کد خبر: ۶۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که با وجود ممنوعیت واردات برنج چرا باز هم واردات آن به کشور انجام می شود، ادامه داد: واردات برنج به کشور ممنوع است اما دو گروه ملوانی و مرزنشینی سهمیه واردات برنج بدون ثبت سفارش دارند.
رییس کل گمرک ایران از برنامه دولت برای فعال نکردن تلفن های همراه قاچاق خبر داد و گفت: درصد واردات رسمی تلفن همراه افزایش یافته است.

 مسعود کرباسیان در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت برخورد با تلفن های همراه قاچاق، افزود: تلفن های همراه قاچاق عمدتا همراه مسافر و یا سایر روش ها وارد می شوند اما قرار است تلفن های همراهی که از طریق مبادی رسمی وارد نمی شوند دیگر امکان فعال شدن نداشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین برنامه برای بهره گیری از بارکد تلفن همراه از ماه های آینده اجرایی خواهد شد و در این زمینه همکاری هایی با ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز انجام شده است.

کرباسیان با بیان اینکه مقابله با تلفن همراه تقلبی و قاچاق توامان است و زمانی که این کالا از مسیر رسمی وارد نشود می توان آن را تقلبی و قاچاق دانست، گفت: برهمین اساس باید به این سمت حرکت کنیم که فعال شدن تلفن همراه تنها منوط به مواردی باشد که از گمرک خارج می شود.
به گفته وی در چهار ماهه ابتدای سال جاری 500 هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش 10 میلیون دلار وارد کشور شده که این رقم در سال گذشته تنها برابر با 150 هزار دستگاه بوده است.

** تغییر قوانین واردات خودرو

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تغییر قوانین واردات خودرو خبر داد و گفت: براساس قوانین قبلی خودروی بالای 2500 سی سی لوکس محسوب می شد اما هم اکنون پدیده ای ایجاد شده که خودروهای زیر 2500 سی سی هم با ارزش بالا تولید می شوند.
وی با اشاره به تولید خودروهای هیبریدی و پورشه زیر 2500 سی سی نیز اظهار داشت: از آنجا که براساس قانون واردات خودروی زیر 2500 سی سی آزاد است امکان واردات خودروهای 2000 تا 2200، 2300 سی سی وجود دارد لذا دولت برای رفع این مشکل بررسی های لازم را آغاز کرده است.
رییس کل گمرک گفت: برهمین اساس قرار است ارزش خودرو به جای سی سی در واردات خودرو مدنظر قرار گیرد و این امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است.

کرباسیان از پیشنهاد گمرک برای واردات خودروها براساس درصدی از حجم موتور و ارزش آن خبر داد و افزود: این در حالی است که در گذشته فقط حجم موتور برای واردات خودرو در نظر گرفته شده بود، برهمین اساس جلساتی برای بررسی این روند در حال انجام است.

** واردات برنج با سهمیه ملوانی و مرزنشینی

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که با وجود ممنوعیت واردات برنج چرا باز هم واردات آن به کشور انجام می شود، ادامه داد: واردات برنج به کشور ممنوع است اما دو گروه ملوانی و مرزنشینی سهمیه واردات برنج بدون ثبت سفارش دارند.

وی ادامه داد: هر ملوان مجاز به واردات 6 بار برنج به میزان 700 کیلوگرم در سال و این در حالی است که 103 هزار ملوان در کشور داریم ضمن آن که 5 میلیون مرزنشین نیز می توانند هر کدام 50 کیلوگرم برنج وارد کنند.

کرباسیان گفت: هرچند وزیر جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برنج را اعلام کرده اما براساس قانون ملوانان و مرزنشینان حق واردات برنج بدون ثبت سفارش را دارند لذا باید در مقررات واردات این نوع کالا بازنگری شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین