|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸
کد خبر: ۶۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
جلوگیری سناتورهای دمکرات آمریکایی حامی «برجام» از تصویب پیش نویس قطعنامه ضد توافق هسته ای در آمریکا از سوی رسانه های چین، شکستی بزرگ برای جمهوریخوهان تندرو در برابر اراده جهانی توصیف شده است.
رسانه های جمعی، نوشتاری و تصویری چین روز جمعه با بازتاب دادن این خبر، از آن به عنوان پیروزی قابل توجه برای «اوباما» و شکستی مفتضحانه برای مخالفان او تعبیر کردند.

خبرگزاری شین هوا و تلویزیون مرکزی چین گزارش کرده اند که دمکرات ها اجازه ندادند که شماری تندرو مقابل اراده جهانی بایستند.

در این گزارش ها آمده است که توافق وین یک اراده بزرگ را در دنیا نمایندگی می کند و فقط مختص به دو کشور ایران و آمریکا نیست.

بر این اساس، متوقف کردن طرح پیش نویس قطعنامه ضد توافق هسته ای وین یک شکست بزرگ برای آنهایی است که می خواهند با سیاست های تند و رادیکالی خود برای دنیا مشکل ساز شوند.

گزارش های دیگری در تارنمای «چاینا ارگ» و روزنامه های «مردم» و «گلوبال تایمز» ارگان های حزب حاکم چین نیز نشان از آن دارد که این شکست جمهوریخواهان تندرو، یک پیروزی در سیاست خارجی برای باراک اوباما رییس جمهور آمریکا محسوب می شود.

بنابر این گزارش ها، ایران نه با آمریکا بلکه با قدرت های بزرگ دنیا در وین به توافق رسیده و این دستاورد تاریخی مورد تایید دیگر کشورها قرار گرفته است.

گزارش ها خاطرنشان می کند که تندروها در سنای آمریکا نتوانستند خواست خود را که تصویب قطعنامه ضد توافق هسته ای بود به رای بگذارند.

بر همین مبنا دولت آمریکا هم تاکید کرده است که این روند نشان از آن دارد که واشنگتن بر اساس توافق وین با کشورهای دیگر همکاری بین المللی را ادامه خواهد داد.

رسانه های ژاپنی، «ژاپن تودی»، «ژاپن تایمز»، «کیودونیوز» و «تلویزیون ان.اچ.کی» نیز امروز با پرداختن به این موضوع، از آن به عنوان گامی مهم برای آمریکا و شرکای بین المللی این کشور دانستند که مسر حرکتی «برجام» را هموار خواهد ساخت.

«ژاپن تودی» در گزارشی نوشت: بعد از اجرای توافق هسته ای، همگان شاهد به بار نشستن تلاش های شبانه روزی ایران و کشورهای 1 +5 خواهند بود که دستاورد این موضوع در نهایت ارمغان امنیت برای همه است.

تلویزیون ان.اچ.کی ژاپن نیز این اقدام دمکرات ها را یک پیروزی برای دیپلماسی و تلاشی برای حراست از امنیت جهان توصیف کرده است.

این رسانه اعلام کرد که نمایندگان دمکرات با این تصمیم گامی محکم به سمت تحقق تلاشهای چند ساله و به واقعیت پیوستن آن برداشتند.

گفتنی است، بامداد امروز (جمعه) برابر با 20 شهریور به وقت تهران، 42 نماینده دموکرات در مجلس سنای آمریکا به طرح جمهوریخواهان برای کفایت مذاکرات و آغاز رای گیری درباره پیش نویس طرح انتقادی آنها از توافق هسته ای ایران، رای منفی دادند.

شکست سنگین جمهوریخواهان مخالف توافق هسته ای در سنای آمریکا درحالی رقم خورد که ساعتی پیش از شروع رای گیری در سنا، نخست وزیر انگلیس، رئیس جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان در مقاله ای مشترک در روزنامه واشنگتن پست، حمایت کامل خود را از این توافقنامه اعلام و از آن به عنوان سنگ بنای حل دائمی مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران یاد کردند و خواهان حمایت کنگره از آن شدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین