|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۶۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
حال آن‌كه آمريكا در اين ميان با تدابير خود مشكلات و منازعات ميان كشورهاي منطقه را حل كرده يا سردمداران موثر در خاورميانه تصميم گرفته‌اند كه به جاي جنگ با ديپلماسي و بده بستان مشكلات را از سر راه بردارند
ماه‌ها مذاكرات ايران و كشورهاي‌1+5 طول كشيد. در اين بين يك روز فابيوس زيرميز مي'زد و روز ديگر اوباما با ادعاي حمله نظامي توافق را به تاخير مي‌انداخت ولي در اين بين بودند كشورها و شخصيت‌هايي كه پشت‌پرده از ترس حصول نتيجه گفت‌وگوها، كارشكني‌ و پول هزينه‌مي‌كردند. عربستان نفر اول اين كارزار بود و همدل با اسرائيل عليه ايران مي‌تازيد. بعد از به نتيجه رسيدن اين گفت‌وگوها نيز عربستان دست از مواضع‌ تند خود نكشيد و بارها شيطنت‌هاي
 آل سعود به گوش مقامات ايراني رسيد. حال بعد از گذشت چند مدت وزيرجوان خارجه سعودي‌ها كه به همراه ملك سلمان به آمريكا رفته تغيير رويكرد بارزي نسبت به توافق‌هسته اي ايران گرفته و اعلام كرده‌است:کشورش در پی تاکید و اظهارات باراک اوباما درباره توافقنامه هسته‌ای ایران، احساس خرسندی می‌کند و معتقد است که این توافق در ایجاد امنیت و ثبات در خاورمیانه سهیم خواهد بود. «عادل الجبیر» در پایان نشست رئیس جمهور آمریکا با ملک سلمان پادشاه عربستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: اوباما به ملک سلمان اطمینان داده که این توافق، ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازمی دارد. جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تاکید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز دارد و در دکترین نظامی خود سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی ندارد. وی افزود: عربستان درپی مشورت‌های دوماهه‌ای که با همپیمانان خود داشته است، اکنون در قبال این اظهارات و تاکیدات احساس خرسندی می‌کند. وی همچنین گفت که باراک اوباما و ملک سلمان تهدیدهای داعش در عراق و سوریه و راه حل سیاسی در این دو کشور را بررسی کردند. اين اظهارات در حالي بيان مي شود كه دو كشور برسرمسائل مختلف به ويژه يمن و سوريه ماه‌هاست درگير هستند و به نظر مي‌رسد حل مسئله هسته‌اي ايران راه را براي پايان دادن ساير مشكلات منطقه و جهان بازكرده است.

  رايزني پشت پرده!؟

 اما به غير از روابط ديپلماتيك و رايزني‌هاي مرسوم برخي شايعات از تدابير پشت پرده مقامات دو كشور براي حل بحران‌ها خبر داده‌اند و منابع «جریان ۸ مارس» لبنان مدعی برقراری تماس‌هایی بین ایران و عربستان سعودی در سطح مقامات بلندپایه شدند. در اين زمينه فارس مي‌نويسد: منابع عالی‌رتبه «جریان ۸ مارس» لبنان، ديروز شنبه، با بیان اینکه ماه سپتامبر جاری بر خلاف پنج سال آینده برای تحولات سوریه متفاوت خواهد بود، مدعی برقراری تماس‌هایی بین تهران و ریاض شدند و روزنامه «الدیار» لبنان مدعي شد: مقامات سعودی مطمئن شدند که هیچ راه حلی برای تحولات منطقه از یمن گرفته تا عراق و سوریه، با نبرد (نظامی) میسر نخواهد بود و هر گونه تنش در منطقه به نفع آل سعود و متحدان‌شان نخواهد بود. به گفته این منابع، بعد از دخالت طرف روسی در تنظیم روابط بین سوریه و عربستان از دروازه امنیت و اطلاعات و مشخص شدن تابعیت برخی از سرکردگان گروه تروریستی داعش از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تماس‌هایی بین ایران و عربستان در سطوح عالی‌رتبه برقرار شده است. این گزارش حاکی است که طرف سعودی تماس‌هایی را با طرف ایرانی و روسی به منظور دستیابی به راه‌حلی برای بالا بردن بهای نفت آغاز کرده و از عدم توانایی در تداوم این وضعیت و بالا بردن سه برابری ظرفیت تولیدشان سخن گفته‌اند ولی طرف ایرانی و روسی بر لزوم دریافت معادل زیان‌هایی که به علت پایین آمدن هدفمند قیمت نفت متضرر شده‌اند، اصرار کرده‌اند.

 پايان آيلان كشي نزديك است

حال آن‌كه آمريكا در اين ميان با تدابير خود مشكلات و منازعات ميان كشورهاي منطقه را حل كرده يا سردمداران موثر در خاورميانه تصميم گرفته‌اند كه به جاي جنگ با ديپلماسي و بده بستان مشكلات را از سر راه بردارند، تفاوت چنداني ندارد، ولي نكته مهم اين است كه با اين روند ديگر شاهد كشته‌شدن كودكان بي گناه مانند «آيلان» نخواهيم بود.

منبع: قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین