|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۶۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان آثار منتخب شورای انتخاب را در بخش صحنه‌ای مسابقه کودک و مسابقه نوجوان معرفی کرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، شورای انتخاب شامل گروهی از هنرمندان شناخته شده تئاتر کودک و نوجوان حسن دادشکر، دکتر سیمین امیریان، حسین صفی، مریم کاظمی و ناصرآویژه با ارزیابی تعداد 139 نمایش متقاضی شرکت در جشنواره 9 نمایش را در بخش مسابقه کودک و 8 نمایش را در بخش مسابقه نوجوان انتخاب و معرفی کرد.

بنا به اعلام شورای انتخاب جشنواره آثار منتخب بخش مسابقه کودک به شرح زیر است:

 نمایش‌های «ابرهای بادکنکی» نوشته و کار الهام ابراهیم زاده از مشهد «جادوگر کوچولو» نوشته هادی حسنعلی به کارگردانی فریبا دلیری از تهران «آهای تو دیگه کی هستی؟» نوشته و کار عادل بزدوده از تهران «نترسک» نوشته خالق استواری به کارگردانی محمدرضا فلاحی از مرودشت «بیدیلی بیدان» نوشته ابراهیم عادل نیا به کارگردانی حسن شیخ زاده از اردبیل «یه دنیای رنگی» نوشته و کار فریبا یعقوبلو از همدان «خانواده کانفرینگل» نوشته و کار مهدی حبیبی از همدان «دختر بوته گوجه فرنگی» نوشته رسیلی مندلتون و ترجمه حسین فدایی حسین به کارگردانی مریم اکبری از تهران «چرکولک» نوشته و کار مزدک مهیمنی از همدان

این شورا آثار منتخب بخش مسابقه نوجوان را نیز به شرح زیر معرفی کرد:

«هاکلبری فین» نوشته کیومرث قنبری آذر و مسعود شاکرمی به کارگردانی  احسان مجیدی از تهران «آتیس و پاتیس‌ها» نوشته ابوالقاسم مهدوی به کارگردانی احسان رجبلو از گرگان «تیستوی سبز انگشتی» نوشته رامین کهن و بهار طاهری به کارگردانی رامین کهن از تهران «راه طولانی سلام» نوشته رئوف دشتی به کارگردانی سید جواد رحیم زاده از مشهد «اینجا وضعیت غیر طبیعیه» نوشته و کار محمد مهدی کلهری از همدان «غولاقو» نوشته و کار امیر مشهدی عباس از تهران «رینارد روباهه« نوشته آرتور فاکویز مترجم مریم سلطانیان به کارگردانی هادی شجاعی از بهبهان «آب و دیگران » نوشته و کار علیرضا ناصحی از تهران

همچنین با ارزیابی امتیازات گروه‌های نمایشی تعداد 4 نمایش به عنوان آثار منتخب بخش ویژه تئاتر همدان انتخاب و معرفی شده که شامل نمایش‌های «گل پری» نویسنده و کارگردان محسن پورقاسمی «پرواز ستاره‌ای» نوشته و کار نیما بیگلریان «ورود الاغ ممنوع» نوشته نیل دولفید به کارگردانی فرزاد لباسی «قصه سازها» نوشته محمد نظری به کارگردانی رضا روان می شود. این نمایش ها در بخش ویژه تئاتر همدان و در سطح استان اجرا خواهند شد.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی 9 تا 14 مهرماه در شهر تاریخی همدان برگزار می‌گردد.
................................................................................................................

هنر تئاتر خلاقیت و قدرت بیان دانش آموزان را شکوفا می‌کند
مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان همدان با تأکید براینکه تربیت مقدم بر آموزش است، گفت: هنر تئاتر خلاقیت، قدرت بیان و آفرینندگی هنری دانش آموزان را شکوفا می‌کند.
به گزارش روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، عبدالرضا فولادوند تصریح کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و دارای علما، مفاخر و شخصیت‌های بزرگی است که در دنیا شناخته شده هستند.
وی بابیان اینکه این جشنواره می‌تواند در معرفی شهر و استان همدان به دنیا، تأثیر بسزایی داشته باشد، افزود: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در توسعه فرهنگی و اجتماعی استان نقش بسزایی دارد.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با اشاره به تأثیر هنر تئاتر در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان، گفت: خلاقیت در دوران کودکی به‌خوبی رشد می‌کند و ابزارهای هنری نظیر تئاتر، داستان‌نویسی و سینما، در شکوفایی خلاقیت کودکان تأثیر زیادی دارد.
فولادوند انتخاب شعار جشنواره امسال با عنوان «کودکان امروز، تماشاگران خلاق» را هوشمندانه تلقی کرد و ادامه داد: در روش‌ها و فنون تدریس یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین روش‌ها، استفاده از هنر نمایش است.
وی بابیان اینکه در روش‌های نوین امروزی، بدیعه پردازی می‌تواند در آموزش به کودکان مؤثر باشد، افزود: تئاتر یکی از جنبه‌های نمایشی است که خلاقیت، قدرت بیان و آفرینندگی هنری دانش آموزان را شکوفا می‌کند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با تأکید براینکه آموزش مقدمه تربیت است اما تربیت مقدم بر آموزش است، عنوان کرد: با این رویکرد می‌توان دو جنبه آموزش‌وپرورش را در سطح جامعه ارتقا داد تا شهروندانی خلاق و مفید تربیت شوند.
فولادوند به وجود میهمان‌های خارجی در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان نیز اشاره کرد و یادآور شد: همدان شهری تاریخی با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که در کنار برگزاری این جشنواره می‌توان هم به معرفی این جاذبه‌های گردشگری و هم به معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی سطح کشور پرداخت.
+++++++++++++++++++++++

نمایش باید خواسته‌های کودک و  نوجوان را تأمین کند
یک کارگردان تئاتر معتقد است اگر نمایش خواسته های مخاطب کودک و  نوجوان را تأمین نکند؛ با بی‌توجهی آنان مواجه خواهد شد
به گزارش روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، لیدا وعیدی که با نمایش خیابانی « ربات ها هم احساس دارند» به این دوره از جشنواره راه یافته است، اظهار کرد: در این نمایش تلاش شده اهمیت و جایگاه محبت، عشق و علاقه به یکدیگر، نشان داده شود.
وی با بیان اینکه ربات این نمایش سازی به همراه داشته و علاقه شدیدی به آن دارد؛ ادامه داد: تنها زمانی که این ساز نواخته می‌شود ربات به حرکت در می‌آید و در و در واقع عشق به موسیقی، این ربات را زنده می‌کند.
این کارگردان اضافه کرد: در این نمایش، از عروسکی غول پیکر استفاده شده که ارتفاعی 2 متری دارد و در طول نمایش ارتفاع آن به 5 متر نیز می رسد.
وعیدی این نمایش را به عبارتی مصداق بیت از محبت خارها گل می شود و ... دانست و اظهار کرد: عشق و محبت در زندگی انسان ها تأثیر بسزایی دارد تا آنجا که حتی همین علاقه و عشق می تواند در درون یک آدم آهنی و جسم بی جان نیز  رخنه کرده و او را تغییر دهد.
وی با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی تماشاگران جایگاهی برای نشستن ندارند، افزود: در این نوع کار، نمایش باید به قدری جذابیت داشته باشد که بتواند تماشاگر را در طول مدت اجرا در خیابان نگه دارد.
کارگردان نمایش «ربات ها احساس دارند» بیان کرد: جلوه‌های بصری زیبا، موضوع جذاب و گیرا و ساده و روان بودن نمایش، از ویژگی های مهم یک تئاتر خیابانی است.
وی خاطرنشان کرد: باید در ساخت یک اثر به این موارد توجه شده و جلوه‌های و خلاقیت به کار رفته در آن مورد علاقه و درک مخاطب باشد.
وعیدی با بیان اینکه در تئاتر خیابانی تماشاگر فرصت تجزیه و تحلیل نمایش را ندارد، گفت: من معتقدم یک نمایش خیابانی باید بی کلام و یا با تعداد دیالوگ های محدود ساخته شود که بتواند تماشاگر را تا پایان نمایش در صحنه نگه دارد.
وی ساخت یک نمایش خیابانی برای کودکان و نوجوانان را به مراتب سخت‌تر از مخاطب بزرگسال دانست و افزود: اگر یک نمایش خواسته های یک کودک و یا نوجوان را تأمین نکند با استقبال کم مواجه خواهد شد؛ به همین دلیل ارتباط گیری با این قشر مشکل تر از بزرگسالان است.
وعیدی یادآور شد: باید خواسته ها و احساس کودکان جدی گرفته شود و آن ها را از کودکی با نمایش پرورش دهیم.
لیدا وعیدی اولین تجربه کار خیابانی خود را با نام ربات ها هم احساس دارند روانه بیست و دومین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان کرده است، که در این اثر نویسندگی و کارگردانی کار هم به عهده خود او است.
در این نمایش، فرزاد سلیمانی، پریا علیمحمدی، مریم عاشوری، ندا شامی نوری و سیما رحمانی به عنوان عروسک گردان، پیام محب و مانلی دری بازیگر، امیرحسین رمضانی و بارمان اهورا به عنوان آهنگساز با عمیدی همکاری می کنند.
همچنین ساخت عروسک این نمایش بر عهده شهرام شجره و میرآرش مصطفایی است.
بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از 9 تا 14 مهرماه با دبیری شهرام کرمی در همدان برگزار خواهد شد.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین