|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۶۲۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
صلاح نیست که برجام به تصویب مجلس منوط گردد و در هرحالی که کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و ... در شرایط فوریتی قرار دارد. باید قبول کرد که توافق حاصل شده، احتمال برخورد استراتژی سخت افزاری را به طور کلی برکنارکرده است؛ در شرایطی که 8 سال دولت احمدی‌نژاد تحریم‌های ویرانگری را بر کشور تحمیل کرد و هم‌اکنون نیز آثار آن گریبانگیر دولت و ملت شده است.
بهارستان در حال بررسی «برجام» است. پیش از این نمایندگان مجلس به پیشنهادی رأی مثبت داده بودند که بر اساس آن، کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک«برجام» تشکیل شد. در روزهای گذشته اما دولت تدبیر و امید بر سر کیفیت بررسی «برجام» در مجلس، با اکثریت نمایندگان دچار اختلاف شده ‌است. نمایندگان، پیش از این در قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» تأکید کرده‌ بودند که شورای عالی امنیت ملی توافق را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و وزارت خارجه نیز گزارشی از مذاکرات و روند اجرای آن را به مجلس ارائه کرد. اما مسئله این است که مجلس حق تصویب را برای خود محفوظ می‌داند و در طرف مقابل وزارت خارجه من رد این ادعا معتقد است برجام باید در شورای عالی امنیت ملی به تصویب برسد. در همین مورد «ندای ایرانیان» با داوود هرمیداس باوند به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه منتشر می‌گردد:

 

 از نظر قواعد حقوقی آیا برجام باید در مجلس تصویب شد؟

ببینید به طور کلی بحث اجرایی مذاکرات که بر عهده دولت و قوه مجریه است. این روند به درستی پیش رفته است، اما مبحث تصمیم سیاسی، مسئله‌ای جدا از این است. ولی چون اکثریت مجلس جزو مخالفین توافق هسته‌ای هستند لذا اصرار دارند که برجام باید در مجلس تصویب شود. ولی باید توجه داشت که برجام معاهده نیست که لزومی داشته باشد به تصویب مجلس برسد. در اوایل انقلاب و در مورد آزادی گروگانهای آمریکایی، معاهده الجزایر باید در مجلس تصویب می‌شد ولی چون ماهیت فوری داشت بدون تصویب اجرا گردید. بنابراین مسئله‌ای که عده‌ای دنبال می‌کنند این است که معاهده به مجلس بیاید و با توجه به ترکیب مجلس رد شود.

 

در صورت در برجام، جه تبعاتی در حوزه حقوق بین‌الملل گریبانگیر کش.رمان خواهد شد؟

به هرحال اگر برجام رد شود، مغایر قطعنامه شورای امنیت است که طبق ماده 5 فصل 2 و همچنین مواد 25 و 41 فصل 7 کشورها موظفند به قطعنامه شورای امنیت پایبند باشند. قطعنامه‌ای که اخیرا صادر شده اولا بر برجام تایید گذاشته و ضمنا قطعنامه‌های قبلی را که در مورد تحریم‌ها بوده لغو کرده است. بنابراین رد برجام موجب خوشحالی کنگره آمریکا می‌شود که بدون هیچ اقدامی، طرف ایرانی خود به تخریب توافق صورت گرفته پرداخته است.

 

چقدر تصویب برجام در مجلس را به صلاح کشور می‌دانید؟

به هر تقدیر، به صلاح نیست که برجام به تصویب مجلس منوط گردد و در هرحالی که کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و ... در شرایط فوریتی قرار دارد. باید قبول کرد که توافق حاصل شده، احتمال برخورد استراتژی سخت افزاری را به طور کلی برکنارکرده است؛ در شرایطی که 8 سال دولت احمدی‌نژاد تحریم‌های ویرانگری را بر کشور تحمیل کرد و هم‌اکنون نیز آثار آن گریبانگیر دولت و ملت شده است. این نوع اقدامات برای تصویب برجام در مجلس از سوی دلواپسان و بر اساس منافع جناحی  و برخلاف مصالح  عمومی طراحی شده و نشان از این داشته که تمام مشکلات مردم به اندازه این مسئله برای مجلس نشینان اهمیت ندارد.

 

با توجه به رفتارهای نامطلوب یک عده قلیل و تندرو از نظر شما وحدت ملی چقدر می‌تواند در تقویت مواضع ما تاثیرگذار باشد؟

به هرحال آنچه که امروز و در شرایط فعلی، کشورمان بدان نیاز دارد، نوعی وحدت ملی است که متاسفانه همواره دیده شده که بیشتری مانع تراشی‌ها بر سر راه دولت و اختلاف افکنی‌ها از سوی قوه مقننه بوده است. قوه مجریه روند صحیحی را در حوزه سیاست خارجه پیش گرفته و وقتی مذاکراتی در جریان بود و بیانیه ژنو و تفاهم لوزان شکل گرفت برای تقویت مواضع باید این وحدت وجود می‌داشت که متاسفانه شاهد آن نبودیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین