|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۶۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
با اعلام حمایت سناتور ایالت مریلندآخرین رأی مورد نیاز باراک اوباما برای تصویب برجام در سنا بدست آمد. نیویورک تایمز می نویسد: دموکرات های سنا امیدوارند بتوانند با کسب رای 41 تن از آنان حتی اجازه ندهند این توافق رد شود تا کار به استفاده از حق وتوی اوباما نکشد. غالب دموکرات های سنا می توانند با "آبستراکسیون" مانع رای گیری جمهوریخواهان شوند.
تا حدود زیادی تکلیف مشخص شد و می توان گفت دولت دموکرات آمریکا با پیوستن 34مین سناتور به حلقه مدافعان توافق هسته ای یک نفس راحت کشید.

به گرازش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، اختلافات جمهوریخواهان با دولت اوباما بر سر مذاکرات هسته ای با ایران کم نبود و در این مسیر کارشکنی های بسیاری صورت گرفت و گاهی مانع تراشی های آنها موجب می شد تا مذاکرات به درازا بیانجامد و حتی گاهی صدای خشم ظریف را نیز به دنبال داشت. و گاهی نیز آنچنان شدت پیدا می کرد که دست به قلم می بردند و در نامه ای خطاب به رهبر ایران سخن از برهم خوردن توافق با تغییر رئیس جمهور به میان می آوردند.

به هر صورت با تمام سختی ها و موانع موجود طرفین مذاکره عزم بر رسیدن به یک راه حل داشتند و همین اراده برجام را پدید آورد که از آن به عنوان بزرگترین توافق یاد شد. البته پایان مذاکرات پایان راه نبود به ویژه برای دولت آمریکا که مخالفانی به نام جمهوریخواهان دارد که اکثریت کرسی های سنا را نیز در اختیار گرفته اند. این اختلافات که بعد از امضای توافق جامع هسته ای به اوج خود رسیده است موضوع تازه تری را مطرح می کند و آن رد یا تصویب برجام است. 

مقاومت اوباما جواب داد

از همان ابتدا اوباما برخلاف ضد و نقیض گویی هایی که در مورد ایران داشت تمام قد از توافق هسته ای حمایت کرد به گونه ای که وقتی جمهوریخواهان از رد توافق سخن گفتند رئیس جمهور دموکرات اعلام کرد تصمیم کنگره را وتو خواهد کرد.

این موضع گیری نبردی دیگر میان دو جناح اصلی امریکا را به راه انداخت نبرد برای رسیدن به یک حد نصاب. درواقع اگر جمهوریخواهان بتوانند توافق هسته ای را با دو سوم آرا رد کنند وتوی رئیس جمهور بی ثمر خواهد بود. مسئله که به یک مناقشه جدی در سیاست داخلی ایلات متحده تبدیل شد. 

حصول آخرین رای

 با اعلام حمایت "باربارا میکولسکی،" سناتور ایالت مریلند در سنای آمریکا از توافق هسته‌ای آخرین رأی مورد نیاز باراک اوباما برای تصویب برجام در سنا بدست آمد. سناتور کیسی بیانیه ای 17 صفحه ای در  این باره منتشر کرده است که تنها یک و نیم صفحه آن پی نوشت است.

او در مصاحبه ای پس از صدور بیانیه اعلام حمایتش از توافق هسته ای گفت که او هنوز تردید هایی جدی درباره آینده این توافق دارد اما به این جمع بندی رسیده است که این توافق در مجموع به نفع امنیت ملی آمریکا است.

سناتور کُنز نیز در روز سه شنبه و در سخنرانی خود در دانشگاه دلاوِیر گفت او صبح سه شنبه و پیش از اعلام حمایت رسمی از توافق هسته ای، نامه ای شخصی از باراک اوباما به دستش رسیده است که در آن پاسخ برخی نگرانی ها و دغدغه هایش از توافق هسته ای با ایران را داده شده است.

باربارا میکولسکی سناتور اهل ایالت بالتیمور سی و چهارمین سناتوری است که روز چهارشنبه حمایت خود از توافق هسته‌ای را اعلام کرد.

سناتور باربارا میکولسکی به عنوان سی و چهارمین سناتور روز چهارشنبه در بیانیه‌ای حمایت خود را از برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کرد. به این ترتیب با اعلام حمایت سی و چهارمین سناتور از برجام، باراک اوباما آرا کافی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را دریافت کرد.

آخرین رای قطعا تاثیراتی فراتر از یک تضمین لب مرز دارد. به عبارت دیگر از آن جهت که سناتور میکولسکی پیش از این در جرگه مخالفان توافق هسته ای بود این چرخش نگاه او بابی را باز کرد تا دیگر مخالفان که هنوز در تصمیم خود مردد هستند بار دیگر نگاهی عمیق تر به این موضوع داشته باشند و چه بسا بستری فراهم شود تا سناتورهای دیگری نیز از اردوگاه مخالفان به موافقان توافق بپیوندند.

7 رای تا عدم بررسی برجام

گزارش نیویورک تایمز گزارشی در خور توجه است. این روزنامه می نویسد. دموکرات های سنا با کسب حمایت 34 سناتور از توافق هسته ای احتمالا به دنبال جلب نظر دیگر سناتورهای دموکرات خواهند بود تا بتوانند با کسب رای 41 تن از آنان حتی اجازه ندهند این توافق از سوی جمهوریخواهان رد شود تا کار حتی به استفاده از حق وتوی اوباما نکشد. اگر غالب دموکرات های سنا از توافق حمایت کنند، می توانند با "آبستراکسیون" مانع رای گیری جمهوریخواهان شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین