|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۶۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
نماینده مردم ورامین در مجلس اضافه کرد: دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که با توجه به برجام، طرف مقابل از دستیابی به اهداف خود اطمینان پیدا کرده است و از سوی دیگر همه مسیرهای تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت باز مانده است،
دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی در کمیسیون ویژه برجام گفت: رهبر انقلاب عمده‌ترین هدف مذاکرات هسته‌ای را لغو تحریم‌ها دانستند، اما آیا با بررسی برجام و قطعنامه چنین هدفی به دست می‌آید؟ پاسخ ما خیر است، چون تحریم‌ها باقی می‌مانند.

سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از جلسه امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: جلسه امروز کمیسیون برجام به ریاست زاکانی و با حضور جلیلی، باقری و عباسی از تیم مذاکره‌کننده سابق تشکیل شد، محور بحث امروز بررسی برجام، قطعنامه و ضمائم آن از زاویه اقتصادی و وارسی «ساختار تحریم‌ها» در برجام، قطعنامه و ضمایم بود.

وی افزود: در ابتدای جلسه مطرح شد که غیر از اعضای محترم کمیسیون حضور همه نمایندگان مجلس در جلسات باعث افتخار کمیسیون است و طبق آیین‌نامه همه همکاران می‌توانند با حق اظهارنظر در جلسات کمیسیون شرکت کنند، نکته دوم اینکه کمیسیون و اعضای آن با گرایشات مختلف در مقام داور است و می‌خواهد قضاوت کند، لذا به هیچ عنوان جهت سیاسی ندارد، بلکه سعی می‌کند با استماع نظرات کارشناسان و متخصصان، به یک داوری دقیق در جهت مصالح کشور، منافع ملی و عزت نظام جمهوری اسلامی ایران برسد، همچنین در این جلسه مطرح شد که همه دعوت‌ها در هیات رئیسه کمیسیون تصویب شود و سپس دعوت صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس بر همین اساس یادآور شد: پ ساز بحث‌های مقدماتی، سعید جلیلی صحبت‌های خود را شروع کرد، جلیلی گفت که هدف از بحث‌های ما این بود که داده‌ها و ستاده‌ها را بررسی و ارزیابی کنیم، یکی از مباحث مه، تحریم‌ها است که مطابق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، عمده‌ترین هدف مذاکرات لغو تحریم‌ها» است و الا مذاکره برای چه انجام شده است؟ مقام معظم رهبری فرمودند که توقف تحریم نداریم، تعلیق نداریم، بلکه باید تحریم‌ها لغو شوند، آیا با بررسی برجام و قطعنامه چنین هدفی به دست می‌آید؟ پاسخ ما خیر است چون تحریم‌ها باقی می‌مانند.

نقوی خاطرنشان کرد: جلیلی همچنین یادآور شد که تحریم‌های مختلف در حوزه های مختلف از سوی مراجع مختلف تحریم‌کننده باقی می‌مانند، ما محدودیت‌های شدیدی را در فعالیت‌های هسته‌ای را پذیرفته‌ایم از یکصد حق مسلم خود صرف نظر کرده‌ایم و بازرسی‌های غیرمتعارف را پذیرفته‌ایم. چه به دست ‌آورده‌ایم؟ چند اجازه محدود و مشروع در فعالیت‌های هسته‌ای.

نماینده مردم ورامین در مجلس اضافه کرد: دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که با توجه به برجام، طرف مقابل از دستیابی به اهداف خود اطمینان پیدا کرده است و از سوی دیگر همه مسیرهای تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت باز مانده است، بنابراین چارچوب تحریم‌ها حفظ شده است؛ در زمینه تحریم‌های اتحادیه اروپا: 1. ساختار تحریم‌ها حفظ شده 2. تحریم‌های ملی اعضای اتحادیه اروپا باقی مانده است 3. اجرای تحریم‌ه در برخی موارد به تدریج متوقف می‌شود 4. تحریم‌های اقتصادی-مالی-هسته‌ای لغو نمی‌شود.

وی ادامه داد: جلیلی گفت که چون زیرساخت‌های تحریم‌های اتحادیه اروپا فقط در برخی بندها تعلیق می‌شود و برخی بندها که تا 8 سال دیگر تعلیق هم نمی‌شود مثل تحریم سوئیس، تحریم خدمات و سوخت‌رسانی، تحریم دارایی 224 شخص حقیقی و حقوقی مثل برخی دانشگاه‌ها، بانک ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهادهای اقتصادی و گروه‌های صنعتی، تا 8 سال دیگر حتی تعلیق هم نمی‌شوند چه برسد به لغو، پس چه می‌شود، می‌گویند بعد از 8 سال باز هم آیین‌نامه اجرایی آن لغو می‌شود ولی خود تحریم‌ها بعد از 8 سال هم تعلیق می‌شود نه لغو.


منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین