|
|
امروز: يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
یک سیاستمدار صاحب نام پاکستان معتقد است صرف نظر از اینکه کنگره آمریکا روز 26 شهریور توافقنامه 'برجام' را تصویب کند یا نه، این موضوع دیگر تاثیری بر اراده قوی امروز کشورهای جهان برای توسعه روابط به ویژه روابط اقتصادی و تجاری با ایران نخواهد داشت.
'عبدالقیوم' عضو ارشد سنای پاکستان و از اعضای اصلی حزب حاکم این کشور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا کاملا نسبت به فایده های توافق هسته ای با ایران واقف است و معتقد است این توافق کاملا به نفع آمریکا و جامعه بین الملل است.
عبدالقیوم، سپهبد بازنشسته ارتش پاکستان، گفت: دولت اسلام آباد هم از نوع نگاه دولت های آمریکا و ایران به این توافق بسیار خوشحال است و اتفاق نظر واشنگتن و تهران در این زمینه را رویدادی کاملا مثبت و به نفع منطقه و به ویژه به نفع پاکستان می داند.
وی افزود: اگر کنگره آمریکا توافق برجام را تصویب نکند، آن وقت اوباما ناچار خواهد بود تا از قدرت و اختیارات خود برای وتوی نظر کنگره استفاده کند اما تصور من این است که کنگره رای مثبت خواهد داد چون آنان بخوبی می دانند که با اختلاف و تنش در این زمینه میان دولت و کنگره، چیزی نصیب آنها نخواهد شد.
این سیاستمدار پاکستانی با اشاره به از سر گرفته شدن روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا پس از سال ها، گفت: از سر گرفته شدن روابط واشنگتن و هاوانا بطور کلی خبر خوبی تقریبا برای همه کشورهای جهان بود و حل اختلاف های آمریکا و ایران در زمینه های گوناگون نیز با استقبال کشورهای جهان مواجه خواهد شد.
عبدالقیوم گفت: اکثریت افکار عمومی در آمریکا از تصمیم باراک اوباما رییس جمهوری این کشور برای توافق هسته ای با ایران استقبال کرده اند. البته اکثریت افکار عمومی آمریکا و نه تمام آن؛ زیرا برخی افراد و گروه ها در آمریکا به شدت مخالف هرگونه توافق و روابط خوب واشنگتن با کشورهای مسلمان نظیر ایران و پاکستان هستند که البته در اقلیت قرار دارند.
عضو حزب حاکم پاکستان با بیان اینکه باراک اوباما، به هر شکل ممکن، اجازه نخواهد داد که کنگره این کشور توافق حاصل از سال ها گفت و گوهای سخت را برهم بزند، گفت: آمریکا به فاکتورهای و ظرفیت های تجاری و اقتصادی ایران هم نیاز دارد و نیاز آمریکا به ایران برای حل مسایل منطقه ای و فراهم شدن زمینه مساعد برای تحقق منافع واشنگتن در منطقه، قابل انکار نیست.
وی گفت: در صورتی که کنگره آمریکا توافق برجام را تصویب نکند، پاکستان در کنار ایران قرار خواهد گرفت چون معتقد است ایران در مسیر صحیح در حرکت است.
زمان زیادی تا هفدهم سپتامبر (26 شهریور)، روز اعلام نظر کنگره آمریکا درباره 'برجام'، باقی نمانده و این سوال مطرح است که اگر نمایندگان کنگره آمریکا برجام را تصویب نکنند، سرانجام 'بزرگترین توافق سال' چه خواهد شد؟
صرف نظر از مثبت بودن یا منفی بودن رای کنگره آمریکا به توافق وین، در هر دو صورت ایران را باید برنده این بازی دانست. علت روشن است. رفت و آمدهای فراوان هیات اقتصادی، تجاری و سیاسی کشورهای مختلف جهان به ویژه قدرتمندترین کشورهای صنعتی و اقتصادی به ایران که بلافاصله بعد از توافق وین آغاز شده و همچنان ادامه دارد، با رای منفی احتمالی کنگره به برجام، متوقف نخواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین