|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۶۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
به اعتقاد بسیاری از محافل سیاسی و گزارش اغلب رسانه های عراق تظاهرات روز گذشته(جمعه) در 'میدان التحریر' در مرکز بغداد در مقایسه با پنج جمعه گذشته ، شاهدحضور مردمی کمرنگ تری بود، با اینحال اما خالی از حاشیه نبود و تا حدودی تابع احساسات!
به دنبال اظهارات 'ایاد علاوی' رییس فراکسیون 'العراقیه' در تشکر از صدر اعظم آلمان 'آنجلا مرکل' به خاطر دادن اجازه ورود به پناهندگان عرب به اروپا و بویژه آلمان، برخی تظاهر کنندگان، دراین روز تصاویری از مرکل را حمل کردند که بر روی آن نوشته شده بود :'تشکر خانم مرکل!'
اضافه شدن خانم مرکل به متن تظاهرات از آنجا شکل گرفت که تعدادی از شهروندان عراقی، تحت تاثیر ابراز همدردی صدراعظم آلمان با حادثه دیدگان عراقی و سوری، احساسات خود را بروز دادند.
خانم مرکل با دیدن عکس آیلان کودک سوری که در آبهای مدیترانه غرق شده بود، گویا به شدت متاثر شد و دستور گشودن مرزهای این کشور به روی مهاجران عراقی و سوری را صادر کرد.
برخی تظاهرکنندگان دیگر به حمل کنندگان تصاویر مرکل در غروب جمعه اعتراض کردند. یکی از آنها سوال کرد: خانم مرکل چگونه طی 4 سال گذشته این همه جنایات داعش علیه ملت های سوریه و عراق را ندید و به یک باره احساساتش گل کرد و حالا دستور داده تا زمینه های تخلیه سوریه و عراق از جوانان این کشورها که در حال نبرد با تروریسم هستند، فراهم شود؟'
'گشودن مرزهای اروپا به روی جوانان عراقی و سوری یک موقعیت وسوسه انگیز است؛ همه می خواهند از این جهنم خارج شوند، اما غربی ها و از جمله مرکل با نیت خیر این تصمیم را نگرفته اند، آنها اگر بخواهند همین حالا و در کمترین زمان مساله و مشکل داعش حل می شود و جوانان منطقه هم لازم نیست قانونی و غیر قانونی راهی مهاجرتی شوند که فرزندانشان را بعدا مدیترانه تحویلشان دهد و بعدها هم برای کشورهای غربی دردسر شوند'.
این جملات یک تظاهر کننده عراقی به نام رافع است که روز جمعه از دیدن تصاویر مرکل و ابراز احساسات چند جوان به گفته وی بی تجربه ، دلخور به نظر می رسید.
یکی از خبرنگاران عراقی حاضر در محل تجمع بغداد به خبرنگار ایرنا گفت که حضور زنان در جمعه این هفته چشم گیر بود، اما در عین حال گفته می شود، این زنان نمایندگان گروه های مشخصی از جمله احزاب کمونیستی و حزب منحله بعث بوده اند.
نیروهای جریان صدر هم دیروز برخلاف هفته گذشته، بصورت رسمی در تظاهرات حضور نداشتند و بیشتر تظاهرکنندگان پرچم عراق را بالای سر گرفته بودند.
شعار مبارزه با فساد و اجرای اصلاحات و انجام اصلاحات در دستگاه قضایی مهمترین شعارهای تظاهرکنندگان در بغداد بود.
سایت خبری 'سومریه نیوز' مدعی شد که این هفته 'دیاله' و 'صلاح الدین' درشمال بغداد که شرایط امنیتی باثباتی ندارند، نیز شاهد تظاهرات مردمی بوده است این درحالیست که تظاهرات در طول هفته های گذشته محدود به استان های شیعه مرکز و جنوب بغداد بوده است. البته در روزهای اول ، برخی شهرهای کردستان نیز شاهد تظاهرات بود اما به سرعت این تجمع های اعتراضی در شهرهای کردستان عراق برچیده شد.
براساس اعلام این سایت خبری، تظاهرکنندگان در بغداد خواهان کنار گذاشتن 'مدحت محمود' رییس شورای عالی قضایی عراق مهمترین پست قضایی کشور شدند.
ناظران و آگاهان معتقدند که این دست شعارها مانند برکناری رییس دستگاه قضایی و یا انحلال آن و یا انحلال پارلمان، شعارهایی انحرافی است و ارتباطی با مطالبات مردم ندارد.
موفق الربیعی هفته پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود که جریانی قصد دارد پایه های حکومت و نظام سیاسی عراق را ویران کند و هدفش اصلاح ساختار نظام سیاسی و یا مبارزه با فساد نیست و این شعارها در خارج از عراق طراحی می شود.
تظاهرات بغداد و دیگر شهرهای عراق دیروز به رغم کمرنگ بودن اما همچنان شاهد حضور شعارهای گروه های کمونیستی و تشکل های دانشجویی و صنفی بود که همچنان بر جدایی دین از سیاست تاکید داشتند و این درحالی است که خیلی ها با تعجب می پرسند مگر حکومت عراق، حکومتی دینی و مذهبی است؟
عراقی ها بعد از اشغال کشورشان در 2003 نظامی را پایه گذاری کرده اند که بر اساس انتخاب مستقیم پارلمان را تشکیل می دهند و حزب و گروهی که بیشترین کرسی های آن را تصاحب کند، دولت را تشکیل می دهد و دولت فعلی نیز بر اساس همین انتخاب سراسری در سال گذشته بر سر کار آمده است.
نیروهای نظامی عراقی همانند جمعه های گذشته محل تظاهرات را در بغداد با حلقه های امنیتی ایجاد شده به دور منطقه و بستن پل جمهوری که محل تظاهرات را به مقرهای دولتی در منطقه موسوم به 'سبز' مرتبط می کند، پوشش امنیتی دادند.
تظاهرات در بغداد که گروه های برگزار کننده در شبکه های اجتماعی بر آن نام 'آخرین جمعه' نهاده بودند از ساعت 6 بعد از ظهر آغاز شد و حوالی ساعت 8 شب همانند گذشته به پایان رسید، حال آنکه برخی شبکه های ضد حکومتی تلاش داشتند، القا کنند مردم خیابان ها را ترک نخواهند کرد.
با اینحال هنوز مشخص نیست که جمعه آتی بازهم شهرهای بغداد و جنوب و مرکز عراق شاهد تظاهرات خواهد بود یا نه .
نماینده آیت الله سیستانی در خطبه جمعه در شهر کربلا بازهم بر ادامه اصلاحات تاکید کرد و اصلاحات را یک ضرورت دانست و گفت: نباید مسوولان فقط از حیث رسانه ای و خطابه های سیاسی با اصلاحات همراه باشند بلکه در عمل بایستی آن را اجرایی کنند.
سید 'احمد الصافی' نماینده آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق گفت که بایستی کمیته مستقل مبارزه با فساد و دستگاه قضایی ، سران بزرگ فساد اقتصادی و مالی را در عراق تحت پیگرد قانونی قرار داده و آنها را بازخواست کنند.
وی بر ضرورت اهتمام به وضع اقتصادی کشور تاکیدکرد و گفت که دولت برای فعال کردن بخش کشاورزی و صنایع باید اقدام کند.
تظاهرات در دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق نیز همزمان برگزار شد اما همانند بغداد، حجم حضور به نسبت جمعه های گذشته کمتر بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین