کد خبر: ۶۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه در گزارشی از پکن اعلام کرد که رییس جمهور چین بدون توجه به مخالفت دادگاه بین المللی جنایت جنگی، از عمر البشیر، رییس جمهور سودان برای سفر به پکن دعوت به عمل آورد و بشیر نیز دعوت وی را پذیرفت و به چین سفر کرد.
براساس این گزارش، شی جینگ پینگ، رییس جمهور چین امروز با استقبال از عمر البشیر در پکن که برای شرکت در جشن هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم به این شهر سفر کرده است، بدون توجه به مخالفت دادگاه جنایات جنگی، از وی به عنوان دوست دیرینه ملت چین نام برد.
این گزارش افزود: بشیر یکی از سران کشورهای جهان شرکت کننده در این جشن و رژه میلیونی نظامی در میدان تیان آن من پکن است که اکثر رهبران غربی این مراسم را تحریم کرده اند.
هوا چوننوگ، یک سخنگوی وزارت خارجه چین نیز امروز در یک کنفرانس خبری از دعوت پکن از بشیر در برابر اعتراض دادگاه لاهه دفاع کرد و حتی حکم صادره از سوی این دادگاه بین المللی را حکمی متناقض معرفی کرد.
به گزارش ایرنا، آمریکا نیز امروز در همراهی با چند کشور اروپایی نسبت به برنامه های سفر رئیس جمهوری سودان به چین علی رغم کیفر خواست دادگاه کیفری بین المللی علیه جنایات جنگی او در دارفور ابراز نگرانی کرده بود.
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: واشنگتن همچنان معتقد است عمر البشیر تا زمانی که به پای میز عدالت نرفته، نباید به کشوری سفر کند. همان طور که اطلاع دارید عمر البشیر از سوی دادگاه کیفری بین المللی به ارتکاب جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی متهم شده است، حکم بازداشت او همچنان پابرجاست و ما با قاطعیت از تلاش های دادگاه کیفری بین المللی برای محاکمه مسوولان این اقدامات حمایت می کنیم.
دادگاه کیفری بین المللی علیه عمر البشیر به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سال 2009 و اتهامات جاسوسی در سال 2010 میلادی که همگی مربوط به درگیری ها در منطقه دارفور سودان است کیفرخواستی را صادر کرد.
وی از آن زمان به بعد به طور مرتب به کشورهای همسایه سودان سفر کرده اما به ندرت به سفرهای دوری که ممکن است منجر به بازداشت احتمالی وی شود، رفته است.
سفر قبلی عمر البشیر به چین که با هدف جلب حمایت از دولتش و نفت سودان صورت گرفت به سال 2011 میلادی برمی گردد.
چین و آمریکا از اعضای دادگاه کیفری بین المللی نیستند اما هر دو از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل محسوب می شوند که پرونده دارفور را به این دادگاه ارجاع داده اند.
براساس آمارهای سازمان ملل، طی درگیری هایی که سال 2003 میلادی در دارفور میان شورشیان بومی با دولت خارطوم رخ داد 300 هزار تن کشته و 2.5 میلیون تن آواره شدند و نیروهای عمر البشیر به قساوت شدید علیه غیرنظامیان متهم شده اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین