|
|
امروز: دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹
کد خبر: ۶۰۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
او افزود: درحال حاضر مردم به دلیلی که برخی از گوشی‌های موجود در بازارها قاچاق هستند و با گارانتی‌های غیرمعتبر به مردم عرضه می‌شوند، گوشی‌های باگارانتی نمی‌خرند و نسبت به آنها بی‌اعتماد شده‌اند.
برخی از فعالان در بازارهای آی‌تی ایران معتقدند شرکت‌هایی که شرایط و مقررات بازرگانی و اقتصادی کشور را می‌پذیرند می‌توانند در بازارهای کشور حضور پیدا کنند.

اقتصاد ایران در انتظار برداشته شدن تحریم ها ست تا اثرات  مثبت توافق هسته ای  بر بازارهای مان نمایان شود. با این حال چندماه مانده به اجرای جزئیات توافق هسته‌ای این فرصت پیش آمده تا  شرکت‌های بزرگ خارجی آمادگی خود را برای ورود به بازار ایران  اعلام کنند.  انتظار می‌رود شرکت‌های بسیاری در این زمینه خواهان سرمایه‌گذاری و همکاری باشند که به گفته برخی از مسوولان حضور آنها در کشور، بهبود وضعیت اقتصادی را ایجاب می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز حال شرکت‌های بسیاری برای همکاری در بازار ایران مشتاق هستند، که در میان آنها شرکت‌ اپل از شرکت‌های به‌نامی است که گویا برای مراسم رونمایی خود از محصولات جدیدش در سانفرانسیسکو در نهم سپتامبر، معادل با 18 شهریورماه دعوتنامه فرستاده است. از آنجا که مشکلاتی از قبیل نبود نمایندگی اصلی این شرکت در ایران، عدم اعتماد به کالاهای با گارانتی‌های موجود، نقل و انتقالات بانکی و... موجود هستند، باید دید حضور جدی این شرکت چه تاثیری بر بازار آی‌تی کشور می‌گذارد؟

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و گوشی در این خصوص اظهار کرد: بازار ایران از نظر اقتصادی مورد توجه بسیاری از شرکت‌های تجاری است شرکت‌ اپل نیز، از جمله شرکت‌های تجاری است که خواهان حضور در این بازار است تا بتواند محصولات خود را بدون واسطه به ایران بفرستد و در ایران فعالیت داشته باشد. ولی این فعالیت باید مطابق با مقررات بازرگانی و اقتصادی کشور باشد.

او گفت: در صورت نهایی شدن توافق و شرایط کلی است که این شرکت‌ها امکان حضور و فعالیت در بخش‌های اقتصادی کشور را دارند. در حال حاضر شرکت‌های تلفن‌همراه بسیاری در تلاش بوده‌اند تا پایه‌های ورودی خود مطابق با شرایط قانونی را محکم کنند تا بتوانند در صورتی که شرایط امکان‌پذیر شد، در این بازار حضور پیدا کنند.

او افزود: درحال حاضر مردم به دلیلی که برخی از گوشی‌های موجود در بازارها قاچاق هستند و با گارانتی‌های غیرمعتبر به مردم عرضه می‌شوند، گوشی‌های باگارانتی نمی‌خرند و نسبت به آنها بی‌اعتماد شده‌اند.

 پیامدهای حضور شرکت‌های خارجی در بازار دیجیتال چیست؟
فروتن‌لاریجانی اظهار کرد: حضور و فعالیت شرکت‌های خارجی و معتبر در بازار ایران حداقل تاثیری که می‌توانند داشته باشند، این است که قیمت‌ها در بازار ثبات پیدا می‌کند، قطعات اصل تلفن‌های همراه در کشور موجود می‌شود و گارانتی‌ها نیز معتبر می‌شود و خدماتی که مردم به آن نیاز دارند را ارائه می‌دهند.

او گفت: اگر هر شرکت یا برندی در کشور نمایندگی رسمی داشته باشد، کالا را به صورت قانونی وارد کند و آن کالا توسط خود آنها عرضه شود و همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش خوبی ارائه دهد،‌ دوباره ‌اعتماد مردم به خدمات پس از فروش شرکت‌ها به جایگاه اولیه خود باز می‌گردد و به آن اطمینان پیدا می‌کنند.

رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و گوشی بیان کرد: حال ممکن است این حضور آنها در قیمت بازار هم تاثیرگذار باشد که در دو صورت این اتفاق ممکن می‌شود، ‌اول اینکه اگر نرخ ارز پایین بیاید و تلفن‌های همراه و کالاهایی که از طریق قانونی به کشور وارد می‌شوند با نرخ ارز کمتری وارد شوند. همچنین مساله دوم تعرفه اختصاص یافته جهت واردات است که اگر این شرایط ایجاد شود  کاهش قیمت در بازار ایجاد می‌شود.

همچنین ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری در خصوص دعوتنامه شرکت اپل و ورود به بازارهای ایران اظهار کرد: به هر صورت با برداشته شدن تحریمات، هدف اصلی این است که شرکتی که خواهان ورود به بازار ایران است، بتواند در چارچوب قانونی خاص که مطابق با شرایط و قوانین جمهوری اسلامی باشد، حرکت کند. به طور کلی شرکت خاصی مدنظر نیست و هر شرکتی که این قوانین را قبول دارد و رعایت می‌کند، می‌تواند به همکاری با ایران بپردازد.

او گفت: حضور این شرکت‌ها در کشور، واسطه و واسطه‌گری را از میان می‌برد.

درستی خاطر نشان کرد: به هر صورت در هنگام تحریم اجازه ندادیم بازار آی‌تی کشور با کمبود مواجه شود و مسلما بعد از تحریم‌ها، با تثبیت قیمت ارز در کشور، ناهنجاری‌ها در بازار کشور از بین می‌رود و امیدواریم در آینده بازار ایران پررونق شود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین