|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
در حالی که ایتالیا جایگاه مهم خود در تجارت با ایران را از دست داده، دیگر کشورهای اروپایی توانسته اند مبادلات تجاری خود را با جمهوری اسلامی افزایش دهند و به رغم تحریم های واشنگتن، تولیدات اپل یا شیشه های پپسی در سراسر ایران مشاهده می شود.
یک نشریه آنلاین ایتالیایی در گزارشی از سفر به ایران، نوشت: با مشاهده پرچم های سه رنگی که در ایران به اهتزاز درمی آیند، ما ایتالیایی ها که پرچمی با همین رنگها داریم، گاه خود را در خانه احساس می کنیم.

همان طور که در فرهنگ ایرانیان رنگ سرخ، رنگ شهادت است، رنگ سبز نیز نماد دیگر اسلام و یادآور علی (ع) امام اول شیعیان و رنگ سفید نیز نماد پاکیزگی و صلح است؛ این رنگ ها بر روی پرچم ایران نقش بسته است. ما ایتالیایی ها که پرچمی با همین رنگها داریم، با مشاهده پرچم های سه رنگی که در ایران به اهتزاز درمی آیند، گاه خود را در خانه احساس می کنیم.

به نقل از نشریه 'ایل پریماتو ناتزیوناله' در ادامه خوانده می شود: متأسفانه ایتالیا در شرایط کنونی در ایران جای چندانی را به خود اختصاص نداده است. هرچند در گذشته کشور ما یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در اروپا بود، اما در زمان حاضر محصولات ایتالیایی اندکی در آن کشور مشاهده می شود.

در حالی که ایتالیا جایگاه مهم خود در تجارت با ایران را از دست داده، دیگر کشورهای اروپایی توانسته اند مبادلات تجاری خود را با جمهوری اسلامی افزایش دهند و به رغم تحریم های واشنگتن، تولیدات اپل یا شیشه های پپسی در سراسر ایران مشاهده می شود.

این نشریه افزود: باید امید داشت که سفر اخیر وزیران امور خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا به تهران، آغازگر فصل جدیدی از روابط بین دو کشور باشد. در این سالها، روسیه و چین از محدودیت های اعمال شده بر ایران سود برده اند و ژاپن نیز اخیرأ بسرعت از فرصت بوجود آمده از توافق هسته ای، بهره برداری کرده و در صدد آغاز همکاری با آن کشور در صنعت نفت است.

این نشریه نوشت: در خیابان های پردرخت و سرسبز اصفهان، مردم و به ویژه دختران جوان به دفعات از جهانگردان خارجی می پرسند «در مورد ایران چه فکر می کنی؟ آیا واقعاً باور می کنی که ما تروریست هستیم؟» من در جواب می گویم: تازه از ایتالیا وارد کشور شما شده ام و اصلاً فکر نمی کنم که شما تروریست هستید.

«ائوجنیو پالاتزینی» خبرنگار این نشریه افزود: فاطمه اهل بلوچستان است و همراه با خانواده اش در اصفهان زندگی می کند؛ او که 18 سال دارد و باوجود آنکه از کشورش خارج نشده اما به زبان انگلیسی بسیار خوب صحبت می کند و مرا به صرف بستنی با اهالی خانواده اش بر روی پل خواجو دعوت کرد. اصفهان در شب می درخشد و فرشاد، پسرخاله فاطمه گیتار می نوازد و افرادی که در اطراف ما نشسته اند، برای او کف می زنند.

این نشریه اضافه کرد: در ایران بر خلاف آنچه تصور می شود، آرامش وجود دارد. در حالی که با آنها خداحافظی می کنم، از من برای سفر به کرمان دعوت می کنند و بدون فکر به اینکه بین دو شهر فاصله زیادی وجود دارد، قبول می کنم.

این نشریه نوشت: در یک کافه تریا در نزدیکی هتل ایران شاهد گفت وگوی بین جوانان هستم. با کمال تعجب موسیقی جاز ایتالیایی پخش می شود و دو صاحب جوان کافه تریا از من می خواهند که به ایتالیایی صحبت بکنم تا آنها یاد بگیرند. در این کشور، زنان در اماکن عمومی به راحتی در کنار مردان می نشینند، در دانشگاه ها تعدادشان از مردان بیشتر است، نقاب را بسیار به ندرت می توان بر صورتشان مشاهده کرد و درصد بسیار بالای جراحی زیبایی، نسبت به میانگین جهانی بر روی آنها صورت می گیرد.

این نشریه افزود: البته بر اساس معیارهای غربی، محدودیت های مختلفی در مورد آزادی زنان ایرانی اعمال می شود که حجاب، بارزترین آن است. به نوشته سایت های راهنمای مسافرتی مانند «Lonely planet» در ایران محدودیت های جدی بر روی اینترنت اعمال می شود. اما در عین حال همه به فیس بوک، اینستاگرام، اسکایپ، واتس آپ دسترسی دارند و روزانه از ایمیل خود استفاده می کنند.

این نشریه نوشت: بر روی دیوارهای شهرهای ایران، تصاویر شهیدان جنگ هشت ساله با عراق نقش بسته است. شهر کوچک آبیانه نیز از این قاعده مستثنی نیست و یاد شهیدان و شهادت، که ستون مذهب شیعه دوازده امامی و نماد آن حسین (ع)، امام سوم شیعیان و واقعه عاشوراست، گرامی داشته می شود. برای شیعیان، شهادت به معنای وارستگی و آزادی و بالاترین درجه ازخودگذشتگی در راه دین و اعتقادات است.



منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین