|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۶۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
وزیر انرژی آفریقای جنوبی روز سه شنبه وعده داد ابهامات موجود در مورد یک قرارداد هسته ای برای ساخت راکتور اتمی در این کشور از میان برداشته شود.
خبرگزاری رویترز نوشت، «تینا جومت پترسون» با این وعده تلاش کرد به احزاب مخالف که دولت را به طرفداری از توافق هسته ای با روسیه متهم کرده اند، اطمینان خاطر دهد.
پیشتر اخباری مبنی بر اینکه دو کشور آفریقای جنوبی و روسیه یک قرارداد مخفیانه برای ساخت چند راکتور اتمی امضا کرده اند، منتشر شده بود.
آفریقای جنوبی با مشکل افت فشار برق مواجه است که این مسال باعث قطعی متناوب برق شده و رشد اقتصادی در این کشور را با تهدید مواجه کرده است.
این کشور چندی پیش اعلام کرد که یک ناوگان هسته ای را برای تولید 9 هزار و 600 مگاوات برق تا سال 2030 تهیه می کند. به گفته تحلیل گران، این پروژه که بزرگترین طرح زیربنایی در آفریقای جنوبی است، یکصد میلیارد دلار هزینه دارد؛ اما احزاب مخالف در مورد هزینه های لازم برای اجرای این طرح و توافق های انجام شده برای ساخت راکتورهای هسته ای، نگران هستند.
در همین حال، وزیر انرژی آفریقای جنوبی گفت: ما خواستار بررسی و موشکافی این توافق ها هستیم.
چین، فرانسه، روسیه، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و کانادا در زمینه تجارت و تبادل فناوری هسته ای با آفریقای جنوبی توافق کرده اند یا درصدد امضای موافقنامه های همکاری با این کشور هستند.
این در حالی است که نمایندگان مخالف پارلمان آفریقای جنوبی می گویند واژگان به کار رفته در متن این توافقنامه ها یکپارچه نیست و از قرار معلوم مورد رضایت روسیه است.
براساس اعلام وزارت انرژی آفریقای جنوبی، نخستین نیروگاه هسته ای این کشور تا سال 2023 به بهره برداری می رسد.
آفریقای جنوبی تنها کشور برخوردار از نیروگاه هسته ای در قاره آفریقا است. این نیروگاه در منطقه «کوبرگ» در نزدیکی «کیپ تاون» قرار دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین