|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۶۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
معاون سیاسی وزیر کشور از احزاب و تشکل های سیاسی قانونی و مجوز دار در استان ها خواست منشور اخلاقی انتخاباتی تدوین کنند و با این اقدام هزینه های کار سیاسی را کاهش دهند.
محمدحسین مقیمی روز سه شنبه در نشست با نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی و اجتماعی استان کردستان در سنندج افزود: احزاب و گروه های سیاسی برای انجام فعالیت یک وفاق نامه تهیه کنند و خود را ملزم به رعایت برخی از اصول اخلاقی نمایند.
او با بیان اینکه کار سیاسی هزینه دارد گفت: تدوین منشور اخلاقی انتخاباتی و وفاق نامه میان احزاب و تشکل های سیاسی می تواند هزینه های کار سیاسی را پایین بیاورد.
** مشارکت حداکثری در انتخابات اولویت دولت است
او با اشاره به اینکه تلاش همه احزاب و گروه های سیاسی اعتلای اسلام و نظام جمهوری اسلامی است تاکید کرد باید فضا را برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو فراهم کنیم و همچنین بستر را برای اینکه داوطلبان در فضایی سالم و رقابتی خود را به مردم معرفی کنند ایجاد نماییم.
او بر افزایش تلاش احزاب و گروه های سیاسی در چارچوب قانون تاکید کرد و گفت: رقابت لازمه کار سیاسی است و هرچه رقبای قوی تر در حوزه احزاب و گروه های سیاسی داشته باشیم شاهد نشاط و شور سیاسی بیشتری در جامعه خواهیم بود.
معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه در ایران بهای زیادی به احزاب نمی دهند، به وجود 243حزب و تشکل سیاسی قانونی و مجوزدار در کشور اشاره کرد و گفت: در هیچ جای دنیا این تعداد حزب و تشکل سیاسی وجود ندارد اما کشور حزبی نیستیم.
مقیمی با تاکید بر اینکه از فعالیت تمام احزاب قانونی مجوز دار در کشور حمایت می کنیم افزود: هر حزب و گروه سیاسی نیز که تخلفی مرتکب شود براساس قانون کشور با آن مجموعه برخورد خواهد شد.
او همچنین گفت: دولت زمینه برگزاری و تامین امنیت سخنرانی ها و جلسات احزاب و تشکل های سیاسی قانونی و مجوز دار را فراهم می کند.
** دکتر روحانی فردی صبور و با تحمل است
معاون سیاسی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود صبر، تحمل و حوصله را از ویژگی های دکتر روحانی دانست و گفت: باوجود هجمه های فراوانی که به دولت و شخص رییس جمهوری می شود اما او از مواضعش عقب نشینی نکرده است.
مقیمی توجه به قانون و اجرای آن را مورد تاکید رئیس جمهوری و دولت دانست و افزود: همه در برابر قانون پاسخگو هستند و باید در چارچوب قانون عمل کنند.
**همه باید به قانون تمکین کنند
او با بیان اینکه در برگزاری انتخابات اجرای انتخابات با دولت و نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است گفت: هر دو بازوی اجرا و نظارت، باید قانون را در همه مراحل رعایت کنند و آنچه مهم است نباید کار غیرقانونی در هیچ مرحله ای صورت گیرد.
او با تاکید بر اینکه در انتخابات نباید هیچ حقی زمین بماند گفت: آبروی افرادی که وارد عرصه انتخابات می شوند باید محفوظ بماند و در این راستا اجرای قانون بسیار مهم است.
او تاکید کرد در صورتی که حق فردی در جریان انتخابات ضایع شود در چارچوب قانون پیگیری می کنیم.
**استفاده انتخاباتی از امکانات عمومی و دولتی ممنوع است
معاون سیاسی وزیر کشور همچنین به مسوولان دولتی یادآور شد هرگونه استفاده از امکانات، تجهیزات و منابع دولتی یا عمومی له یا علیه کاندیداها و جریان ها در انتخابات ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد قانونی خواهیم کرد.
مقیمی همچنین یادآور شد امکانات دولتی و عمومی تنها ادارات و سازمان های دولتی نیست بلکه مساجد و تریبون های نماز جمعه نیز جزو امکانات عمومی کشور است که با بیت المال اداره می شود و از این تریبون ها و امکانات نیز نباید له یا علیه شخصی و یا گروهی استفاده شود.
او همچنین گفت: برای ایجاد وحدت میان احزاب و گروه های سیاسی در استان ها نیز نباید از امکانات بیت المال استفاده شود و همه اعمال و رفتارها باید در چارچوب قانون صورت گیرد.
**مردم باید احساس کنند رای آنها موثر است
معاون سیاسی وزیر کشور همچنین بر ایجاد شور و نشاط سیاسی در سطح کشور تاکید کرد و گفت: باید این اطمینان را به مردم بدهیم که از آرای آنها پاسداری و محافظت می شود و رای آنها موثر است.
مقیمی تاکید کرد باید فضای اطمینانی را در سطح کشور ایجاد نماییم و زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنیم.
**مردم کردستان برای جبران عقب ماندگی ها تلاش کنند
معاون سیاسی وزیر کشور در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی نگاه یکسانی به تمام استان های کشور دارد گفت: برای توسعه کردستان باید مردم وارد عمل شوند و از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند.
مقیمی با اشاره به اینکه منکر عقب ماندگی کردستان نیستیم افزود: شورای توسعه استان کردستان در وزارت کشور تشکیل شده و احزاب، گروه های سیاسی و اجتماعی و مردم باید به مجموعه استانداری کمک کنند تا توسعه در استان شکل گیرد.
او گفت: برای به توسعه رساندن کردستان باید طرح و پروژه تعریف کنید و به مرکز ارایه نمایید و ما نیز برای تصویب و اجرایی شدن آن کمک می کنیم.
مقیمی اظهار کرد: شرایط کشور پس از تحریم تغییر خواهد کرد و باید در کردستان تولید راه بیاندازید واز طریق مرزهای رسمی به خارج از کشور صادرات داشته باشید.
او از نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی در کردستان خواست به موازت کار سیاسی، کار توسعه ای نیز انجام دهند.
معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد با برنامه ریزی و تلاش جمعی می توان در دولت تدبیر و امید چند کار بزرگ در کردستان انجام داد.
او گفت: مردم کردستان پنج هزار و 400 شهید تقدیم انقلاب اسلامی و نظام کرده اند و از این رو با دیگر استان های کشور هیچ فرقی ندارد.
در این نشست برخی از نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی نظرات خود را در ارتباط با فضای استان و نحوه ایجاد نشاط سیاسی در زمان برگزاری انتخابات مطرح کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین