|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۶۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
این موضوع عاقبت پای علی‌طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و امور دارایی را به مجلس کشاند. گرچه کار به استیضاح نکشید ولی به هر حال طیب‌نیا بابت این موضوع کارت زرد سوم را هم از مجلس دریافت کرد.
به نظر می رسد، تصمیم واگذاری تعیین و دریافت مالیات اصناف توسط اتحادیه ها رضایت اصناف را جلب کرده است.

حدود دو سال بود که به دنبال سیاست‌گذاری‌های دولت مبنی بر افزایش درآمد از طریق افزایش مالیات، اصناف و بازارهای خرده‌فروشی از افزایش مالیات بر درآمد صنف خود، گلایه داشتند و بسیاری از روسای اتحادیه‌های اصناف در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود از میزان تعیین شده برای پرداخت درآمد خود انتقاد می‌کردند.

این موضوع عاقبت پای علی‌طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و امور دارایی را به مجلس کشاند. گرچه کار به استیضاح نکشید ولی به هر حال طیب‌نیا بابت این موضوع کارت زرد سوم را هم از مجلس دریافت کرد.

در همان زمان که صحبت تغییر سیاست‌های دولت در زمینه افزایش مالیات بر در آمد مشاغل مطرح شد، حسین وکیلی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، از سمت خود برکنار شد و مجتبی خسروتاج ، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن مخالفت با افزایش درآمد مالیات از اصناف گفت: «با رئیس سازمان امور مالیاتی صحبت کرده‌ایم و من هم موافق افزایش دریافت مالیات از اصناف نیستم و در این موضوع باید تجدیدنظر شود.»

در ادامه نیز جلساتی با مسئولان اتاق اصناف ایران برگزار شد و ماحصل آن نیز این بود که تصمیم گرفته شد، تعیین مالیات اصناف به اتحادیه‌ها واگذار شود و میزان تعیین شده از سوی اتحادیه‏‌ها از واحدهای صنفی اخذ شود.

همچنین در این جلسات تصمیم گرفته شد که برای قانونمند شدن این راه حل، کارشناسان شرایط و نحوه اجرای آن را تنظیم و مشخص کنند.

در یکی از این جلسات، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف تهران، از محتوای برخی مصاحبه‌های اعضای سازمان امور مالیاتی با رسانه‌های گروهی، انتقاد کرده بود و با «بی‏‌مهری»، خواندن ‎اظهارات آنها مبنی بر بالا بودن فرار مالیاتی در اصناف، بیان کرده بود: می‎توان گفت فرار مالیاتی در اصناف وجود ندارد؛ اما کتمان مالیاتی به دلیل فراهم نشدن بستر شفاف‏سازی از سوی سازمان‏‌های مسئول وجود دارد که در تمام دنیا عرف است.

فاضلی تصریح کرد: با مطالبی که سازمان امور مالیاتی مطرح می‏‌کند بازار آرامش خود را از دست می‎دهد. از سال 92 تا الان سازمان امور مالیاتی هر کاری که خواسته در حق اصناف انجام داده و پول‏‌های زیادی در قالب مالیات از آنها گرفته است.

به هر حال به نظر می‌رسد، تصمیم جدید اخذ شده که آن واگذاری امور مالیاتی اصناف، به اتحادیه‌ها است، رضایت اعضای اتاق اصناف ایران جلب شده باشد.

در این زمینه، محمد آزاد، عضو اتاق اصناف ایران، درگفت‌وگو با اقتصادنیوز، ضمن ابراز خرسندی از این تصمیم، بیان کرد: به نظر من بهترین کارشناس برای اخذ مالیات از اصناف، می‌توانند اتحادیه‌ها باشند.

او افزود: با واگذاری تعیین و اخذ مالیات از اصناف توسط اتحادیه‌ها، علاوه بر اینکه دیگر حرف و بحثی پیش نمی‌آید، به نظر من دریافتی دولت از مالیات اصناف نیز افزایش می‌یابد.

آزاد همچنین گفت: اینکه اعضای اداره امور مالیاتی مصاحبه کنند و بگویند، اصناف مالیات نمی‌دهند و از این سو نیز اعضای اصناف مصاحبه کرده و بگویند مالیات بیش از حد از ما دریافت می‌شود روند درستی نبود که ان‌شالله در شرایط جدید دیگر شاهد آن نخواهیم بود.

عضو اتاق اصناف ایران، همچنین بیان کرد: اصناف روی رعایت کردن حق دولت تعصب دارند و پول دولت را بیت‌المال می‌دانند. در نتیجه ایجاد سازکار مناسبی برای دریافت مالیات از آنها می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

او تصریح کرد: این فقط مهم نیست که دولت به پول مرد نظر خود دست بیابد، رضایت مردم نیز مهم است که من فکر می‌کنم در شرایط جدید رضایت مردم جلب خواهد شد.

منبع: اقتصاد نیوز



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین