|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
دولت مجارستان به دلیل اقدامات اخیر خود در قبال پناهجویان ازجمله نصب موانع مفتولی و سیم خاردار در سراسر ١٧٥ کیلومتر مرز مشترک با صربستان و نیز آغاز احداث دیوار چهار متری در این مرز، بازداشت بیش از سه‌هزار پناهجو و تصویب قانونی برای زندانی کردن مهاجران، با انتقاد شدید شرکای اروپایی خود مواجه شده است
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران : بحران مهاجرت در کشورهای درگیر جنگ نگران‌کننده است.

«ورنر فیمن» صدراعظم اتریش با انتقاد از عملکرد دولت مجارستان در قبال مهاجران، رفتار با پناهجویان را در آن کشور یادآور دوران نازی‌ها دانست. فیمن با انتقاد شدید به عملکرد «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان، رفتار مسئولان آن کشور که انبوه مهاجران را با تعداد محدودی قطار به مناطق دور دست می‌فرستند، زنده‌کننده خاطره تاریک‌ترین دوران اروپا (دوران نازی‌ها) دانست. وی در گفت و گو با هفته نامه آلمانی «اشپیگل» گفت:  اوربان که همه پناهجویان را مهاجران اقتصادی می‌خواند به شیوه‌ای غیرمسئولانه اقدام می‌کند و آگاهانه سیاستی بازدارنده در پیش گرفته است.

به گزارش ایرنا، دولت مجارستان به دلیل اقدامات اخیر خود در قبال پناهجویان ازجمله نصب موانع مفتولی و سیم خاردار در سراسر ١٧٥ کیلومتر مرز مشترک با صربستان و نیز آغاز احداث دیوار چهار متری در این مرز، بازداشت بیش از سه‌هزار پناهجو و تصویب قانونی برای زندانی کردن مهاجران، با انتقاد شدید شرکای اروپایی خود مواجه شده است.اوربان در گفت‌وگو با روزنامه «بیلد» آلمان، مدعی شد که مهاجران نه از بیم جان و نه در پی امنیت، که برای برخورداری از زندگی بهتر به اروپا مهاجرت می‌کنند. وی همچنین به این روزنامه گفت که برنامه‌ای برای حمایت مالی گسترده از کشورهای همسایه سوریه داریم که در دیدار آینده با مقامات اتحادیه اروپا آن را ارایه خواهیم کرد. تاکنون بیشتر آوارگان سوری به سه کشور ترکیه، لبنان و اردن پناه برده‌اند و این سه کشور نزدیک به چهار‌میلیون پناهجو را پذیرفته‌اند. این درحالی است که این روند در ماه‌های اخیر تغییر کرده و مهاجران راه پر مخاطره رسیدن به اروپا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند.اکنون این مقام مجار که از فعالان مخالف مهاجرت به اروپاست و به دلیل ایجاد فضای ملتهب و پرتنش برای مهاجران مورد انتقاد ناظران حقوق بشر قرار گرفته، طرح کمک سه‌میلیارد یورویی را به سه کشور پذیرنده آوارگان سوری ارایه کرده است. اوربان همچنین اعلام کرد: در صورت نیاز، میزان کمک را افزایش خواهیم داد تا جریان به راه افتاده مهاجرت را متوقف کند. وی همچنین با تأکید بر فوریت اختصاص این کمک مالی، گفت:  این مهاجران نه از مناطق جنگی که از اردوگاه‌های کشورهای هم مرز سوریه می‌آیند. آنها در این اردوگاه‌ها امنیت دارند و خطری آنان را تهدید نمی‌کند. مجارستان ازجمله کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که با هجوم بی‌سابقه مهاجران مواجه شده است. طبق گزارش سازمان ملل پس از بسته شدن مرزهای جنوبی مجارستان، پناهجویان از طریق اسلوونی وارد اتریش می‌شوند که از همین رو، نیروهای پلیس و ارتش به صورت آماده‌باش در جنوب اتریش مستقر شده‌اند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) اعلام کرد: طی چهار روز گذشته بیش از ٣٠‌هزار پناهجو که از اتباع سوری، افغانی و عراقی هستند، از طریق کشورهای جنوبی اروپا خود را به کشورهای شمالی اروپا (اتریش و آلمان) رساندند که همه این مهاجران ابتدا وارد یونان می‌شوند و بعد از گذراندن خود از کشورهای مقدونیه و صربستان وارد نخستین کشور اتحادیه اروپا یعنی مجارستان می‌شوند.

طبق گفته کارشناسان سازمان ملل، دولت مجارستان نیز برای جلوگیری از ورود پناهجویان به این کشور، هم قوانین را تشدید کرده و هم درحال نصب دیوارهای عظیمی در مرزهای جنوبی خود با صربستان است که از این رو، تعداد بیشتری از پناهجویان در روزهای آتی سعی در ورود به مجارستان قبل از اجرای تشدید قوانین، به این کشور هستند. اما با توجه به این گزارش، مهاجران نیز درصدد دور زدن کشور مجارستان هستند. آنها می‌خواهند بعد از گذشت از کشور‌های بالکان جنوبی خود را به اسلوونی که جزو کشورهای شینگن است، برسانند و بعد هم به سمت دیگر کشورها ازجمله اتریش بروند. وزیر دارایی لوکزامبورگ اعلام کرد: وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا برآوردهای مالی و اقتصادی اش را در مورد این‌که بحران پناهندگان چه تاثیرات مالی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت، ارایه کند. «پی یر گرامگنا» وزیر دارایی لوکزامبورگ روز شنبه اعلام کرد که وزرای دارایی اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا پیامدهای مالی بحران مهاجرت را برای بودجه هر کدام از کشورهای عضو این اتحادیه و در کل اتحادیه بررسی کند. وی افزود: ما از کمیسیون اروپا خواسته‌ایم تا برآوردهای مالی و اقتصادی در مورد تاثیرات بحران مهاجرت بر اقتصاد اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه را ارایه کند. این در حالی است که اتحادیه اروپا حال با چالش بحران پناهندگان روبه‌رو بوده است. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا اخیرا گفت که حدود ٥٠٠‌هزار نفر از ابتدای ‌سال ٢٠١٥ وارد اروپا شده‌اند. در همین حال فنلاند نیز اعلام کرد که در بحبوحه بحران مهاجرت در اروپا، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را در قبال مهاجرت در دستور کار قرار می‌دهد.

منبع: شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین