کد خبر: ۶۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
پنجشنبه شب گذشته خیابان 'فلسطین' در مرکز بغداد شاهد تنش بین یک یگان از نیروهای نظامی عراق و 'کتائب حزب الله' یکی از گروه های مقاومت اسلامی بود که مسوولان دو طرف روز شنبه تاکید کردند حادثه ناشی از سوء تفاهم بوده است.
تنش هنگامی رخ داد که یک یگان از نیروهای نظامی عراق بدون اطلاع قبلی به مسجد 'بقیه الله' یکی از مقرهای کتائب حزب الله در خیابان فلسطین وارد و خواهان بازرسی این محل شد که پس از مخالفت برخی از نیروهای کتائب حزب الله، کار به بحث و جدل لفظی و سپس درگیری منجر شد.
براساس اعلام منابع رسانه ای، در این درگیری یک نظامی عراقی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند که یکی از مجروحان از نیروی کتائب حزب الله است.
کتائب حزب الله از مهمترین گروه های مقاومت اسلامی است که در زیر چتر تشکیلات قانونی 'الحشد الشعبی' (نیروهای داوطلب مردمی ) علیه گروه تروریستی داعش مبارزه می کند و چند روز قبل این گروه مقاومت اسلامی سالروز آزادی سازی منطقه 'امرلی' در شمال بغداد را از محاصره تروریست های داعش جشن گرفت.
کتائب حزب الله به عنوان یکی از ارکان تشکیلات رسمی نیروهای مردمی تحت امر مستقیم 'حیدر عبادی' نخست وزیر عراق فعالیت می کند و در طول یکسال گذشته در آزاد سازی بسیاری از مناطق از تصرف داعش بویژه تکریت نقش داشته و هم اکنون نیز بخش های مهمی از خطوط مقدم نبرد با داعش در مناطق مختلف عراق را در اختیار دارد.
به دنبال درگیری پنجشنبه شب، اما برخی رسانه های ضد گروه های مقاومت، تلاش کردند موضوع را به ربودن کارگران ترکیه ای در اواسط هفته گذشته ربط دهند ، به طوری که مدعی شدند، کتائب حزب الله در ربودن چند تبعه ترک در منطقه 'حبیبیه' در شمال شرقی بغداد (واقع در نزدیکی محل درگیری پنجشنبه شب) دست دارد و یگان نظامی عراقی با هدف آزاد کردن اتباع ترک به مقر کتائب حزب الله در مسجد بقیه الله حمله برده بود.
این در حالیست که تلویزیون اتجاه، همه ماجرا را تکذیب و اعلام کرد که اصل موضوع به بازداشت یکی از سران سابق حزب بعث بر می گردد که اخیرا کتائب در یکی از مناطق درگیری در شمال بغداد او را بازداشت کرده است.
این ارگان خبری افزوده است که نیروهای ضربتی کتائب به تازگی 'زیاد خلف' را که از او به عنوان 'والی بغداد' در تشکیلات تروریستی داعش یاد می شود و از اعضای سابق حزب منحله بعث به شمار می رود، در شمال بغداد دستگیر کرد.
براساس گزارش اتجاه، یگان نظامی عراقی خواهان تحویل این متهم به دستگاه های رسمی عراق شد اما کتائب از بیم اینکه مبادا تحویل فرد مزبور به دستگاه های دولتی باعث آزادی و فرار وی شود، از تحویل آن به نیروهای عراقی خودداری کرد، امری که متعاقبا منجر به درگیری بین دو طرف شد.
'حاکم الزاملی' رییس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان ملی عراق لحظاتی بعد از درگیری در محل حاضر شد و در اظهاراتی به تلویزیون اتجاه گفت که تمام حادثه ناشی از یک سوء تفاهم بوده است.
وی اضافه کرد که سوء تفاهم با خویشتن داری دو طرف برطرف شده و حتی کتائب حزب الله به نیروهای نظامی و اطلاعاتی عراق اجازه بازرسی تمامی مقرهای خود از جمله مسجد بقیه الله را داده است و عملا این نیروها، مقرهای کتائب حزب الله را نیز بازرسی کردند.
'حسن سالم' یکی دیگر از نمایندگان پارلمان که در محل درگیری حاضر شده بود تاکید کرد که حادثه ناشی از سوء تفاهم بوده و همه گروه های مقاومت اسلامی در یک صف هستند و سلاح آنها فقط به روی تروریست های داعش نشانه رفته است.
'قیس الخزعلی' رهبر 'عصائب اهل الحق' یکی دیگر از گروه های مقاومت اسلامی تحت لوای تشکیلات الحشد الشعبی با حضور در مقر کتائب حزب الله ، کل حادثه را ناشی از سوء تفاهم ذکر کرد.
وی نیز تاکید کرد که گروه های مقاومت اسلامی در یک جبهه واحد علیه گروه های تروریستی داعش هستند و حادثه اخیر ناشی از تلاشی برخی ها برای بدنام کردن نیروهای مردمی و گروه های مقاومت اسلامی تحت امر تشکیلات الحشد الشعبی است.
تشکیلات الحشد الشعبی که مهمترین سازمان مرتبط با این موضوع است با تاکید بر سوء تفاهم بودن حادثه در بیانیه ای تصریح کرد که حادثه سوم سپتامبر ناشی از عدم هماهنگی در اجرای وظایف محوله بوده که باعث سوء تفاهم بین نیروهای عراقی شده و این حادثه با دخالت به موقع، حل و فصل شده است.
برخی از رسانه های عربی بویژه رسانه های عراقی مرتبط با حزب منحله بعث و برخی از کشورهای عربی منطقه، در روزهای اخیر بر سر حادثه ربوده شدن چند تبعه ترک در شمال شرق بغداد، جنجال خبری گسترده ای ایجاد کرده و حادثه را به گروه های مقاومت اسلامی شیعی مرتبط دانسته و آنها را متهم کردند.
این رسانه ها ابتدا گروه عصائب اهل الحق را متهم کردند اما بعد از حادثه پنجشنبه شب، کتائب حزب الله متهم ردیف اول شد.
این اتهام زنی رسانه های عربی به ویژه چند رسانه عراقی مرتبط با گرایش های حزب بعث تا جایی بود که 'هادی العامری' رییس سازمان بدر و از فرماندهان ارشد تشکیلات الحشد الشعبی از دولت خواست جلو فعالیت این بوق های فتنه را در عراق بگیرد.
وی به طور مشخص از 'شرقیه' ، 'بغدادیه' و'تغییر' به عنوان سه رسانه اصلی فتنه انگیزی بین عراقی ها یاد کرد و جالب اینکه هرسه این رسانه ها در عراق معروف به داشتن گرایش های بعثی و مرتبط با برخی کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین