کد خبر: ۶۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
برخی زنان پس از زایمان دچار نوعی افسردگی می‌شوند و گاهی به خاطر آن دست به کارهایی خطرناک می‌زنند. اول باید ریشه‌یابی شود که علل افسردگی زنان چه بوده است.
آیا زنی که بعد از زایمان دچار افسردگی می شود پیش از این افسردگی یا سابقه بیماری روانی داشته یا نه؟ باید دید پس از زایمان علائم بالینی از جمله زودرنجی، خستگی، تغییر اشتها، لذت نبردن از زندگی، ناامیدی، افکار منفی و گناه، اضطراب، ترس نسبت به خود و فرزندش، اجتناب از برقراری ارتباط با دیگران و تمایل به ملاقات نکردن افراد و افکاری درخصوص خودکشی در فرد وجود دارد یا نه؟

معمولا یکی از افسردگی هایی که به طور طبیعی در زنان رخ می دهد افسردگی بعد از زایمان بوده که با تولد نوزاد در مادران ظاهر می شود. این افسردگی در دوره محدودی رخ می دهد و گذراست، اما اگر بموقع درمان نشود عواقب تلخی به دنبال خواهد داشت.

پس باید خانواده ها افسردگی بعد از زایمان زنان را جدی بگیرند و برای حل آن به زنان کمک کنند. شوهران باید در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشند و حمایت عاطفی از همسران خود را فراموش نکنند تا این افسردگی از بین برود.

اگر افسردگی بعد از زایمان مدت بیشتری طول بکشد، فرد باید روان درمانی و دارودرمانی شود تا بیماری اش درمان شود، در غیر این صورت ممکن است زن مبتلا به روان پریشی شده و جان خود یا فرزندش را بگیرد.

از هر هزار زنی که زایمان کرده اند این اختلال روانی بین یک تا سه نفر از آنها رخ می دهد. در پرونده زنی که بعد از زایمان جان پسر 12 روزه اش و دختر شش ساله همسرش را گرفته، باید سابقه افسردگی، بحران روانی قبل از زایمان، ارتباط او با همسرش، حمایت های عاطفی از طرف شوهرش، نوع زایمان و اینکه اصلا فرزندش را بعد از زایمان می خواسته یا نه بررسی شود و بعد نظر داد در زمان جنایت مرتکب جنون شده یا نه؟ باید گفت زنان باید بدانند با آمدن فرزند علاقه شوهرانشان نسبت به آنها کم نخواهد شد.

شوهران نیز باید حمایت عاطفی بیشتری نسبت به همسرانشان بعد از زایمان داشته باشند؛ بنابراین بی توجهی به یک زن بعد از افسردگی زایمان می تواند باعث بروز مشکلاتی گاه جبران ناپذیر مانند پرونده قتل دو کودک شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین