|
|
امروز: چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۶۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
معاون وزیر کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در روشهای مدیریت علف های هرز با فقدان تنوع مواجه هستیم گفت: برای مبارزه با علف های هرز نیاز به فناوری جدید داریم.
اسکندر زند روز سه شنبه در ششمین همایش علوم علف های هرز ایران در بیرجند اظهار کرد: باید کشاورزان را متقاعد کنیم از دستاوردهای ما برای مبارزه به علف های هرز استفاده کنند.
رییس انجمن علوم علف های هزر ایران یادآور شد:طی 50 سال گذشته در کشورهای صنعتی برای مدیریت علف های هرز اصل بر هزینه کم، سادگی و راحتی بوده لذا کار به جایی رسیده که معضلات مقاومت در این زمینه چندگانه است.
وی با اشاره به کاهش علف کش های موثر در ایران گفت: سالهاست که علف کش جدیدی نداریم لذا در این زمینه نیاز به دانش، برنامه ریزی، زمان و هزینه بیشتری توسط کشاورزان نسبت به گذشته داریم.
وی بر افزایش تنوع در روش های مدیریت علف کش ها تاکید کرد و یادآور شد: متاسفانه محققان و بهره برداران علاقه ای به سیستم صحیح تلفیقی علف هرز (IVM) نشان نمی دهند و در این زمینه به تحقیقات رشته ای و بین رشته ای توجهی نمی شود.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: هیچ علف کش مهم با نحوه عمل جدید در بیش از 20 سال گذشته به بازار معرفی نشده است.
وی گفت: تلاش برای مدیریت مقاومت به علف کش با استفاده از علف کش ها به تنهایی محکوم به شکست است.
زند با بیان اینکه سیستم صحیح تلفیقی علف هرز ( IVM) مورد نیاز است افزود: پایداری زمانی ایجاد خواهد شد که تنوع هم در اکوسیستم کشاورزی و هم در ابزارهای علف کشی و غیر علف کشی برای کنترل علف های هرز بکار گرفته می شود.
وی با اشاره به عدم تمایل کشاورزان به پذیرش توصیه ها در مورد علف های هرز ادامه داد: استراتژی پیشگیری و مدیریت علف های هرز مقاوم بطور کلی به خوبی درک شده اما تمایل یا انگیزه اندکی برای اجرای وجود دارد.
وی تاکید کرد: باید با مدیریت تلفیقی روش های خاصی را ابداع کنیم تا از گسترش علف های هرز جلوگیری شود.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به فعالیت های انجمن علمی علوم علف های هرز ایران افزود: در حال حاضر این انجمن حدود 700 عضو دارد که در سال جاری 100 عضو به آن افزوده شده است.
ششمین همایش علوم علف های هرز ایران در دانشگاه بیرجند از امروز آغاز و تا 12 شهریور ماه ادامه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین