|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
آينده اقتصادي كشور با توجه به اتفاقات اخير بسيار مثبت خواهد بود.پس از نشست مطبوعاتي رئيس جمهور اين اميدواري در فعالان اقتصادي نيز به وجود آمده است. طبيعي هم هست وقتي اقتصاد در شرايط تثبيت قرار گرفته و دخل‌و‌خرج كشور منظم شود مي‌توان به بهبود سريع اوضاع اقتصادي اميدوار بود.
روزنامه قانون در یادداشتی به قلم سيد حميد ميرمعيني / تحليلگر بازار سرمايه نوشت:

هرچه به تاريخ تصويب برجام توسط كنگره نزديك مي‌شويم سيگنال‌هاي مثبت بازار سرمايه نيز بيشتر مي‌شود. مانند همان اتفاقي كه در يكي دو روز گذشته رخ داد، بازار سرمايه به سهامداران لبخند زد. اكنون قيمت‌ها در بازار سرمايه به‌ اندازه‌اي جذاب شده كه هر شركتي اراده كند مي‌تواند وارد اين بازار شود . از سوي ديگر برخي اخبار مبني بر دخالت دولت در اين بازار، به اين مفهوم كه يكسري از شركت‌هاي دولتي براي مقطعي كوتاه وارد بازار شده و شاخص را افزايش دهند، درست نيست. به همان دليل كه به آن اشاره كردم، قيمت‌ها براي سرمايه گذاران جذاب شده است. در حال رسيدن به تاريخ حساسي در بازار سرمايه رسيده‌ايم كه قرار است وضعيت به سمت تحولات مثبت تعيين تكليف شود. تعيين تكليف از اين جهت مثبت خواهد بود كه به زودي تحريم‌هاي اقتصادي غرب عليه ايران به طور كامل لغو و به همين دليل نيز دست دولت براي اتخاذ تصميم‌هاي بهتر باز خواهد شد.

حال فعالان اقتصادي و سرمايه‌گذاران از تيم اقتصادي دولت يازدهم انتظار دارند تا سياست‌هاي پولي و مالي بهتري را اتخاذ كند. آينده اقتصادي كشور با توجه به اتفاقات اخير بسيار مثبت خواهد بود.پس از نشست مطبوعاتي رئيس جمهور اين اميدواري در فعالان اقتصادي نيز به وجود آمده است.  طبيعي هم هست وقتي اقتصاد در شرايط تثبيت قرار گرفته و دخل‌و‌خرج كشور منظم شود مي‌توان به بهبود سريع اوضاع اقتصادي اميدوار بود.  بعد از اینکه توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای 1+5 حاصل شد شاهد بودیم که بازار مطابق انتظارات شکل‌گرفته در یک سال پیش از آن حرکت نکرد و برخلاف آنچه تصور می‌شد، شاخص رشد چندانی نکرد. این موضوع دلایل مختلفی مانند عملکرد حقوقی‌ها در بازار، عدم‌حمایت دولت از بازار سرمایه، کاهش نقدینگی و ... داشت .

بر اساس نظریات عقلایی، زمانی که بازار خلاف انتظارات موجود حرکت می‌کند باید منتظر واکنش متفاوت بود. این واکنش می‌تواند مثبت یا منفی باشد. در بازار ما که انتظار افزایش وجود داشت واکنشی را كه بازار در پیش گرفت روند کاهشی بود. بعد از این مسئله با کاهش قیمت در بازارهای جهانی مواجه شدیم. در یک ماه و نیم گذشته از سویی افت قیمت نفت را داشته‌ایم و از سویی توقف روند رو به رشد شاخص‌های اقتصادی چین را؛ این تغییر در شاخص‌های اقتصادی چین در بازارهای جهانی خصوصاً بازارهای کالایی و سپس قیمت نفت و بازارهای سرمایه اثرگذار بوده است زیرا عمده شرکت‌هایی که انتظار داشتیم در بازار سرمایه رشد کنند شرکت‌های صادراتی مانند پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها، فولادی‌ها و ... هستند که تحت تأثیر قیمت جهانی نفت قرار می‌گیرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین