|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
حشمت اله فلاحت پیشه در رابطه با سرنوشت برجام گفت : اول آنکه بحث رد کردن برجام است و نه تصویب، بر این اساس پیش بینی من این است که در امریکا چنانچه جمهوریخواهان برجام را رد کنند اوباما آن را وتو خواهد کرد.
نماینده مجلس هفتم گفت : مجلس نباید از کنگره آمریکا تقلید کند، چرا که موضوع برجام در امریکا کاملا مسئله ای انتخاباتی است .وی همچنین افزود : زمان برای آنکه دولت لایحه بدهد وجود ندارد و مجلس تنها می تواند رد برجام را بررسی کند. وی تاکید کرد : مجلس نمی تواند مصوبه شورای عالی امنیت ملی را رد کند. این کارشناس مسائل بین الملل در نهایت گفت: به نظر می رسد برجام هم در امریکا و هم در ایران اجرایی شود.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،در رابطه با روند بررسی برجام گفت: من اعتقادم بر این است که همانطور که مجلس قانون حمایت از دستاوردهای هسته ای را در مشورت با شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد، به نظر می رسد کمیسیون ویژه برجام هم باید بر اساس قانونمندی ها و مصلحت اندیشی های شورای عالی امنیت ملی کشور عمل کند.

 وی افزود : نباید در شرایطی که در امریکا موضوع هسته ای ایران به شدت انتخاباتی شده است به گونه ای عمل شود که تقلیدی از سازو کارهای انتخاباتی داخل آمریکا شود. وی ادامه داد: آنچه در آمریکا می گذرد ادامه نامه 47 سناتور جمهوریخواه به مقامات ایرانی است مبنی بر اینکه آنها تلاش کردند هیچ تضمینی را در مورد مذاکرات دولت اوباما بر گردن نگیرند، بعد از آن نیز قانون الزام دولت آمریکا به ارجاع توافق هسته ای با ایران به کنگره است که هدف از آن ادامه همان سیاست صاحب نقش شدن کنگره است.

 فلاحت پیشه بیان کرد: این مسائل مربوط به چالش های انتخاباتی است که در امریکا وجود دارد و اکنون مهمترین چالش امریکایی ها توافق هسته ای با ایران است. وی ادامه داد: در ایران نگاه نمایندگان به موضوع هسته ای یک نگاه ملی بوده است، قانون مربوط به توافق هسته ای در مجلس هفتم تصویب شد، چند قانون مد نظر قرار گرفت از جمله قانون الزام دولت به تکمیل چرخه سوخت هسته ای و مجلس یک ورود ملی داشت و به هیچ عنوان نگاه انتخاباتی نداشت و در این مدت به رغم اینکه چند دور مذاکره کنندگان تغییر کردند، مجالس ایران که همه اصوگرا بودند سعی کردند با نگاه ملی حمایت کنند، تا اینکه شرایط  اخیر به وجود آمد و مشاهده شد برجام به کنگره رفت و در ایران نیز کمیسیون ویژه شکل گرفت .

نماینده پیشین مجلس افزود: من اعتقادم بر این است که آنچه به عملکرد کنوانسیون ویژه و مجلس ایران روح ملی می‌دهد آن است که موضوع را در قالب شورای امنیت ملی ایران و به عنوان یک سیاست راهبردی بررسی کنند و به هیچ عنوان نباید نوعی شبیه سازی با آمریکا حتی به ذهن تداعی کند ،چرا که آمریکا موضوع را به شدت انتخاباتی کنند و جمهوری خواهان سعی می کنند شکست یکی از آخرین سیاست های اوباما را به عنوان زمینه ساز شکست انتخابات در آینده شکل دهند و شاید بر همین اساس است که اوباما از این شعار استفاده می کند تحت عنوان انتخابات دموکراتها که سناتورهای دموکرات از جمله 15 نفر از سرسخت ترین ها را وادار به حمایت از برجام نمایند.

 وی افزود : براین اساس ورود مجلس باید در قالب قانون شکل بگیرد که طیق قانون مجلس نمی تواند مصوبه  شورای امنیت ملی را رد کند ولی مسئله ای که وجود دارد این است که برجام هنوز به مصوبه شورای امنیت ملی تبدیل نشده است و مجلس در قالب شورای عالی امنیت ملی دارد عمل می کند و به نخظرم باید همینگونه ادامه دهد.

 حشمت اله  فلاحت پیشه در رابطه با سرنوشت برجام گفت : اول آنکه بحث رد کردن برجام است و نه تصویب، بر این اساس پیش بینی من این است که در امریکا چنانچه جمهوریخواهان برجام را رد کنند اوباما آن را وتو خواهد کرد که بعید به نظر می رسد که سناتورها بتوانند برای رد برجام دو سوم را بدست بیاورند تا از تصمیم اوباما گذر کنند، از سوی دیگر در ایران همین بحث مطرح است اما در حال حاضر به لحاظ زمانی شرایط به گونه ای نیست که دولت بتواند آن برجام را به صورت لایحه به مجلس بدهد، لذا مجلس تنها می تواند رد برجام را در دستور کار قرار دهد که به شخصه احتمال رد برجام را هم در مجلس ایران و هم در گذر از وتو اوباما ابعید می دانم؛ لذا معتقدم برجام در نهایت به تصویب خواهد رسید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین