|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۶۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
قشقاوی در مورد اظهارات عراقچی در جلسه دیروز گفت : همه سخن آن است که کسی مخالفتی با بررسی برجام در مجلس نداشته و ندارد و کما اینکه تا الان نیز هم قبل از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و هم بعد از فرمایشات ایشان همکاران ما در این حوزه حضور داشتند.
معاون پارلمانی وزیر امور خارجه در رابطه با بررسی برجام در مجلس گفت: با همکاری و تعاملی که میان دولت و مجلس وجود دارد این مسئله حل خواهد شد.

حسن قشقاوی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت: دیروز در آغاز جلسه کمیسیون بررسی برجام آقای عراقچی نظر کارشناسی خود و برخی دوستان نماینده هم نظرات مختلف خود را ارائه دادند. تا آنجا که می دانم اصل برجام در حال بررسی است و پیش از این نیز در کمیسیون امنیت ملی مسبوق به سابقه بوده که پس از آن تبدیل به کمیسیون خاص برجام شد.

 قشقاوی بیان کرد: در رابطه با اینکه شکل و ماحصل کار چگونه باشد دیدگاه های متفاوتی وجود دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نمی توان به صورت قاطع گفت کدام یک از این چهار، پنج دیدگاه سرانجام کار خواهد بود به این معنا که نهایتا مجلس به کدام یک عمل خواهد کرد.

 معاون پارلمانی وزیرخارجه گفت: من احساس می کنم این موضوع به خوبی در راستای تعامل دولت و مجلس حل خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به تعامل و همراهی عمومی و کلانی که خوشبختانه میان مجلس و دولت هست و آراء مشخصی که اکثریت نمایندگان محترم دراین خصوص دارند فکر می کنم موضوع قابل حل است و به صورت تفاهم آمیزی اینکه کدام یک از این دیدگاه های حقوقی مورد نظر مجلس خواهد بود مشخص گردد.

 وی افزود: به نظرم موضوع بررسی برجام مسئله ای نیست که موجب دغدغه فکری باشد. رهنمودهای کلان را رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند و جزئیات نیز در تعامل با مجلس و دولت حل خواهد شد.

قشقاوی افزود: انچه تاکنون به وضوح در مرحله عمل پیش آمد همدلی مجلس و دولت یا مجلس و وزارت خارجه در خصوص موضوع توافق بوده است.

به گفته قشقاوی، با وجود اینکه کشور ما تک صدایی نیست و دیدگاه های متفاوتی وجود دارد اما اکثر نمایندگان محترم همدلی و همراهی کلی را با دولت در این خصوص پیشه خود کرده اند.

 قشقاوی در مورد اظهارات عراقچی در جلسه دیروز گفت : همه سخن آن است که کسی مخالفتی با بررسی برجام در مجلس نداشته و ندارد و کما اینکه تا الان نیز هم قبل از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و هم بعد از فرمایشات ایشان همکاران ما در این حوزه حضور داشتند.

وی ادامه داد: در کمیسیون های مجلس نکته مهم حقوقی آن است که چه باید بکنیم که یک الزام سیاسی و یا بین المللی تبدیل به یک الزام داخلی و تقنینی نشود، این نکته بسیار مهمی است که در کنگره آمریکا تائید برجام به رای گذاشته نشد بلکه رد آن به رای گذاشته شد.

وی ادامه داد: این رفتار بر این اساس صورت گرفته است که قانونگذاران آمریکایی نمی خواهند یک الزام حقوقی از طریق کنگره برای دولت در کنار الزام سیاسی ایجاد نمایند به همین دلیل اصل را به رای نگذاشتند، بلکه رد برجام مود بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم امور باید متناظر با طرف مقابل باشد طبیعی است که باید کاری صورت گیرد که ضمن بررسی برجام یک الزام جدید حقوقی توسط قوانین داخلی بر الزام سیاسی نداشته باشد.

قشقاوی با تاکید بر این موضوع که دولت مخالفتی با بررسی مجلس ندارد افزود: آنچه مطرح می شود از این بابت است که یک الزام داخلی ایجاد نشود.

 حسن قشقاوی با تاکید بر این موضوع که مجلس در رابطه با اینکه چه باید بکند اعلام موضع نکرده است بنابراین به نظر می رسد خانه ملت نیز می خواهد بر اساس مصلحت حقوقی کار را به پیش ببرد و در همین راستا آقای زاکانی رئیس کمیسیون ویژه از همه حقوقدانان خواست تا کمک کنند و در این رابطه نظر خود را بدهند و این نشان می دهد همه خواستار آن هستیم که منافع ملی حفظ شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین