|
|
امروز: شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹
رادیو بی.بی.سی فارسی گفت: در پی ناکامی لابی بزرگ اسرائیل در آمریکا موسوم به ایپک، بعد از هفته ها تبلیغ و هزینه چند ده میلیون دلاری علیه توافق هسته ای، بحث ها در مورد کاهش نفوذ این لابی در میان نمایندگان کنگره افزوده شد.
بی.بی.سی در گزارشی به شرح زیر افزود: رسانه های بزرگ آمریکا از جمله نیویورک تایمز در گزارش هایی دلایل همراهی نکردن دموکرات ها با حامیان نتانیاهو را مورد بررسی قرارداده و گروه های رقیب ایپک آن را پیروزی خود نامیدند.

از همان دو سال پیش که محمد جواد ظریف و جان کری در مقر سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند، برخی مراکز قدرت در آمریکا نگران از بهبودی احتمالی روابط ایران و امریکا بودند و به سرعت برای پیشگیری از حل مناقشه هسته ای دست به کار شدند.

چند ماه بعد وقتی توافق موقت هسته ای به دست آمد، مخالفان در حزب جمهوری خواه و لابی اسرائیل آن را به باد انتقاد گرفتند.

ایپک بزرگ ترین نهاد در میان حامیان اسرائیل در حالی که مذاکرات هسته ای در جریان بود؛ تلاش کرد، سناتورها را وادار کند که تحریم های جدید تصویب کنند؛ در آن رویارویی اول زور کاخ سفید چربید و لابی اسرائیل اعلام کرد طرح را موقتا پیگیری نخواهد کرد.

در بهار امسال اما وقتی تفاهم بر سر کلیات حاصل شد، این پرنفوذترین گروه حامی اسرائیل تمام قد به میدان آمد وفشار به نمایندگان و سناتورها برای تصویب طرحی که بر اساس آن هر گونه توافق احتمالی و نهایی با ایران باید نخست به تصویب کنگره می رسید؛ افزایش یافت.

این بار کاخ سفید که در آغاز با آن مخالفت کرده بود، وقتی دید دموکرات های زیادی با طرح همراه شدند، به شرط تعدیل، آن را پذیرفت.

دور سوم رویارویی با انتشار خبر نهایی شدن توافق در وین آغاز شد؛ رهبری لابی اسرائیل با حمایت جمهوری خواهان، سناتورها و نمایندگان دموکرات را تشویق کرد علیه رییس جمهوری هم حزبی خود بشورند.

تشویق اعضا و حامیان به تماس با دفاتر نمایندگان کنگره و خرج کردن دستکم 20 میلیون دلار برای پخش آگهی های تلویزیونی که در آن توافق هسته ای خطرناک خوانده می شد، همه برای افزایش فشار بر این نمایندگان بود تا به توافق رای منفی دهند.

60 روز تبلیغات اما در نهایت بی نتیجه ماند و در یکی از تحقیر آمیز ترین شکست های لابی اسرائیل، طرح رد توافق در هیچ یک از دو مجلس سنا و نمایندگان حتی به رای هم گذاشته نشد.
بی.بی.سی در پایان افزود: پیروزی باراک اوباما و افول نفوذ ایپک؛ توازن جدید قوا در پایتخت آمریکا که پایداری آن به موفقیت تهران و واشنگتن در اجرای دقیق توافق هسته ای و البته نتایج انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا بستگی خواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین