|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۲
کد خبر: ۶۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
چین با فروکش کردن بحران اتمی در فوکوشیمای ژاپن که با سونامی سال 2011 آغاز شد، بار دیگر در حال پیشبرد برنامه ساخت نیروگاه های هسته ای در مناطق مختلف کشور است.
مسایل امنیتی در آن زمان موجب شد تا چین بسیاری از طرح های هسته ای بخصوص در سرزمین های داخلی و مناطق غیرساحلی را متوقف کند اما به نظر می رسد نیاز فزاینده کشور به انرژی و نیرو این کشور را وادار به از سرگیری طرح های هسته ای کرده است.
چین برای اینکه بتواند به نیاز کشور به انرژی پاسخ دهد در پنج سال آینده تمامی طرح های هسته ای در استان های مختلف کشور را عملیاتی خواهد کرد.
در این میان 10 این کشور استان طرح های هسته ای خود برای ساخت نیروگاه ها را اعلام کرده اند که دولت در حال بررسی آنهاست و 31 طرح نیز قبل از این به تصویب رسیده که کارهای آزمایشی آن انجام شده است.
چین تولید برق هسته ای را تا سال 2020 میلادی نزدیک به 58 میلیون کیلووات اعلام کرده است که نزدیک به 30 میلیون کیلووات آن را نیروگاه های جدید هسته ای تولید می کند.
پس از آنکه نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن در سونامی سال 2011 آن کشور خسارت دید و باعث نشت مواد اتمی به دریا شد، چین نیز در جریان اجرای برنامه پنجساله دوازدهم اقتصادی بود که مجبور شد به لحاظ امنیتی همه طرح های هسته ای در سرزمین های داخلی کشور را متوقف کند.
با این حال این کشور در ماه اکتبر (مهر - آبان) امسال برنامه سیزدهم پنج ساله خود را رونمایی می کند که بخشی از آن هم مربوط به ساخت نیروگاه های هسته ای و اجرای طرح های متوقف شده است.
آکادمی علوم مهندسی چین اعلام کرده است که اولین نیروگاه ها در استان های «جیانگ شی»، «هونن» و «خوبه» در مناطق مرکزی چین ساخته خواهد شد.
شرکت مهندسی برق اتمی چین هم خاطرنشان کرده که امنیت تمامی طرح های هسته ای که در این استان ها اجرا می شود، تضمین شده است.
افزون بر این دولت چین بزودی قواعد و مقررات امنیتی نیروگاه های هسته ای در سراسر کشور را منتشر خواهد کرد.
همزمان قرار شده است برای اینکه بتوان فورا با حوادث اتمی برخورد کرد یک تیم ویژه متشکل از 320 نفر از کارشناسان و ماموران تشکیل شود.
این گزارش حاکیست، اولین نیروگاه هسته ای «نوترونی» چین با نام «شیپو» نیز در سال 2017 میلادی در استان «فوجیان» در جنوب شرق چین ساخته می شود که اجرای این طرح هم اکنون در مراحل نهایی تصویب دولت است.
ظرفیت تولید برق این نیروگاه هسته ای نوترونی سریع چین که با پیشرفته ترین تجهیزات استاندارد در دنیا ساخته می شود، 600 هزار کیلووات خواهد بود.
چین افزون بر توسعه نیروگاه های برق در داخل، قراردادهایی نیز برای ساخت نیروگاه با کشورهای پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی نظیر کنیا امضا کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین