|
|
امروز: چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۶۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
نخست وزیر مالزی پس از تجمعات هفته گذشته در شهرهای مختلف این کشور علیه سیاست هایش، مقابل مخالفان و 'ماهاتیر محمد' معمار مالزی نوین موضع گرفت و گفت: خیابان محلی برای نشان دادن قدرت نیست و اعمال قدرت مردم باید در انتخابات عمومی و پای صندوق های رای نشان داده شود.
خیابان های شهر کوالالامپور پایتخت مالزی و چند شهر دیگر روزهای شنبه و یکشنبه گذشته در آستانه روز استقلال شاهد حضور ده ها هزار نفر از مردم در مخالفت با سیاست های مالزی و فساد مالی 700 میلیون دلاری 'نجیب تون رزاق' بود.
تجمع کنندگان و 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق و هم حزبی نجیب نیز با شرکت در تجمع خواستار کناره گیری وی از قدرت شدند.
نخست وزیر مالزی پس از گذشت یک هفته از این تجمعات با یادآوری آن و بدون اشاره به فساد مالی و واریز 700 میلیون دلار به حساب شخصی اش که در کنفرانس بین المللی فساد مالی نیز مطرح شد، گفت که قدرت مردم تنها باید در انتخاباتی که هر پنج سال برگزار می شود، اعمال شود.
وی گفت: مردم حق انتخاب دولت را دارند، اما تغییر و تعیین باید از طریق کانال مناسب انجام شود. تظاهرات خیابانی قدرت مردم را منعکس نمی کند و این تجمع منجر به انجام کارهای خلاف قانون و قانون اساسی می شود.
نجیب در حالی گفت 'این گونه اقدامات می تواند وحدت و صلح را از بین ببرد، مردم را در رنج قرار دهد و بار به کشور تحمیل کند' که در این تجمع، مردم از سه نژاد اصلی هندی، چینی و مالایی و تمام احزاب، حتی ماهاتیر هم حزبی نجیب شرکت داشتند.
نجیب تلاش دارد همچنان حزب مالایی تباران آمنو را پس از گذشت 57 سال حاکم بر مالزی نگهدارد و 700 میلیون دلار دریافتی از یک کشور خاورمیانه را نیز برای تبلیغ و انتخابات سال 2013 می داند که حزب آمنو پیروز شد.
اما در این تجمعات از نژادها، ادیان و احزاب و گروه های مختلف با هدف های خاص خود و یک هدف اصلی برکناری نجیب تون رزاق شرکت داشتند. ماهاتیر دیدگاه خود در مورد حاکمیت حزب آمنو را همچنان حفظ کرده، اما در این تجمع شرکت کرد تا فشار به نجیب را برای کناره گیری بیشتر کند، چون معتقد است فسادهای دولت جایگاه حزب آمنو را کاهش داده و امکان دارد این حزب در انتخابات آینده با مشکل مواجه شود.
از سوی دیگر ماهاتیر اعتقاد دارد دولت نجیب نمی تواند برنامه ای را که وی آغاز کرده و آرزویش برای توسعه بیشتر مالزی با چشم انداز 2020 را با شرایط کنونی و برنامه اقتصادی دولت محقق کند و کمر همت به برکناری وی بسته است.
ماهاتیر همچنین معتقد است در صورتی که در انتخابات آینده مخالفان دولت پیروز شوند، تجربه اداره دولت را ندارند و مالزی دچار مشکل می شود، پس باید نجیب کناره گیری کند تا حزب آمنو سروسامانی به خود دهد و لکه فساد مالی را پاک کند.
تجمع کنندگان هفته گذشته موسوم به برسیح با لباس یکدست زرد که می خواست اتحاد را نشان دهد و سمبل برسیح است وارد خیابان ها شدند، اما نخست وزیر مالزی امروز گفت: نیازی به پوشیدن لباس با رنگ خاص برای محکوم کردن احزاب سیاسی و دولت وجود ندارد.
وی در مقابل حرکت های ماهاتیر محمد نیز موضع گرفت و گفت: باعث تعجب است، رهبری خاص که در زمان تصدی خود تظاهرات خیابانی را محکوم کرده بود، اکنون تغییر موضع داده و سخنان خود را فراموش کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین