|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۶۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته، هم اکنون اولویت هفتم جوانان در کشورمان ازدواج به شمار می رود.
محمد اسماعیل مطلق روز یکشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری مبتنی بر سلامت مادر و کودک در ارومیه افزود: در این نظر سنجی که از جوانان صورت گرفته پیش از ازدواج، اولویت های دیگری نظیر اشتغال و تحصیل مطرح شده که این امر نشان از عدم توجه نسل جوان به تشکیل خانواده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور وجود دارند که بخش قابل توجهی از آنان نیز در حال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند.
وی اظهار کرد: در سال های گذشته سن ازدواج به میزان بسیار زیادی در کشور افزایش یافته به طوری که این افزایش در میانگین کشوری حدود شش سال و در شهر تهران حدود 10 سال بوده است.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هم اکنون متوسط سن ازدواج مردان به 26.7 سال و متوسط سن ازدواج زنان به 23.4 سال رسیده که برای رشد نرخ باروری این ارقام باید حد اقل دو سال کاهش یابند.
مطلق از کاهش ازدواج در شش سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: در سال 93 افزون بر 724 هزار ازدواج در کشور ثبت شده است.
وی همچنین با اشاره به کاهش نگران کننده نرخ باروری در کشور در حدود 30 سال گذشته افزود: در سال 92 متوسط نرخ باروری ایرانیان 6.8 برای هر زوج بوده که این رقم در سال جاری به 1.8 رسیده است.
وی اضافه کرد: سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می رود که از این تعداد 410 هزار مورد به دلیل عدم ازدواج، 10 هزار فرصت به علت فوت همسر و 20 هزار فرصت نیز به جهت طلاق می باشد.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سقط جنین را یکی دیگر از موارد مهم کاهش نرخ باروری عنوان کرد و ادامه داد: یک میلیون و 730 هزار بارداری در سال رخ می دهد که از این تعداد یک میلیون و 550 هزار مورد منجر به زایمان شده و نزدیک به 180 هزار مورد با سقط خاتمه می یابند که این امر نشان از بالا بودن نرخ سقط جنین در کشور است.
محمد اسلامی معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش دلایل کاهش نرخ باروری در کشور را برشمرد و اظهار کرد: مشکلات ناباروری، عدم رضایت از زندگی مشترک، مشکلات اقتصادی خانواده ها از جمله مهمترین این عوامل به شمار می روند.
وی گفت: جمعیت ایران در 100 سال گذشته حدود 9 برابر شده و از 8.9 میلیون نفر به نزدیک به 78 میلیون نفر رسیده و بررسی ها نشان می دهد که سالانه نزدیک به یک میلیون و 100 هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود ولی این روند در سال های اخیر با سرعت کمتری بوده است.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه سال گذشته سیاست های کلی بخش جمعیت را در کشور ابلاغ کردند.
بر اساس این سیاست های ابلاغی مشکلات کاهش نرخ باروری در کشور باید احصا و اصلاح شود تا زمینه افزایش متناسب نرخ جمعیت به میزان حداقل 2.1 فرزند برای هر زوج فراهم شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین