|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۶۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
بن رودز معاون مشاور امنیت ملی پرزیدنت اوباما در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران در این هفته گفت سعودی ها آشکارا بخشی از ائتلاف به رهبری ایالات متحده برای مبارزه با داعش هستند.اما رودز اذعان کرد در این باره که از چه کسی باید در مبارزه با افراط گرایان حمایت شود اختلافهایی وجود دارد.
روابط آمریکا و عربستان به سبب چند عامل در طول سالهای اخیر لطمه دیده است از جمله انتقاد ریاض از خروج دولت آمریکا از خاورمیانه آنهم درست در زمانی که قیامهای بهار عربی که سال 2011 آغاز شد با هرج و مرج مواجه شده بود.

واشنگتن تایمز نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در زمان نخستین دیدار با سلمان پادشاه جدید عربستان در کاخ سفید حمایت رسمی و هر چند از روی بی میلی وی را از توافق هسته ای با ایران بدست خواهد آورد، هر چند به گفته تحلیلگران ، این اعلام حمایت قیمت دارد زیرا ریاض به دنبال حمایت واشنگتن از سیاست های به طور فزاینده ضد ایرانی اش در سیاست خارجی خاورمیانه ( غرب آسیا ) است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی نوشت: دیدار اوباما با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در حالی صورت می گیرد که بحث بر سر توافق هسته ای در واشنگتن شدت گرفته است و سه دموکرات دیگر - مارک وارنر از ویرجینیا، کوری بوکر از نیوجرسی و هایدی هایتکمپ از داکوتای شمالی - روز پنجشنبه حمایت خود را از این توافق اعلام کردند.این اختلاف ها در حالی در واشنگتن وجود دارد که اوباما سعی در تقویت روابط آمریکا و عربستان دارد.

روابط آمریکا و عربستان به سبب چند عامل در طول سالهای اخیر لطمه دیده است از جمله انتقاد ریاض از خروج دولت آمریکا از خاورمیانه ( غرب آسیا ) آنهم درست در زمانی که قیامهای بهار عربی که سال 2011 آغاز شد با هرج و مرج مواجه شده بود.تاکید دولت آمریکا بر توافق با ایران فقط موجب تشدید تیرگی روابط با عربستان شده است.

اکنون این گمانه زنی در سراسر جهان عرب شدت گرفته است که واشنگتن در حال خروج از چند دهه ائتلاف با دولت وهابی عربستان سعودی به نفع بهبود روابط با رقیب اصلی منطقه ای ریاض یعنی دولت با اکثریت شیعه ایران است.

عربستان سعودی با حمایت ثروت و ذخیره نفتی عظیم خود، به طور فزاینده ای نقشی فعال در سیاست خارجی ایفاء کرده است و پشتیبانی از نیروهای شورشی در سوریه و همچنین جنگ علیه حوثی ها در یمن از جمله اقدامات عربستان محسوب می شوند.اما تحلیلگران می گویند با وجود برخی تفاوت های کلیدی، رابطه آمریکا و عربستان سعودی همچنان مستحکم باقی می ماند.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان قبلا تمایل کشورش به قبول توافق هسته ای با ایران را ابراز کرد و این موضع عربستان با وجود سوء ظن های ریاض به تهران و سرخوردگی بیشتر از آنچه انفعال آمریکا در منطقه در دوره تصدی اوباما می داند صورت گرفته است.

آنتونی کوردزمن کارشناس با سابقه مسائل خاورمیانه در «مرکز مطالعات بین المللی استراتژیک» در واشنگتن گفت: «هر دو کشور به رغم اختلافات خود از شرکای استراتژیک به شمار می روند و هر دو کشور به یکدیگر نیاز دارند.»

کوردزمن به خبرگزاری فرانسه گفت : «دیدار پادشاه سلمان احتمالا با برخی از عبارات عمومی که نشاندهنده چرخش مثبت در مواضع عربستان خواهد بود به پایان خواهد رسید.

گرگوری گاس یک متخصص امور خلیج فارس و شبه جزیره عربستان که ریاست امور بین الملل در دانشگاه تگزاس را به عهده دارد گفت: «دیدار اوباما و سلمان در مورد مسائل سیاستگذاری نخواهد بود. این دیدار در این خصوص خواهد بود که آمریکا به عربستانی ها اعلام کند هنوز آنها را دوست دارد و عربستان نیز اعلام کند با وجود مذکرات با فرانسوی ها و دیگران، ما هنوز آمریکا را هم دوست داریم. عربستانی ها توافق هسته ای ایران را دوست ندارند ولی این نشست نشان می دهد ریاض آن را پذیرفته است تا آمریکا را وادار به همکاری با خود در خصوص محدود و متوقف کردن نفوذ ایران در جهان عرب کند.»

ریاض خواستار حمایت قاطع تر آمریکا از تلاشهای خود برای آنچه جنگ گروههای وابسته به ایران در لبنان ، عراق ، سوریه و یمن می داند است.دخالت عربستان در سوریه و یمن به طور خاص، محور سیاست خارجی جسارت یافته از زمان به قدرت رسیدن شاه سلمان 79 ساله پس از مرگ ملک عبدالله در ژانویه قرار داشته اند.پیش از نشست روز جمعه، جمال خشوگی رئیس شبکه خبری العرب متعلق به ولید بن طلال شاهزاده عربستانی به خبرگزاری رویترز گفت رابطه آمریکا و عربستان سعودی در حال ورود به مرحله ای جدید است.

خشوگی افزود : «هنوز مشارکت وجود دارد اما عربستان سعودی در حال مستقل تر شدن است. من فکر می کنم آمریکایی ها همین را می خواهند. آنها اعتراضی به سیاست خارجی فعال ما ندارتد بلکه به همکاری با ما در این جبهه می پردازند.»اما دو طرف با کاری دشوار برای غلبه بر اختلاف ها در برخی از جبهه های مهم سیاست گذاری از جمله راه حل برای جنگ داخلی چهار ساله سوریه روبرو هستند.

گاوس گفت: «مواضع دو طرف در مورد یک استراتژی روشن برای بیرون راندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت و نیز شکست دادن افراط گرایان دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) که کنترل سوریه را در دست گرفته هنوز هم نسبتا دور از هم است.»

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی پرزیدنت اوباما در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران در این هفته گفت سعودی ها آشکارا بخشی از ائتلاف به رهبری ایالات متحده برای مبارزه با داعش هستند.اما رودز اذعان کرد در این باره که از چه کسی باید در مبارزه با افراط گرایان حمایت شود اختلافهایی وجود دارد.

وی افزود : «ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم در این باره که کدام گروه سزاوار حمایت ما است به دیدگاهی مشترک برسیم.»اما تحلیلگران می گویند عربستان سعودی همراه با قطر و ترکیه، در حال مسلح کردن و تامین مالی ائتلافی شورشی در سوریه است که شامل مبارزانی از جبهه النصره نیز می شود گروهی که واشنگتن آن را از گروههای اصلی وابسته به القاعده می داند و کمک در اختیارش قرار نمی دهد.

به غیر از مسئله سوریه، رودز گفت دولت اوباما پیش بینی می کند عربستان سعودی به حمایت از توافق هسته ای ایران بپردازد.اما او اذعان کرد سعودی ها نگرانی های خود را در مورد فعالیت های ایران در منطقه ابراز کرده اند که با توجه به اعمال بی ثبات کننده ایران این موضوع قابل درک است.

منتقدان ، سوء ظن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان و مخالفت صریح اسرائیل را از دلایل اصلی رد توافق هسته ای با ایران اعلام می کنند.

کوردزمن گفت اوباما احتمالا تلاش زیادی خواهد کرد به پادشاه عربستان بگوید آمریکا زمانی که این توافق اجرا شود به آن متعهد خواهد بود و اینکه واشنگتن آماده کمک به عربستان و کشورهای دیگر منطقه برای مقابله با تهدیدات نظامی متعارف ایران است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین