|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۶۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور می تواند زمینه همکاری و سرمایه گذاری های دو جانبه را هموار سازد.
از شبکه اطلاع رسانی وزارتخانه یاد شده ، محمد رضا نعمت زاده روز دوشنبه در دیدار وزیر صنعت، انرژی وگردشگری اسپانیا با وی ، ضمن اشاره به توانمندی های بخش خصوصی ایران اظهار داشت : ایران به دنبال پیشرفت صنعت و تکنولوژی در بازار رقابتی است و در این زمینه علاقه مند همکاری با اسپانیا است .
وزیر صنعت، معدن و تجارت ، پتانسیل بنادر تجاری دو کشور را یادآور شد و گفت: ایران به دنبال همکاری های بلندمدت است، زیرا در کشورمان نیروی جوان ، پرانرژی و تحصیلکرده وجود دارد که می تواند با استفاده از تجارب اسپانیا ، همکاری خوبی را شکل دهد.
وی خودروسازی ،قطعه سازی ، ماشین سازی، شیمیایی، پتروشیمی، صنایع غذایی، تجهیزات معدن و صنایع معدنی را به عنوان مهمترین محورهای پیشنهادی برای همکاری با اسپانیا مطرح ساخت و گفت: لازمه این همکاری ها ، رفع موانع بانکی بین دو کشور است .
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: شرکت های ایران و اسپانیا پس از توافق برجام ، موافقت نامه هایی را امضا کرده اند که پس از رفع تحریم ها ، شکل اجرایی به خود می گیرد .
براساس این گزارش ، وزیر صنعت، انرژی وگردشگری اسپانیا نیز در این دیدار اظهار داشت : دو کشور پس از توافق برجام ، وارد دوره و عصر جدیدی شده اند و قراردادهای دوجانبه ای که در گذشته بین دو کشور وجود داشته ، می تواند باردیگر فعال شود.
خوزه مانوئل سوریا لوپز افزود: اسپانیا می تواند در زمینه های مختلف صنعتی از جمله فولاد، تجهیزات آب، بخش شیمیایی، انرژی، مخابرات، جهانگردی، نساجی و غیره همکاری های خود را با ایران آغاز کند و اشتیاق دارد که این همکاری ها به قرارداد برد-برد منجر شود.
وی افزود: دولت اسپانیا باید شرکت های بخش خصوصی این کشور را ترغیب کند تا در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند.
حجم مبادلات ایران و اسپانیا در چهار ماهه نخست سال جاری شامل صادرات حدود 89 میلیون دلار آهن، زعفران، انگور، روده، فرش و کفپوش ایران به اسپانیا و 53 میلیون دلار واردات الکترودهای زغالی، جرثقیل، مرکب چاپ، کاغذ گراف و نخ نساجی ایران از اسپانیا است.
آمارهای منتشره توسط اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران مربوط به مبادلات دو کشور طی سال گذشته ، ارزش مبادلات دو طرف را در این سال، بالغ بر 321 میلیون دلار نشان می دهد و از این میزان حدود 146 میلیون دلار واردات ایران از اسپانیا و رقمی حدود 175 میلیون دلار را صادرات ایران به اسپانیا تشکیل داد.
بیشترین حجم مبادلات تجاری میان ایران و اسپانیا مربوط به سال 2011 است که طی آن ارزش تجارت دو کشور به رقم 4.7 میلیارد یورو رسید. در این سال، عمده تجارت دو کشور مربوط به صدور اقلام انرژی ایران به اسپانیا بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین