|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر: ۶۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
این مرجع تقلید در سلسله جلسات درس اخلاق هفتگی خود اظهار کرد: خداوند ما را جامع مُلک و ملکوت خلق کرد تا با ملکوتیان و با فرشته‌ها گفت‌وگو و رابطه داشته باشیم و از طرفی هم درایت، تدبیر و مدیریت جهان را به وسیله روح باید انجام بدهیم.
آیت‌الله جوادی‌آملی به ایراد توصیه‌هایی درباره مدیریت جهان به وسیله روح و در نهایت مشاهده جمال و جلال الهی پرداخت.

این مرجع تقلید در سلسله جلسات درس اخلاق هفتگی خود اظهار کرد: خداوند ما را جامع مُلک و ملکوت خلق کرد تا با ملکوتیان و با فرشته‌ها گفت‌وگو و رابطه داشته باشیم و از طرفی هم درایت، تدبیر و مدیریت جهان را به وسیله روح باید انجام بدهیم.

به گزارش ایسنا، وی در مرحله نخست به ضرورت شناخت هدف خلقت پرداخت و خاطرنشان کرد: انسان اگر بخواهد طیّب و طاهر باشد باید اولاً هدف خلقت را بشناسد و ثانیاً خود را با آن هماهنگ کند. خدای سبحان این مجموعه هستی را به عنوان سفره‌ای آماده برای ما قرار داد و فرمود: ما اینها را برای شما خلق کردیم؛ لذا تسخیرکننده خداست، نه ما ولی برای ما تسخیر کرده؛ یعنی راه بهره‌برداری از آسمان و زمین را به ما آموخت که «سَخَّرَ لَکُم مَا فِی السَّماوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ» برای اینکه از مجموعه آسمان و زمین طرْفی ببندیم؛ ما را کَوْنِ جامع قرار داد لذا ما می‌شویم جامع و جهان می‌شود مجموع.

این مرجع تقلید در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند به ما بدن داد که ملکی است و جانی داد که ملکوتی است و فرمود: «نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی» و جان را هم به دو منظور عطا کرد؛ یکی اینکه با ملکوتیان رابطه داشته باشیم و با فرشته‌ها گفت‌وگو داشته باشیم «إنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلاَئِکَةُ» از طرفی هم درایت و تدبیر و مدیریت جهان را به وسیله روح باید انجام بدهیم. منتها همّت‌ انسان‌ها با هم فرق می‌کند چرا که بعضی‌ها سعی می‌کنند همان محدوده‌ای که هستند آن را حفظ کنند و سالم باشند و برخی‌ها می‌کوشند که از آ‌ن محدوده به در آیند و فضای بازتری را ادراک کنند.

این مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان این‌که «از حجاب خویشتن به درآیید تا دیدِ تان وسیع و طاهر گردد» به منظور تشریح هر چه بهتر بحث با اشاره به توصیفی گفت: شما می‌بینید طاووس وقتی می‌خواهد سر از تخم در بیاورد آنجا دیگر سخن از بال و پر رنگارنگ و زیبایی مطرح نیست اما وقتی که آن پوست را شکست و از آن در آمد می‌شود طاووس و بال و پر زیبا پیدا می‌کند؛ ما هم اگر از این پوسته در بیاییم می‌شویم پرنده.

آیت‌الله جوادی‌آملی افزود: امام کاظم(علیه السلام) فرمودند: «لیس بینه و بین خلقه حجابٌ غیر خلقه» یعنی غیر خود خلق، بین خلق و خالق حجابی نیست، لکن انسان تا در پوسته خودش هست، تنها خود را می‌بیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است اما وقتی از پوسته خود به در آمد و از حجاب خویشیِ خویش به در آمد آن‌ گاه منطقه دیدِ او وسیع می‌شود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین