|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۶۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی پس از پایان آخرین دور گفت و گوهای صلح این کشور در ژنو، ابراز خوشبینی کرد جناح های سیاسی درگیر این کشور تا20 سپتامبر (29 شهریور) به توافق جامعی دست یابند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو به نقل از برناردینو لئون٬ وی افزود: گفت و گوها به مرحله پایانی رسیده است.
به گفته لئون،این فرصت واقعا برای ما پیش آمده است تا در روزهای آتی به توافق نهایی دست یابیم و ما و لیبیایی ها نباید فرصت بدست آمده را ازدست بدهیم.
وی روز جمعه پس از دیدار به مدت پنج ساعت با هیات کنگره ملی لیبی، اعلام کرد: دور بعدی گفت و گوها چهارشنبه این هفته در صخیرات مغرب با شرکت جناح های لیبی برگزار خواهد شد.
وی گفت: بیشتر مسائل دشوار هنوز میان طرف های درگیر حل نشده است و هنوز دو گروه درباره اینکه کدام یک از آنها اداره امور کشور(دولت) را به عهده بگیرد، توافق نکرده اند.
آخرین دور گفت و گوهای صلح لیبی که از روز پنجشنبه گذشته در ژنو شروع شده بود، جمعه شب به پایان رسید.
گفت و گو های سیاسی لیبی با هدف پایان درگیری ها میان احزاب و گروه های لیبی و رفع ناامنی در این کشور در ماه ژانویه (بهمن) با میانجیگری سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شد، اما در آخرین دور مذاکرات که پایتخت مغرب میزبان آن بود، شورای ملی لیبی در اعتراض به گنجانده نشدن برخی از اصلاحات در پیش نویس توافق، در گفت و گوها شرکت نکرد.
لیبی از سال 2011 و سقوط حکومت معمر قذافی صحنه هرج و مرج و ناآرامی بوده و در حال حاضر دارای دو دولت و پارلمان موازی است که یکی در پایتخت و تحت حمایت شبه نظامیان فجر لیبی قرار دارد.
دولت قانونی لیبی نیز از زمان اشغال پایتخت در شهر طبرق در شرق این کشور مستقر شده است.
طرف های لیبیایی در ماه ژانویه با تشکیل دولت وحدت موافقت کردند اما مذاکرات بر سر جزییات و سمت های دولتی با مشکلات و موانع جدی مواجه شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین