|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۶۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
حال باید دید در مقابل تصمیم کنگره و اعلام حمایت 41 سناتور از عملکرد دولت اوباما آیا نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون ویژه نیز حاضر به حمایت از دولت هستند یا ایستادن در مقابل دولت ترجیح می دهند.
در جدال برجام که این روزها به مشخص ترین نقطه اختلاف میان جمهوریخواهان و دولت دموکرات امریکا تبدیل شده است گویا دولت قدم به قدم به موفقیت نزدیک می  شود.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ بعد از توافق 23 تیر کنگره که اکثریت جمهوری خواه را به خود اختصاص داده بود اعلام کرد که رد برجام را به رای می گذارد و از اجرایی شدن آن جلوگیری می کند. همین اعلام موضع کافی بود تا رئیس جمهور آمریکا در واکنش از وتوی تصمیم احتمالی کنگره سخن به میان بیاورد و کنگره برای خنثی کردن این وتو نیاز به رای دو سوم اعضا دارد. چندی پیش با حمایت سی و چهارمین سناتور، دولت اوباما نفس راحتی کشید که دیگر وتوی او خنثی نخواهد شد؛ اما هنوز برای آنکه از رفتن برجام به کنگره جلو گیری شود نیاز به 7 رای دیگر بود تا تعداد به 41 برسد.

 بعد از آنکه تعداد به 38 حامی رسید گری پیترز، سناتور دموکرات ایالت میشیگان؛ رون وایدن، سناتور دموکرات ایالت اورگون؛ و دیچارد بلومنتال، سناتور دموکرات ایالت کنتیکت؛ با انتشار بیانیه‌‌هایی اعلام کردند  با این تعداد دیگر برجام حتی برای رای گیری هم به کنگره نخواهد رفت.

اختلاف در کمیسیون ویژه

در حالی که تکلیف برجام در آمریکا مشخص می شود، در مجلس گویا اختلافات داغ تر از قبل می شود. در واقع بعد از تشکیل کمیسیون ویژه و قرار گرفتن اکثریت مخالف توافق در این کمیسیون می‌توان انتظار داشت که جلساتی توام با اختلاف و تنش وجود داشته باشد و البته وقتی این کمیسیون با شیوه ای فراتر از انتقاد بررسی برجام را در پیش گرفت، این احتمال نیز تقویت شد.

کمیسیون ویژه تصمیم گرفت در کنار تیم فعلی مذاکرات از تیم قبلی نیز دعوت کند تا در رابطه با برجام به یک تصمیم مشخص برسند، درحالی که علیرضا زاکانی چندی پیش به بهانه جلوگیری از مناظره در حوزه هسته ای مانع ورود بعیدی نژاد به گفت و گوی خبری شد، در داخل مجلس با در پیش گرفتن چنین رویکردی بررسی برجام به جلسات مناظره تبدیل شد.

از اظهار مسئول سابق تا جدل در کمیسیون ویژه

وقتی نقوی حسینی از زبان سعید جلیلی گفت در برجام از 100 حق مسلم چشم پوشی شده است این مسئله موجی از واکنش ها را به دنبال داشت؛از علی اکبر ولایتی گرفته تا مسئولین مذاکره کننده فعلی، اما این موضوع تنها نشان دهنده وجود اوج اختلافات در کمیسیون ویژه نبود، بلکه با انتشار یک فایل صوتی از جدال عراقچی با کارخانه ای در مجلس، مسجل شد که آنچه در بهارستان جریان پیدا کرده است مناظره ای است برای تضعیف مذاکره کنندگان؛ مسئله ای که قطعا با بررسی بی طرفانه و در جهت منافع ملی فاصله ای قابل توجه دارد.

حال باید دید در مقابل تصمیم کنگره و اعلام حمایت 41 سناتور از عملکرد دولت اوباما آیا نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون ویژه نیز حاضر به حمایت از دولت هستند یا ایستادن در مقابل دولت ترجیح می دهند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
سعيد وحیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
0
مزخرف
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین