|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۶۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
وزیر راه و شهرسازی گفت: برغم وجود دارایی های گسترده دولتی در بخش های مختلف اقتصادی، میزان بهره وری از این دارایی ها در کشور زیر صفر است.
عباس آخوندی عصر سه شنبه در مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی از طریق مدیریت دارایی ها بین بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید، افزود: در برنامه پنجم توسعه قرار بود رشد اقتصادی کشور از محل ارتقای بهره وری به سه درصد برسد در حالی که هم اکنون میزان بهره وری در ایران نه تنها مثبت نیست بلکه عددی زیر صفر است.
وی اظهار داشت: هزاران میلیارد تومان دارایی در اختیار دولت است که در صورت استفاده بهینه و مناسب از آن ها می توان انقلاب اقتصادی در کشور ایجاد کرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این وزارتخانه نیز در بخش های مختلف مسکن، شهرسازی، حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی دارایی های مالی زیادی دارد که باید با بهره گیری از ابزارهای جدید مالی، از دارایی های یادشده به نحو مطلوب استفاده کند هرچند بهره وری از این دارایی ها بسیار کم است و این مساله در بخش معادن و دیگر دارایی های عمومی ایران نیز صادق است.
وی با بیان آنکه کشور هم اکنون در وضعیت رکود تورمی قرار دارد، گفت: بانک ها علیرغم، وجود دارایی های گسترده به علت مطالبات معوق و عدم بازپرداخت تسهیلات نمی توانند طرح های توسعه ای را در کشور تامین مالی کنند.
آخوندی تصریح کرد: برای خروج از این وضعیت، اقتصاد ملی نیاز به استفاده از ابزارهای جدید مالی دارد و بازار سرمایه می تواند در این زمینه نقش مهمی را برای انجام سرمایه گذاری ایفا کند.
این عضو کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: برای خروج از این شرایط، مدیریت دارایی های عمومی می تواند پاسخ مناسبی برای ارتقای بهره وری و استفاده از این دارایی ها باشد تا بتوانیم در حوزه اقتصادی به صورت سالم طرح های توسعه ای خود را به مورد اجرا بگذاریم.
وی بااشاره به امضای تفاهمنامه تامین مالی از طریق مدیریت دارایی ها بین بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید، افزود: در این قرارداد که برای نخستین بار در کشور به مورد اجرا گذاشته می شود یک هزار میلیارد تومان توسط گروه مالی بانک مسکن از طریق عرضه این دارایی ها در بازار سرمایه تامین خواهد شد تا طرح های زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس برای اسکان مردم تکمیل شود.
وی ادامه داد: در شهرهای جدید پروژه های زیادی داریم که اجرای آن نیازمند تامین منابع مالی است و ما باید با متنوع سازی بازار سرمایه بتوانیم بدون شبه انحصار، اقتصاد ملی را رونق دهیم.
وی گفت: نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده، بافت های میانی و تاریخی، جلوگیری از حاشیه نشینی در شهرها و احداث شهرهای جدید هر کدام به طرح های ویژه خود نیاز دارد که تامین منابع مالی آنها نیازمند اجرای مدل های خاص مالی خود است.
وی با بیان اینکه بانک مسکن می تواند به عنوان یک بانک توسعه ای در بخش مسکن و شهرسازی کشور طرح های مختلفی را با استفاده از روش های نوآورانه و خلاقانه به مورد اجرا بگذارد، افزود: منابع بانک مرکزی و دولتی پاسخگوی اجرای طرح های توسعه ای نیست و وزارت راه و شهرسازی از هرگونه طرح های تامین مالی با اجرای مدیریت دارایی ها در بخش های مختلف حوزه حمل و نقل و شهرسازی با استفاده از توانمندی های بازار سرمایه حمایت می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین