|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۵
کد خبر: ۶۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
روابط پارلمانی ایران و عراق را می توان روابطی الگو در ارتباطات بین المللی معرفی کرد، بطوری که میزان رایزنی ها و رفت و آمدها میان روسا و کمیسیون های تخصصی پارلمانی، گسترش روابط دو کشور را در همه زمینه ها تسهیل کرده و حالارییس سومین پارلمان عراق از هنگام تشکیل نظام جدید این کشور، در همین چارچوب روز جمعه راهی تهران خواهد شد.
سابقه روابط نوین ایران و عراق، به روزهایی بر می گردد که عراقی ها اولین گام ها را برای ساخت نظام سیاسی جدید در این کشور بر می داشتند و جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که نظام جدید را به رسمیت شناخت و از همان آغاز با برقراری روابطی متوازن ، در همه حوزه ها در کنار این کشور همسایه قرار گرفت.

یکی از مهمترین عوامل شکل گیری این روابط را می توان در حمایت صریح جمهوری اسلامی ایران از تفکرات و روند دمکراتیک در عراق دانست که نظام جوان عراق ، آن روزها نیاز زیادی به آن داشت.

شرایط برای عراقی هایی که بعد از نزدیک به 14 قرن تحمل، نظام های مستبد، خونخوار و دیکتاتوری را پشت سر گذاشته بودند، بسیار حساس بود. بسیاری از بازیگران منطقه ای پاگرفتن نظام جدید را بر نمی تابیدند از جمله دولت های سعودی و شیوخ حاشیه خلیج فارس که هنوز هم روابط عادی خود را با عراق از سر نگرفته اند.

عراق نوین در حالی زندگی خود را شروع می کرد که سایه اشغال هنوز بر سرش بود و به دلیل از هم فروپاشیدن ارتش و دستگاه های امنیتی، به کانون جذابی برای تروریست ها در منطقه تبدیل شده بود.

با اینحال ایستادگی عراقی ها باعث شد این نظام پا بگیرد و در سال های 2005 ، 2009 و 2014 سه انتخابات پارلمانی را برگزار کند که دولت های برآمده از آن براساس یک نظام مردمسالار اداره کشور را بر عهده گرفتند.

از همان آغاز، مجلس شورای اسلامی ایران، روابط خود را با پارلمان عراق ، بر بستر اعتماد و احترام متقابل بنا نهاد و همواره دو پارلمان در برهه های حساس ، بویژه در مبارزه عملی و جدی با تروریسم از طریق رایزنی ها و مشورت ها و رفت و آمدها در چارچوب پروتکل های موجود، نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

این ارتباطات پارلمانی در روابط دوجانبه نیز تاثیر شگرفی داشته است، بطوری که توسعه و گسترش روابط همه جانبه دو کشور را که به گفته مقامات عراقی در بخش تجاری به 17 میلیارد دلار در سال رسیده، می بایست مرهون تعامل و همکاری مجلس شورای اسلامی و پارلمان عراق دانست.

همچنین در عرصه های دوجانبه و بین المللی می توان به نقش دو پارلمان در بحث لایروبی اروند رود(شط العرب) و نیز هماهنگی در ماجرای کاهش قیمت جهانی نفت اشاره کرد. قرارداد معاضدت قضایی میان دو کشور نیز از دیگر توافق های میان دو کشور بود که مجالس دو کشور در تحقق آن نقش ویژه ای داشتند.

روابط پارلمانی عراق و ایران از سال 2005 میلادی چه در زمانی که محمود المشهدانی در راس آن قرار داشت و چه در دوره های ایاد السامرایی،اسامه نجیفی و اکنون سلیم الجبوری، همواره روابطی گرم و صمیمی و عملیاتی بوده است و رایزنی های مستمر با سفرهای دوره ای روسا به پایتخت های یکدیگر ادامه یافته است.

سلیم الجبوری که از سال گذشته و به دنبال سومین دوره پارلمان عراق ، به ریاست قوه قانون گذاری کشورش برگزیده شد، جمعه این هفته برای سومین بار به ایران سفر می کند و در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست پارلمان نیز گفته شده که وی پیرامون بحث درباره مهمترین مسایل امنیتی در منطقه بویژه جنگ علیه تروریسم به تهران سفر می کند .

این دومین سفر رسمی الجبوری به تهران طی 15 ماه گذشته است و پیش از این یک بار نیز برای شرکت در کنفرانس بین المجالس به ایران سفر کرده است.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در آذر ماه سال های 91 و 93 در چارچوب سفرهای منطقه ای به عراق آمد. وی درسفر آذر ماه سال گذشته، ضمن ملاقات و دیدار با آیت الله علی سیستانی و مراجع نجف اشرف و نیز سران این کشور ،در نشست هایی با نمایندگان پارلمان عراق شرکت کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین