از تروریست ها و تشویق تمامی طرف ها برای مذاکره سوری سوری بدون تحمیل اراده خارجی زیر نظر سازمان ملل، تنها راه پایان بحران سخت سوریه و مردم این کشور است.

محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران خارجه ایران و روسیه در مذاکرات ماه گذشته خود در مسکو نیز با تاکید بر ادامه مواضع دو کشور مبنی بر راهکار سوری - سوری برای حل بحران سوریه، فشارهای روزافزون علیه تهران و مسکو را در این زمینه رد و تاکید کردند که باید نگران گسترش پیامدهای عملیات داعش باشیم.

بحران سوریه با مداخله مستقیم چند کشور غربی بویژه آمریکا و انگلیس و همچنین برخی کشورهای عربی و منطقه ای همراه غرب آغاز شد و تروریست ها و عوامل آموزش دیده مسلح توانستند با استفاده از گذرگاه های امن در خاک ترکیه، جنگ شهرها را با ارتش آغاز کنند، ولی اکنون معادله سوریه برای آغاز کنندگان این بحران با قبل تقریبا دگرگون شده است.

اردوگاه ضدسوری در ماه های نخست دخالت های خود، انتظار داشتند در مدت کوتاهی و با استفاده از تسلیح، تجهیز و اعزام تروریست های بین المللی دولت بشار اسد را سرنگون کنند و حتی اتحادیه عرب هم پیش نویس قطعنامه هایی را به شورای امنیت سازمان ملل برد تا نسخه حملات هوایی غرب به لیبی را این بار علیه دمشق تکرار کنند که با مخالفت روسیه رد شد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه که از اولین روزهای وقایع سوریه سخت ترین مواضع را علیه حکومت سوریه داشته است، بارها از همگرایی ایران و روسیه در زمینه حل سیاسی بحران کنونی انتقاد و تاکید کرده که اگر سیاست تهران و مسکو در این زمینه تغییر کند، بشار اسد در کوتاه ترین زمان ممکن رفتنی خواهد شد.

ولی درون میدان بحران سوریه، این پرسش بسیار مهم مطرح می شود که اگر اسد برود، این کشور با داعش اصلی ترین گروه تروریستی و مسلط بر بخش هایی از خاک این کشور، چه وضعیتی پیدا خواهد کرد و در حالیکه یک سال عملیات ائتلاف آمریکایی علیه این گروه بی نتیجه بوده است، آیا گروه تروریستی تکفیری داعش قدرت بیشتری پیدا نخواهد کرد؟ که مسئولیت پاسخ دادن به این پرسش بیش از همه بر عهده کشورهای ضد سوری بویژه آمریکا است.

از سوی دیگر داعش تا قلب عراق پیش آمده است و هنوز هم از حمایت های پنهان کشورهای غربی و همپیمانان منطقه ای آنان و همچنین مسیرهای دسترسی در ترکیه برخوردار است و از طریق خاک این کشور عضوگیری می کند در حالیکه اصلی ترین طرف در حال بهره برداری از این وضعیت رژیم صهیونیستی است، زیرا سوریه ویران شده و سرمایه چندین کشور مسلمان منطقه نیز برای حمایت از تروریست ها هزینه می شود.

اکنون گروه تروریستی تکفیری داعش متکی به ارتش بین المللی خود که شامل صدها شبه نظامی اروپایی نیز می شود، اندک اندک در حال تبدیل به یک موضوع امنیتی برای اروپا می شود که چهار سال پیش با صدها میلیون دلار کمک، جنگ افزار و حمایت های اطلاعاتی و پشتیبانی با هدف براندازی نظام سوریه تجهیز شد.

موج مهاجرت سوری ها به غرب، زنگ خطر اجتماعی و امنیتی را برای غرب نواخته است. حضور هزاران مهاجر فشارهای اقتصادی و پیامدهای اجتماعی را برای غرب به دنبال دارد و همچنین نفوذ عناصر داعش در میان پناهجویان برای این کشورها خطرساز خواهد شد که مواردی از آن نیز به صورت رسمی در مجارستان اعلام شد.

از سوی دیگر، حفظ یکپارچگی ارتش سوریه در جریان سال ها مبارزه سخت و پردامنه با تروریست های مورد حمایت خارجی و تحولات تازه در معادله این کشور بویژه مهاجرت ها نشان می دهد که گروه تروریستی تکفیری داعش اکنون دامنه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود را تا مرزهای غرب رسانده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین