|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۸
کد خبر: ۶۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: باید نگرش ها در ارتباط با تجاری سازی دانش در کشور تغییر یابد چرا که تحقق این هدف با پول و اعتبارات دولتی غیر ممکن است.
سورنا ستاری، دوشنبه در جمع روسای دانشگاه ها و استادان نخبه استان فارس در شیراز افزود: تجاری سازی دانش یک فرایند تجاری است که در قالب شرکت قابل تحقق است و استادان دانشگاه هم می توانند با تاسیس شرکت در آن مشارکت کنند.
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران با بیان این که در دنیای امروز دانشگاه ها بخشی از اقتصاد تلقی می شوند، اظهار داشت: تجمع دانش در دانشگاه است و این مکان نباید محل تدریس دروسی باشد که برای جامعه کاربردی ندارد همچنان که امروز شماری از رشته ها و سرفصل دروس آنها با وضعیت بازار و نیازهای جامعه همخوان نیست.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: اقتصاد دانش بنیان در کشور زمانی اتفاق می افتد که دانشگاه با محیط پیرامون وارد هم افزایی شود و این امر زمانی محقق می شود که به جای بشکه نفت، به انسان ها اهمیت دهیم چرا که پایه شرکت دانش بنیان انسان و مغز اوست.
ستاری ادامه داد: حرکتی که در دوسال گذشته در دولت دنبال شده، بیانگر تغیییر رفتار و نگرش در حوزه دانش است و این که اگر عدد قابل توجهی در سرانه ناخالص تولید ملی از محل دانش نداشته باشیم، اهداف موردنظر در اقتصاد دانش بنیان محقق نشده است.
وی گفت: تا زمانی که همه بودجه کشور درگیر تولید دانش و فناوری نشوند به موفقیت دست نمی یابیم و لازمه آن این است که به سرمایه گذاران ثابت کنیم که پژوهش درآمدزاست و از هر سرمایه گذاری حتی ساخت و ساز، ارزشمندتر است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار کرد: این تصور که یک دانشگاه باید 100 درصد اعتباراتش را از دولت تامین کند تصوری منطبق با شرایط امروز جهان نیست بلکه نشان دهنده یک دانشگاه نفتی است.
ستاری با بیان این که شخصا از مخالفان اختصاص یک تا سه درصد اعتبارات تملک دارایی دستگاه ها به پژوهش هستم، گفت: این مصوبه اجازه می دهد که پژوهشکده های دولتی با پول نفت بزرگتر شوند و این اعتبارات به جای پژوهش صرف حقوق پرسنل و اعضای هیات علمی و ... شود و با این شیوه پژوهش مورد نیاز کشور حاصل نمی شود.
وی با بیان این که شهریه دانشجویان کشورمان تنها تامین کننده 10 درصد هزینه های دانشگاه های معتبر دنیاست، گفت: به جای تکیه بر اعتبارات دولتی، بخش قابل توجهی از درآمدهای دانشگاه ها باید از محل فروش فناوری و قرارداد با شرکت های دانش بنیان تامین شود و دانشگاه ها خود را به درآمدزایی برسانند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش ها به توجه به مغزها و دانش ، بیان کرد: چگونه است که کشورهای خارجی، جوانان نخبه ایرانی را می بینند اما برخی در ایران بشکه نفت را می بینند اما این دسته از جوانان را نمی بینند، این طرز فکر باید عوض شود.
ستاری، همچنین به موضوع حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از 150 نخبه برتر کشور در قالب گرانت های پژوهشی اشاره کرد و بیان داشت: این نخبگان که در نشریات معتبر علمی جهان مقاله های خود را منتشر می کنند تیم پژوهشی قوی دارند و این معاونت در ازای مقاله های علمی، به آنها حق الزحمه ای از 500 میلیون ریال به بالا پرداخت می کند.
گرانت ، بودجه ای است که به نهادها، موسسه ها، شرکت ها و یا افراد برای انجام کار یا پروژه ای خاص اعطا می شود.

** به دانشجویان یاد دهیم منظور از شغل، استخدام نیست
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دانشگاه نسبت به دانش آموختگانش مسوول است، گفت: زمانی که جنسی که در بازار عرضه می شود دو سال ضمانت (گارانتی) دارد حال چگونه ما دانش آموخته جوان را بی حمایت کارآفرینی به بازار می فرستیم .
این مقام مسوول افزود: ضروری است که دانش آموختگان در مراکز نوآوری حدود دو سال تحت حمایت قرار گیرند و اگر موفق نبودند در نهایت به کارمند تبدیل می شوند.
رییس بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: در اقتصاد نفتی، کارمندی شغل است اما در اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینی شغل است و ما باید در دانشگاه ها به دانشجویان یاد بدهیم منظور از شغل، استخدام نیست.
ستاری با بیان این که شناسایی نخبگان دانشجو به دانشگاه ها واگذار شده است، گفت: بنیاد ملی نخبگان همچنین ساز و کاری را برای اعزام دانشجویان نخبه بدون سپردن هیچ تعهدی برای تحصیل در 100 تا 150 دانشگاه برتر جهان و حمایت از آنها در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: برای نخبگان جوان ایرانی خارج کشور نیز حمایت ها و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

** موظفیم از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که هم اینک یک هزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: وظیفه داریم از مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و همچنین فعالیت های حوزه مرز دانش حمایت کنیم، هرچند وضعیت بودجه چندان خوب نیست اما وظیفه ما کمک کردن است.
ستاری در قسمت دیگری از مطالب خود با بیان این که مشکلات استان فارس با عقل حل می شود نه پول، گفت:اگر فکر درست و تجاری برای حل مشکل باشد نیازی به پول هم نیست زیرا ما درس خوانده ایم که راه را باز کنیم.
وی اظهار کرد:با توجه به برخورداری استان فارس از دانشگاه های قدیمی و استادان برجسته ، امیدواریم شاهد گام های بلند این استان در زمینه تجاری سازی دانش باشیم.
در این نشست که با حضور استاندار فارس برگزار شد، روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی این استان به بیان دیدگاه ها و درخواست های خود از معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پرداختند.
ستاری که امروز (دوشنبه) به شیراز سفر کرده، قرار است در ادامه این سفر یک روزه با فعالان اقتصادی استان فارس نیز دیدار کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین