|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
فعال اقتصادی و رییس هیأت مدیره یک شرکت تولیدکننده منسوجات و پرده، گفت: با تلاش دولت یازدهم امروز اقتصاد کشور در بسیاری از عرصه ها از ثبات نسبی برخوردار شده است.
مجتبی دستمالچیان یکی از فعالان اقتصادی عرصه نساجی و شرکت کننده در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به مسائل و مشکلات فراروی تولیدکنندگان، اظهار داشت: آنچه از ظواهر امر برداشت می شود، سیاست های کشور حامی تولید نیست.
وی گفت: بطور نمونه قبلا ارز مبادله ای برای واردات نخ داده می شد، اما امروز آن را قطع کرده و به پوشاک داده اند؛ در حالی که نخ ماده اولیه و مصرفی است و این کار هیچ مفهومی ندارد.
وی با اشاره به مقوله مالیات بر ارزش افزوده، افزود: هنوز دولتمردان نتوانسته اند بازار را مجاب به پرداخت این نوع از مالیات کنند و این در حالی است که وارد کنندگان باید تمام ارزش افزوده مواد اولیه وارداتی را بپردازند و در مقابل، مشتریان برای فرار از آن، به صورت غیررسمی از تولیدکنندگان خرید می کنند؛ دریافت مالیات بر ارزش افزوده باید ابتدا از بازار آغاز شود و سپس به تولید برسد.
وی بیان داشت: در حالی که تعداد اجناس داخلی با کیفیت در بازار کم نیست، اما به دلیل فرهنگی که بر توده مردم کشور حاکم است و اجناس خارجی را برتر از مشابه داخلی می دانند، مجبوریم بخش زیادی از تولیدات خود را به نام محصول ترک بفروشیم.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه باید فرهنگ 'ایرانی، ایرانی بخر' را جا بیاندازیم، تصریح کرد: به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد بازار پوشاک و 60 درصد بازار پرده کشور مملو از اجناس ایرانی است، اما به نام جنس خارجی عرضه می شود.
وی خاطرنشان کرد: نفس وجود رقیب خارجی خوب و سازنده است، اما به شرطی که شرایط یکسانی برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی مهیا باشد.
دستمالچیان با اشاره به یک مشکل اساسی دیگر فراروی تولیدکنندگان داخلی، یادآور شد: ابتدای هر سال شاهد تورم بر حقوق، هزینه ها و انرژی هستیم، اما نرخ دلار ثابت می ماند که این مساله به معنای اعطای یارانه غیرمستقیم به خارجی ها و کاهش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی است.
وی با بیان آنکه در عرصه تولید پرده و بسیاری منسوجات، محصولات باکیفیت ایرانی با اجناس خوب چینی و ترک می توانند رقابت کنند، تصریح کرد: حمایت از تولید از سوی دولت باید به معنای واقعی کلمه باشد.
این تولیدکننده همچنین خواستار تعیین استانداردهایی برای واردات اجناس خارجی شد تا هر کسی نتواند هر کالایی را که اراده کرد، وارد کند.
وی با بیان آنکه مشکلی از نظر وجود فناوری روز دنیا در این صنف وجود ندارد، تاکید کرد: مشکل اصلی در این زمینه، نبود دانش فنی لازم است و با غیرکاربردی بودن خروجی دانشگاه ها، علم کاربرد ماشین آلات در کشور کامل نیست.
دستمالچیان با اشاره به شرایط خاص حاکم بر کشور طی سنوات گذشته بخصوص دوران فعالیت دولت های نهم و دهم، گفت: آن روزها در خرید مواد اولیه و یا فروش محصولات و کالاهای نهایی تولیدی همواره با شک و تردید می نگریستیم، در حالی که امروز اقتصاد از ثبات نسبی در بسیاری عرصه ها برخوردار شده و حداقل سر در گم نیستیم.
وی با اشاره به شرایط رکود حاکم بر کشور، تصریح کرد: کمبود نقدینگی و چک های برگشتی دو مشکل اساسی پیش روی تولیدکنندگان است و بخصوص دولت باید قانون چک را اصلاح کرده و در این زمینه فکری اساسی نماید.
این تولیدکننده که برای بیش از یکصد نفر در استان یزد اشتغال ایجاد کرده، اضافه کرد: ثبات اقتصادی کشور خوب است به شرطی که با رونق (و نه با رکود) همراه باشد.
وی در پایان با اشاره به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، تصریح کرد: توافق حاصله برای ما تولیدکنندگان جای ابهام دارد، اگر پول های بلوکه شده صرف واردات گردد، رکود تولیدات داخلی تشدید خواهد شد اما اگر صرف ایجاد زیرساخت ها شود، قطعا رونق اقتصادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.
گزارش ایرنا حاکیست؛ در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران که بزرگترین نمایشگاه صنعت نساجی خاورمیانه محسوب می شود، بیش از 340 شرکت داخلی و خارجی از ایران و 10 کشور دیگر جدیدترین دستاوردهای این صنعت را عرضه و به نمایش عموم گذاشتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین