|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۸
کد خبر: ۶۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
شبکه قرآن سیما مهم‌ترین برنامه ضد وهابی تلویزیون را به بهانه تغییرات تعطیل کرد و عملاً صداوسیما را در برابر هجوم شبکه‌های وهابی خلع سلاح کرد.
شبکه قرآن سیما مهم‌ترین برنامه ضد وهابی تلویزیون را به بهانه تغییرات تعطیل کرد و عملاً صداوسیما را در برابر هجوم شبکه‌های وهابی خلع سلاح کرد.

شبکه قرآن سیما مهم‌ترین برنامه ضد وهابی تلویزیون را به بهانه تغییرات تعطیل کرد و عملاً صداوسیما را در برابر هجوم شبکه‌های وهابی خلع سلاح کرد.


در مأموریت جدید شبکه قرآن عنوان «شبکه قرآن و معارف سیما» به «شبکه قرآن سیما» تغییر یافته و با حذف «معارف»، بیشتر تمرکز شبکه روی تلاوت قرآن خواهد بود. این تغییر در عنوان باعث شد تا مأموریت شبکه نیز تغییر یابد و در نتیجه برنامه‌های شبکه قرآن نیز دستخوش تغییر و تحول شوند. از جمله این تغییرات حذف برنامه «شب آسمانی» است.
 
«شب آسمانی» تولد یک چراغ

از ابتدای محرم سال 92 بود که برنامه‌ای با عنوان «شب آسمانی» در شبکه قرآن متولد شد. هدف این برنامه پاسخگویی به شبهات وهابیت در رابطه با عزاداری امام حسین(ع) بود. در این برنامه سعی شده بود تا علاوه بر منابع شیعی از منابع اهل سنت نیز برای پاسخ دادن به وهابیون استفاده شود؛کاری که وهابیون را با مشکل روبه‌رو می‌کرد.

برنامه روشنگر «شب آسمانی» به سرعت در میان بینندگان تلویزیون دارای محبوبیت شد به طوری که روابط عمومی سازمان صداوسیما طی گزارشی با عنوان «شب آسمانی 162 را از نفس انداخت» نوشت: «مخاطبان این برنامه از شب گذشته پس از پخش آن در ارتباط تلفنی با سامانه 162  امور مخاطبان روابط‌عمومی سازمان، از بحث‌های مستدل و منطقی صورت گرفته و از پاسخ‌های روشنی که به شبهات وهابیون داده شده است، قدردانی کردند برخی مخاطبان خواستار ادامه این بحث در برنامه شده‌اند و برخی از مخاطبان نیز علاوه بر تقاضا برای ادامه برنامه، افزایش زمان پخش آن را خواستارند.» در این گزارش تصریح شده است: «پاسخ‌های مستدل برنامه «شب آسمانی» به شبهه‌افکنی‌های فرقه وهابیت درباره قیام امام حسین(ع) در چند برنامه اخیر، در شبکه‌های وابسته به این فرقه ضاله از جمله پایگاه اینترنتی «کلمه» واکنش‌برانگیز شده است. مرکز اصلی شبکه وهابی «کلمه» در انگلیس است.»
 
آسمانی شدن یک برنامه تلویزیونی
هر روز بخشی از اخبار تلویزیون به نشان دادن آثار زیانبخش تفکرات وهابی اختصاص دارد که در اغلب گروه‌های تکفیری مانند داعش در حال انجام امور تروریستی هستند. امروزه وهابیت نه‌تنها یک بحث فلسفی و دینی بلکه بخشی از واقعیت‌های منطقه‌ای است که امنیت منطقه را به چالش کشانده و جان میلیون‌ها انسان بی‌گناه را به خطر انداخته است. لذا تعطیل شدن یکباره برنامه «شب آسمانی» به عنوان روشنگر تفکرات وهابی باید دلیل مستحکمی داشته باشد.

 تماس‌های «جوان» برای ارتباط با مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن سیما برای اطلاع از دلایل حذف «شب آسمانی» به نتیجه نرسید، از این‌رو طی تماسی با علیرضا قطبی تهیه‌کننده و امیرمهرداد خسروی مجری و کارشناس برنامه، نظرات آنها را درباره چرایی حذف «شب آسمانی» و تأثیرات آن جویا شدیم. علیرضا قطبی در پاسخ به سؤال «جوان» گفت: «سیاست‌های شبکه قرآن باعث حذف این برنامه شد، از ما طرح خواستند و ارائه کردیم اما قصد نداشتند این برنامه را ارائه دهند»، قطبی با تعجب‌بر‌انگیز خواندن حذف «شب آسمانی» این احتمال را مطرح کرد که حذف این برنامه مربوط به حذف عنوان معارف از نام شبکه قرآن باشد و احتمال تولید برنامه‌ای مشابه را در دیگر شبکه‌ها به دلایلی مانند روتین بودن، رویکرد‌ها و تعریف «شب آسمانی» برای جایگاه شبکه قرآن، تقریباً منتفی دانست.

از سوی دیگر امیرمهرداد خسروی نیز در پاسخ به «جوان» تصریح کرد: «معتقدم که برنامه شب آسمانی با عنایت به ابعاد موضوعی و فکری آن از کم‌نظیر‌ترین برنامه‌های موفق اندیشه‌ای در گستره ملی بوده است تا جایی که بسیاری از مخاطبان و کارشناسان معتقد بودند این برنامه توانسته است شبکه‌ای با مختصات شبکه قرآن و معارف سیما را که قبل از شب آسمانی حداقل به عنوان شبکه پرمخاطب در قیاس با شبکه‌های ملی شناخته نمی‌شد به نحو برجسته‌ای پرمخاطب کند.»

خسروی درباره حذف «شب آسمانی» تأکید کرد: «با عنایت به اینکه این برنامه هم با سابقه پخش چند ساله یکباره بدون هیچ توضیحی از کنداکتور شبکه حذف شد، طبیعی است که سؤالاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. اما چون اساساً مدیران با تجربه در یک شبکه تلویزیونی به طور منطقی و معقول هرگز حاضر نمی‌شوند تا یک برنامه پرمخاطب خود را که اصلی‌ترین سرمایه یک رسانه تلقی می‌شود به راحتی از دست بدهند و ضمناً مدیر محترم، خدوم و ارجمند فعلی شبکه قرآن را نیز که از دوستان و مدیران باسابقه و مؤمن سیما به شمار می‌آیند، می‌شناسم، لذا ممکن است احساس ما که تیم تولید این برنامه بودیم، نسبت به پرمخاطب بودن این برنامه یک احساس موهوم و نارسی باشد که با واقعیت فاصله دارد، همچنین باید افزود که عدم پیگیری در راه‌اندازی ادامه تولید این مجموعه(که طرح جدید آن با قوت و جذابیت بیشتر و با همان رویکرد‌های قرآنی توسط تیم برنامه‌ساز آماده شده بود) نیز شاید دلیل متقنی باشد.»

با توجه به اهمیت روشنگری در برابر افکار و عقاید وهابی و جای خالی برنامه‌ای مانند «شب آسمانی»، «جوان» مشتاقانه منتظر پاسخ مدیران صداوسیما و به خصوص شبکه قرآن سیما درباره چرایی حذف شدن یک‌باره این برنامه و جایگزین احتمالی آن است.

منبع: جوان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین