|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۶۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
تحلیلگر صرب در امور مسایل بین المللی گفت: رای منفی نمایندگان مجلس سنای آمریکا به درخواست جمهوری خواهان، نشانه ناکامی لابی های تل اویو برای رد توافق هسته ای با ایران است.
میچا ژیووینوویچ روز شنبه در گفت گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا، امضای توافق نامه وین بین گروه 1+5 با ایران و شکست جمهوری خوهان برای به بن بست کشاندن توافق در سنای امریکا، علاوه بر این که نشان دهنده صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران بوده ، ثابت می کند که دیپلماسی ایران در منطقه و جهان صلح آمیز و در جهت ثبات و صلح جهانی است.

وی همچنین با اشاره به شکست سیاست های آمریکا در منطقه از جمله در سوریه و عراق گفت: ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در مبارزه با گروه داعش و تروریسم واقعی نبوده و فقط برای انحراف افکار عمومی بین المللی است، زیرا در این مدت نه تنها فعالیت های تروریستی در این مناطق کاهش نیافته، بلکه شدت نیز یافته است.

تحلیلگر صرب، منطقه خاورمیانه را به خاطر حضور نیروهای خارجی و همچنین تقویت نظامی گروه های مختلف تروریستی از جمله داعش و القاعده منطقه پر تنش دانست و گفت: مطمئنا تنش کنونی در منطقه خاورمیانه در جهت منابع آمریکا است و در حقیقت می توان تاکید کرد که صلح و ثبات در این منطقه با سیاست های حکومت واشنگتن هماهنگی ندارد.

این کارشناس روابط بین الملل، همچنین به حملات نظامی گسترده هوایی ائتلاف چند کشور عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن اشاره کرد و گفت: چنین عملیات نظامی که با چراغ سبز آمریکا انجام شده در راستای سیاست تنش آفرینی در منطقه برنامه ریزی شده است.

وی همچنین به ناکامی های عملیات نظامی در نقاط مختلف به ویژه در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و افزود: از آنجایی که حملات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و دیگر نقاط شکست خورده است مطمئنا نتیجه بمباران یمن، شکست بزرگی برای عربستان سعودی و 9 کشور دیگر عربی خواهد بود.

تحلیلگر و مقاله نویس صرب در مسایل بین المللی، سیاست راهبردی جدید غرب در بی ثبات کردن منطقه را جنگ نیابتی دانست و گفت: از جمله مزیت چنین سیاستی برای غرب بخصوص آمریکا دستیابی به اهداف و مقاصد بدون هزینه است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ماه به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصورهادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، شهرهای این کشور را آماج حملات وحشیانه خود قرار داده است و به رغم این که مجامع بین المللی بارها نسبت به وقوع فاجعه انسانی در یمن هشدار داده اند، این کشور همچنان مناطق مختلف یمن را بی وقفه بمباران می کند.

میچونوویچ در رابطه با سیاست اصولی ایران در حفظ آرامش منطقه و تلاش بدون وقفه در مبارزه با تروریسم گفت: ایران توانست با مذاکر، قدرت های بزرگ را به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود متقاعد کند و توافق نامه وین در این راستا بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر با ارایه پیشنهادهایی در رابطه مبارزه با تروریسم و افراطی گری نیز عملا ثابت کرد که خواهان دنیای عاری از خشونت و افراطی گری و روابط خوب و همکاری بین کشورها در عرصه های مختلف بر اساس احترام متقابل است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین