کد خبر: ۶۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸
وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با وزیر خارجه جمهوری چک از تدوین نقشه راه توسعه روابط اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک خبر داد.
از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا)، علی طیب نیا افزود: در سفر قبلی که با هیات همراه به پراگ داشتم موضوع تدوین نقشه راه همکاری های اقتصادی بین ایران و چک را پیشنهاد دادم که خوشبختانه با توافق طرفین کار تدوین آن از مدتی پیش آغاز شد و در حال نهایی شدن است و امیدوارم با تهیه این نقشه راه، توسعه روابط اقتصادی، تجاری و بانکی بین دو کشور تسهیل شود.
وی با اشاره به توافقات اخیر گمرکی و سرمایه گذاری بین ایران و چک، اظهار داشت: باید توافقات اخیر را در قالب موافقتنامه تدوین کنیم تا در حوزه همکاریهای گمرکی و سرمایه گذاری نیز زمینه های لازم، برای توسعه روابط فراهم شود.
طیب نیا تأکید کرد: زمینه های سرمایه گذاری خارجی در ایران فراهم گشته و ما از حضور سرمایه گذاران کشور چک در ایران استقبال می کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه خواستار توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور شد و افزود: عزم ایران برای توسعه اقتصادی و تسهیل در روابط بخش خصوصی دو کشور بسیار جدی است.
طیب نیا گفت: امنیت منحصر به فرد ایران در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا و نقش آفرینی های مثبت ایران در توسعه صلح و مبارزه با افراطی گری در منطقه را غیرقابل انکار است.
وی ادامه داد: این موضوع شرایط بسیار مناسبی برای رشد اقتصادی ایران فراهم ساخته و زمینه توسعه همکاری با سایر کشورها را مهیا می سازد.
وزیر اقتصاد گفت: هرچند تحریم ها آسیب هایی به اقتصاد ایران رساند اما در عین حال آثار مثبتی نیز برای کشور داشت و یکی از این آثار این بود که ظرفیت های داخلی را بیشتر شکوفا و وابستگی به نفت را کاهش دادیم و به طور یقین این دستاوردها را در دوران پساتحریم نیز حفظ کرده و توسعه خواهیم داد.
لوبومیر زائورالک وزیر امور خارجه جمهوری چک نیز با اشاره به آمادگی کشورش برای امضاء توافقنامه های همکاری اقتصادی، گفت: ما ایران را شریکی معتبر می دانیم و آمادگی داریم در بخش های مختلف صنعتی و تجاری از جمله در حوزه کشاورزی، صنعت، حمل ونقل و انتقال فناوری همکاری های خود را توسعه و سرمایه گذار ی های مشترکی دراین حوزه ها انجام دهیم.
وی ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 با بیان اینکه پراگ از این توافق به طور جدی حمایت می کند، افزود: خوشبختانه اکنون در اتحادیه اروپا زمینه های رفع تحریم فراهم شده و امکان توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ایران واتحادیه اروپا مهیاست.
وزیر امور خارجه چک با اشاره به نقش پر رنگ ایران در منطقه برای جلوگیری از افراطی گری، گفت: ایران یکی از باثبات ترین و امن ترین کشورهای منطقه است و این ثبات و امنیت به ما کمک می کند تا به همکاریهای بلندمدت با تهران مشتاق باشیم.
زائورالک خاطرنشان کرد: جمهوری چک برای توسعه همه جانبه روابط با تهران به ویژه روابط اقتصادی آمادگی دارد و برای تسریع در روند همکاری ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین