|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا روز جمعه سوریه را تنها خاکریز مقابل گروه تروریستی داعش دانست و به استرالیا و متحدانش در تلاش برای سرنگون کردن دولت قانونی 'بشار اسد' رییس جمهور قانونی سوریه هشدار داد.
'عبدالحسین وهاجی' سفیر ایران در استرالیا در مصاحبه با گروه رسانه ای 'فایرفاکس' استرالیا، گفت که هر نوع ائتلاف بین المللی که قصد سرنگونی بشار اسد را داشته باشد حرکت در تاریکی است و شرایط موجود را بدتر می کند.
استرالیا روز چهارشنبه بدنبال درخواست 'باراک اوباما' رئیس جمهور آمریکا، شرکت این کشور در حملات هوایی در سوریه را پذیرفت، اما تاکید کرد که این حملات علیه داعش انجام می شود و اماکن دولت سوریه هدف نیست.
وهاجی این موضع گیری را پس از آن اتخاذ کرد که 'کوین اندروز' وزیر دفاع استرالیا اعلام کرد غرب نیازمند استراتژی مشترک برای منطقه خاورمیانه است و استرالیا در افزایش تلاش ها برای یافتن راهکار سیاسی به منظور سرنگونی بشار اسد با آمریکا و انگلیس همراه می شود.
سفیر ایران در استرالیا، تصریح کرد: ما به این دلیل از بشار اسد حمایت می کنیم که اگر این دولت تغییر کند و یا از کار برکنار شود، شرایط بدتر می شود. بنابراین ما با هر موضعی که خواستار برکناری دولت اسد باشد، مخالف هستیم.
وی این سئوال را مطرح کرد 'اگر شما دولت بشار اسد را تغییر دهید، چه کسی قدرت را در درست می گیرد؟'
به اعتقاد وهاجی، در این صورت گروه تروریستی داعش قدرت را در سوریه در دست می گیرد.
سفیر ایران در استرالیا خطاب به دولتمردان استرالیا، گفت: اگر شما ندانید در آینده چه اتفاقی رخ می دهد و چه طرحی برای آینده وجود دارد، به این معنی است که شما در تاریکی حرکت می کنید و حرکت در تاریکی پیامدهای جانبی به دنبال دارد.
'ریچارد دی ناتاله' رهبر حزب سبز استرالیا نیز با انتقاد از حضور بدون برنامه استرالیا در حملات در سوریه، گفت: این امر باعث می شود ما بیشتر درگیر تلفات افراد، مردان، زنان و کودکان به عنوان نتیجه یک تعامل شویم.
این مخالف حضور استرالیا در بمباران سوریه خطاب به دولتمردان این کشور، گفت: هنگامی که شما برنامه مشخص ندارید، زمانی که استراتژی خروج روشنی ندارید، هنگامی که شما نمی دانید چه پیروزی به دست می آورید، پس این چه کاری است شما انجام می دهید. استرالیا به یک درگیری وارد می شود که هیچ پایان روشنی ندارد.
وهاجی در ادامه اقدام استرالیا در پیوستن به حملات هوایی علیه داعش در سوریه را مثبت خواند و گفت: تا جایی که این فعالیت علیه گروه تروریستی داعش است، من فکر می کنم اقدام مثبتی باشد.
وی همچنین در مورد توسعه این حملات علیه نیروهای دولت قانونی سوریه اظهار نگرانی کرد و گفت: من نمی توانم درک کنم چگونه این فعالیت در عمق کشور سوریه رخ می دهد. آیا هیچ محدودیتی وجود دارد؟
سفیر ایران در استرالیا در ادامه ضمن بیان این نکته که کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش، مشکل داعش را به صورت کامل درک نمی کنند، گفت که گروه تروریستی داعش با استراتژی موجود شکست نمی خورد.
وی گفت که بسیاری از کشورهایی که به این ائتلاف پیوسته اند، حتی دانش کافی در مورد شرایط موجود را ندارند.
وهاجی این سئوال را مطرح کرد: یک سال پس از تلاش های ائتلاف نظامی علیه داعش، آیا موقعیت گروه تروریستی داعش تضعیف و یا تقویت شده است؟
سفیر ایران همچنین در این مصاحبه بر روی امید دولت تونی ابوت برای اقناع کردن ایران به منظور بازگردان اجباری پناهجویانی که پرونده پناهجویی آنها به مقصد نرسیده است، آب سردی پاشید.
وی گفت: این مهاجران، ایران را به صورت رسمی و قانونی ترک کرده اند ... این انتخاب آنهاست که کجا، چگونه و با چه کسی زندگی کنند. ما نمی خواهیم در این موارد دخالتی کنیم.
وهاجی در مورد حجم روابط اقتصادی کانبرا و تهران نیز پیش بینی کرد که پس از لغو تحریم ها، این روابط در یک دوره پنج تا 10 ساله به حدود 10 میلیارد دلار افزایش یابد.
حجم روابط تجاری ایران و استرالیا در حال حاضر حدود 400 میلیون دلار است، اما بازار ایران برای تجار استرالیایی بازار پرسودی محسوب می شود و بسیاری از این تجار در تلاش برای نفوذ در بازار ایران هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین