|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۶۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با اشاره به تحولات اقتصادی استان در دولت تدبیر و امید گفت : کاهش 20 درصدی نرخ تورم و چهار درصدی نرخ بیکاری، افزایش 90 درصدی اعتبارات عمرانی و افزایش 60 درصدی حجم معاملات از مهمترین تحولات اقتصادی در دولت یازدهم است.
علی نمازی روز دوشنبه در نشست خبری مدیران دستگاه های مجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی دراستان یزد به مناسبت هفته دولت اظهار کرد : تحولات اقتصادی استان در دولت تدبیر و امید با مقایسه شاخص های اقتصادی به دست آمده در پایان سال های 91 و 93 شامل کاهش 22 درصدی نرخ تورم از 36.7 به 14.7 درصد، کاهش 2.5 درصدی نرخ بیکاری از 10.2 به 7.8 دهم درصد، افزایش یک درصدی نرخ مشارکت اقتصادی از 35.4 به 36.5 درصد است.
وی افزود : افزایش بیش از 2.5 برابر درآمدهای گمرکی استان از 411 میلیارد به 970 میلیارد تومان، افزایش 90 درصدی اعتبارات عمرانی تخصیص یافته به استان از 31 میلیارد تومان به 58 میلیارد تومان، افزایش 60 درصدی حجم معاملات سهام از 1817 سهم به 2895 میلیون سهم، افزایش 45 درصدی مانده تسهیلات بانک های دولتی از 5671 میلیارد تومان به 8208 میلیارد تومان، افزایش 25 درصدی در سهم بخش صنعت از تسهیلات اعطایی بانکهای دولتی از 45.8 درصد به 57.23 درصد، افزایش 40 درصدی ارزش بیمه نامه های صادره توسط بیمه های دولتی از 170 میلیارد تومان به 238 میلیارد تومان از دیگر تحولات اقتصادی استان در دولت یازدهم به شمار می آید.
** سیاست های اقتصادی استان
این مسوول مهمترین سیاست های اقتصادی استان یزد را بهبود فضای کسب و کار، تسهیل شرایط سرمایه گذاری داخلی و خارجی، افزایش جلب مشارکت بخش خصوصی در طرح های زیربنایی، تحقق برش استانی اهداف اقتصاد مقاومتی، استفاده از شرایط و فرصت ایجاد شده در پساتحریم عنوان کرد.
نمازی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای بهبود فضای کسب کار در استان خاطر نشان کرد : یزد اکنون رتبه سوم فضای کسب و کار را در کشور به خود اختصاص داده که نشان دهنده قابل توجیه بودن سرمایه گذاری در استان است.
** عزم استان برای جذب سرمایه گذاری خارجی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد به آخرین وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی در استان اشاره کرد گفت: اخذ 19 مجوز سرمایه گذاری خارجی و ورود 30 میلیون دلار سرمایه خارجی از کشورهای هندوستان، ایتالیا، استرالیا و آلمان، راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری، تدوین 80 فرصت سرمایه گذاری در حوزه صنعتی، کشاورزی، عمران شهری و میراث فرهنگی و صنایع دستی، طراحی سایت جدید مرکز خدمات سرمایه گذاری متناسب با ویژگی های جدید و تدوین محتوا و طراحی لوح فشرده 'یزد، سرزمین فرصت های سرمایه گذاری' از جمله اقدامات انجام شده در راستای جذب سرمایه گذاری بوده است.
نمازی همچنین کمبود اعتبارات مورد نیاز استان، وجود بیش از 1400 طرح نیمه تمام استانی، بیکاری جوانان تحصیل کرده و عدم تامین مالی بخش تولید را به عنوان مهمترین تنگناهای اقتصادی استان عنوان کرد.
** 60 درصد یزدی ها مشمول سهام عدالت
دبیر ستاد سهام عدالت استان درباره آخرین وضعیت ثبت نام سهام عدالت گفت: حدود 620 هزار نفر در استان مشمول سهام عدالت هستند که 97 درصد آنان ثبت نام شدند که حدود 60 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
** تلاش در راستای تحقق شعار سال
این مسوول با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی اظهار کرد: تحقق شعار امسال توسعه همه جانبه و پیشرفت اقتصادی کشورمان را به دنبال دارد و همه باید تلاش کنیم تا شعار امسال در عمل به طور کامل محقق شود.
نمازی با اشاره به همدلی مجموعه دستگاه های اجرایی زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان و مردم افزود: تلاش های مطلوبی در راستای حفظ آرامش اقتصادی استان صورت گرفته است.
** نقش مهم رسانه ها
نماینده وزیر اقتصاد در استان با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در اجرای برنامه های دولت ادامه داد: رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی می توانند با انتقال خواسته ها و نظرات مردم به مدیران دستگاه های اجرایی و ارایه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده، دولتمردان را در اجرای برنامه یاری رسانند.
نمازی گفت: وزارت امور اقتصاد و دارایی خانواده پنج هزار نفری در یزد شامل پنج دستگاه و 2 مجموعه شامل شرکت ها و بیمه های دولتی و بانک های دولتی است.
وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی نخستین وزارتخانه دولت تدبیر و امید بوده که با تهیه سند راهبری، هفت محور اصلی را برای چهارسال فعالیت در دولت یازدهم تدوین کرده است.
وی با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی دارای 22 مرکز مسوولیت مهم در کشور است، ادامه داد: اولویت های راهبری این مراکز تهیه و در سال گذشته تدوین برش استانی این سند هم نهایی و به استان ها ابلاغ شده است.
این مسوول با اشاره به چشم انداز خانواده امور اقتصادی و دارایی در استان یزد در افق 1396 خاطر نشان کرد: این خانواده مجموعه ای موثر و منسجم بوده که در حکمرانی مطلوب اقتصادی پیشگام، در ایجاد اصلاحات نهادی ساختاری پیشرو و در ایجاد شفافیت و انضباط مالی پایدار است.
** اولویت های راهبردی
نمازی به هفت اولویت های راهبری اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد بر اساس برش استانی سند راهبردی اشاره کرد و گفت: این اولویت ها شامل بهبود محیط کسب و کار، تحقق درآمدهای مصوب، افزایش جلب مشارکت بخش خصوصی در طرح ها و پروژه ها، ساماندهی اموال تمامی دستگاه های اجرایی، گسترش پژوهشهای اقتصادی و کاربردی، توسعه سیستم های نظارت بر بودجه استانی و راهبری استقرار نظام حسابرداری بخش عمومی با رویکرد تعهدی در استان است.
وی افزود: برای سایر دستگاه های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان شامل سیستم بانکی، صنعت بیمه و ادارات کل امور مالیاتی، گمرک، بورس منطقه ای، جمع آوری و فروش املاک تملیکی نیز اولویت های راهبردی تدوین شده است.
** مهمترین وظایف اقتصادی
مدیرکل کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، تنظیم خط مشی ها و اجرای سیاست های اقتصادی و مالی کشور در استان، مطالعه و بررسی آثار و نتیج اقتصادی سیاسیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت در استان، نظارت بر وصول درآمدهای عمومی و اجرای وظایف قانونی محوله به خزانه معین استان را از مهمترین وظایف این اداره کل عنوان کرد.
نمازی با اشاره نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی بر مخارج واحدهای استانی دستگاه های اجرایی که اعتبار آنها به نحوی از بودجه عمومی دولت تامین می شود، افزود: تهیه، تنظیم و ارایه گزارش های مالی از عملکرد درآمدهای استانی، اعتبارات جاری و تملک دارایی های سرمایه ای استان، انجام امور مربوط به مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در راستای قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، ایجاد هماهنگی و تعامل بین تمامی دستگاه های وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان نیز از دیگر وظایف این اداره کل به شمار می آید.
نماینده وزیر اقتصاد در یزد با یادآوری تعدد طرح های نیمه تمام در استان تصریح کرد: در خصوص این طرح ها پیشنهادهایی از جمله اولویت بندی، استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه گذاران، استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی و توان بازار سرمایه ارایه کرده ایم.
در این نشست، محمد رضایی دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان، سیدرضا نوربخش مدیرکل امور مالیاتی، سیداصغر چاووشی زاده مدیرکل گمرک، علی اکبر جعفری مدیر بورس منطقه ای یزد، حسنعلی طالعی دبیر شورای هماهنگی بیمه های دولتی و منصور طالبی مدیر جمع آوری و فروش املاک تملیکی استان یزد با ارایه گزارش عملکرد دستگاه متبوع خود به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین