|
|
امروز: شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۵
کد خبر: ۶۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
با گذشت دو سال از روی کار آمدن دولت یازدهم، بسیاری از مردم منتظر شنیدن نتایج اولیه و ملموس این تغییرات در حوزه های مختلف و به ویژه اقتصادی و همچنین شعارها و وعده های انتخاباتی دولت تدبیر و اعتدال می باشند.
با برداشته شدن گام بزرگی برای تحقق وعده دولت در خصوص سیاست خارجی و قرار گرفتن در مراحل حساس توافق هسته ای، مردم علاقه مندند بدانند که دستاورد این دولت در 24 ماهه چه بوده است.
این دستارودها در مناطق مختلف کشور متفاوت و در استان قزوین نیز می تواند در بخش های فرهنگی، اجتماعی، محیط زیست، گردشگری ، آب، صنایع، اشتغال، راه و شهرسازی، انرژی، بهداشت و درمان، کشاورزی، روستایی، ورزشی خلاصه گردد.
بهبود شاخص ها در حوزه های مختلف و افزایش روحیه امید و نشاط در بین مردم بواسطه تلاش های بی مدعا و خدمت بی منت دولتمردان در شرایطی بوجود آمده است که دولت تدبیر و امید میراث دار مشکلات و تنگناهای زیادی از دوره قبل بوده است.
با نگاهی گذرا به عملکرد و دستاوردهای دولت یازدهم در قزوین، شهروندان نیز شاهد ارتقا و بهبود شاخص های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در زندگی خود بوده اند و آنها را به خوبی لمس و احساس کرده اند.

امور فرهنگی و اجتماعی:
در امور اجتماعی و فرهنگی باید به تشکیل ستاد ساماندهی مساجد و امامزاده های استان و مکان یابی، طراحی و ساخت و اجرای 20 مسجد در محلات مورد نیاز قزوین، انجام 12 دیدار مردمی استاندار با حضور در مساجد در شهر قزوین و حضور در تمامی شهرستان ها، بخش ها و شهرهای استان و دیدار با مردم به منظور بررسی مسایل، مشکلات و درخواست های آنها و برگزاری 18 گفت و گوی تلفنی دو ساعته استاندار با مردم استان به عنوان دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان قزوین اشاره کرد.
تهیه و تدوین و اجرای برنامه های اولویت دار میان مدت (پنج ساله) حوزه فرهنگی و اجتماعی استان با پیگیری اهداف 15 گانه ازجمله کاهش نسبی میزان طلاق، مصرف مواد مخدر، روانگردان ها و الکل، ارتکاب جرایم (سرقت، نزاع و قاچاق مواد مخدر)، افزایش واقعه ازدواج و بهبود نسبی فرهنگ ترافیک و آپارتمان نشینی، کاهش نسبی اسراف در مصرف اقلام اساسی (نان و انرژی) و افزایش نسبی نشاط و سلامت اجتماعی را باید از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه فرهنگی در استان قزوین یاد کرد.
اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر و کارتن خواب که به ارتقای امنیت شهروندان و کاهش سرقت در استان منجر شد را نیز باید از دیگر اقدامات قابل توجه حوزه اجتماعی در کارنامه دو ساله دولت تدبیر و امید در قزوین یاد کرد.

محیط زیست:
ساماندهی پسماندهای خانگی، صنعتی و عفونی برای نخستین بار، مرکز بی خطرسازی زباله های عفونی در مجتمع جمع آوری و دفن زباله محمدآباد بویین زهرا و اختصاص 10 هکتار زمین از سایت 110 هکتاری برای جمع آوری و دفن زباله های صنعتی، ممنوعیت احداث واحدهای آلاینده و تشکیل اتاق فکر محیط زیست را می توان از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه های زیست محیطی در استان قزوین برشمرد.
همچنین تجهیز آزمایشگاه محیط زیست به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، احیا و بهسازی چشمه ها در حوزه حیات وحش، بررسی وضعیت کیفی آبهای زیر زمینی، تعیین سهم گازهای گلخانه ای در حوزه کشاورزی، طرح مدیریت منطقه حفاظت شده باشگل از دیگر برنامه های دو سال گذشته می باشد.

گردشگری:
آغاز عملیات توسعه و ساماندهی بارگاه امامزاده حسین(ع) با هدف جذب گردشگری مذهبی و شروع عملیات اجرایی دو مجتمع تفریحی، اقامتی و آبدرمانی در آبگرم با هدف توسعه گردشگری در قزوین را باید از اقدامات قابل توجه صورت گرفته به منظور توسعه گردشگری در استان طی دو سال گذشته یاد کرد.
افزایش گردشگران نوروزی در ایام نوروز با ثبت آمار یک میلیون و 500 هزار نفر، راه اندازی مرکز نگارگری قرآن کریم در سرای سعدالسلطنه، مرمت مساجد تاریخی مولاوردیخانی، بلاغی، سبز و ملامهدی، برگزاری جشنواره ملی چوگان، راه اندازی موزه دریجه ها در مسجد جامع عتیق، افتتاح نخستین هتل سنتی قزوین در خانه تاریخی بهروزی، برگزاری نمایشگاه های نوروزی صنایع دستی در اماکن تاریخی، واگذاری 125 هکتار از روستای تاریخی گازرخان الموت به میراث فرهنگی از دیگر دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر در استان قزوین باید یاد کرد.

آب:
تشکیل اتاق فکر آب استان با حضور مدیران سابق و فعلی حوزه آب و کارشناسان و نخبگان این بخش به منظور تلاش برای بحران کم آبی، از سرگیری احداث سدمخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی نهب تاکستان با ظرفیت 123 میلیون متر مکعب آب پس از دو سال توقف در سال 93 به عنوان بزرگترین طرح آبی استان، این پروژه بزرگ پس از تکمیل توان آبیاری 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را خواهد داشت.
تخصیص 120 میلیون متر مکعب آب از سد طالقان برای بخش کشاورزی، احداث هشت مجتمع آبرسانی و ممنوعیت احداث واحدهای تولیدی پر آب بر، مسدود سازی 500 حلقه از چاه های غیرمجاز که موجب صرفه جویی 106 میلیون متر مکعب آب شده، از دیگر اقدامات قابل توجه دولتمردان در استان قزوین در حوزه آب بوده است.
حل مشکل زمین های اوقافی الوند پس از 25 سال که از مهمترین خواسته های شهروندان این شهر بود و موجب حل معضل حدود پنج هزار شهروند شد.

صنعت، معدن و تجارت:
تشکیل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، ایجاد پنجره واحد گمرک با هدف تسهیل و سرعت بخشیدن به امور گمرکی و واردات و صادرات کالا، راه اندازی دفتر همکاری های تجاری و بازرگانی قزوین در کربلا و انعقاد تفاهم نامه همکاری های تجاری، بازرگانی و فنی و مهندسی بین قزوین و کربلا را با هدف جذب بازار عراق و حضور تولیدات قزوین در این کشور را باید از مهمترین کارهای صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در این استان در حوزه تجاری و بازرگانی یاد کرد.
دیدار، گفت و گو و رایزنی مقامات ارشد و مدیران قزوین با سفرای کشورهای کره جنوبی، اتریش و ایتالیا و هیات های تجاری عراقی به منظور تبادل همکاری های تجاری و حضور کالاهای تولیدی قزوین در بازارهای خارجی را نیز باید از دیگر اقدامات صورت گرفته طی دو سال گذشته و در طول عمر دو ساله دولت تدبیر و امید در این استان یاد کرد.
صدور 370 فقره پروانه بهره برداری و 450 فقره جواز تاسیس برای واحدهای تولیدی، اجرای 80 طرح عمرانی و زیربنایی در شهرک ها و نواحی صنعتی با 300 میلیارد ریال اعتبار، صادرات یک میلیون و 890 هزار دلار محصولات معدنی را نیز از جمله کارهای صورت گرفته در بخش صنعت و معدن در استان قزوین بوده است.
آماده سازی ناحیه صنعتی طارم سفلی و الموت، بهره برداری از 105 واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی با پنج هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار و دو هزار و 900 نفر اشتغال، تملک شهرک صنعتی قزوین، گازرسانی به ناحیه صنعتی اسفرورین، اعطای 80 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به صنایع کوچک و نوسازی صنایع و راه اندازی دوباره 45 واحد راکد و تعطیل و راه اندازی مرکز خدمات کسب و کار در شهرک صنعتی کاسپین با هدف ارایه خدمت به صنعتگران و کارآفرینان از دیگر اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم در بخش صنعت در استان قزوین بوده است.
در طول دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید در استان قزوین همچنین 223 قرارداد ساخت واحدهای تولیدی با سرمایه گذاری پیش بینی شده هشت هزار و 600 میلیارد ریال با شرکت شهرک های صنعتی این استان منعقد شده است.
صادرات 80 واحد تولیدی قزوین به کشورهای خارجی بویژه عراق را نیز باید از دیگر دستاوردهای بخش صنعت این استان طی دو ساله اخیر یاد کرد.
تصویب ادغام شهرک و پارک صنعتی لیا به منظور ساماندهی این دو مجموعه صنعتی و حل معضلات آنها، معرفی 720 تن از فرش بافان قزوینی به بیمه تامین اجتماعی، بررسی مشکلات 40 واحد صنعتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، رونمایی از فرش دستباف اصیل قزوین، صادرات 6 میلیون دلار کشمش در سال 93 از قزوین به خارج را باید از جمله دستاوردهای حوزه صنعت و معدن و تجارت استان قزوین در دو سال گذشته یاد کرد.

اشتغال:
ایجاد حدود 22 هزار اشتغال و اختصاص یکهزار و 300 میلیارد ریال اعتبار به بنگاه های اقتصادی از طریق کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری قزوین، کاهش 14 درصدی حوادث ناشی از کار در سال 93 نسبت به سال قبل از آن بواسطه افزایش آموزش و ایمن سازی محیط های کار از جمله دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در حوزه اشتغال در این استان بوده است.

راه و شهرسازی:
تکمیل و بهره برداری از 10 هزار واحد مسکونی مهر و آماده بودن هفت هزار واحد دیگر، افتتاح درمانگاه و سه باب مدرسه در شهرک مهرگان، راه اندازی روزانه خط مسافربری قطار ریل باس قزوین-تهران، آسفالت راه های روستایی استان به طول تقریبی 200 کیلومتر، اتمام مطالعات اجرای خط آهن قزوین- قم، ادامه پروژه راه اصلی قزوین- الموت و تنکابن به طول 148 کیلومتر و قزوین - رحیم آباد - کلاچای به طول 140 کیلومتر از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این استان در حوزه مسکن و راه باید دانست.
احداث باند دوم جاده بویین زهرا- ساوه به طول 75 کیلومتر، چهار خطه کردن قطعه چهارم محور تاکستان به آبگرم، چهار خطه کردن جاده قزوین- اقبالیه، آغاز عملیات آزاد راه آبیک - چرمشهر و پیشرفت 70 درصدی خط آهن قزوین- رشت و پایان اجرای دوخطه شدن خط آهن قزوین - تهران تا پایان سال جاری با چهار میلیارد ریال اعتبار و ادامه آن به استان زنجان از سال آینده، خط کشی 360 کیلومتر راه، لکه گیری راهها با مصرف بیش از پنج هزار و 640 تن آسفالت، بهسازی 450 کیلومتر راه روستایی را باید از دیگر اقدامات صورت گرفته در طول دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید در استان قزوین در حوزه راه یاد کرد.
کاهش حوادث جاده ای طی سال های 92 و 93 و کسب رتبه نخست کشوری که با کم شدن 61 درصدی تلفات در سطح بزرگراه ها، آزاد راه ها و جاده های استان قزوین و کاهش 42 درصدی حوادث در سال 94(تا اردیبهشت ماه) می توان قزوین را پیشرو در کاهش سوانح و تلفات جاده ای طی دو سال گذشته دانست.
اجرای عملیات روشنایی 12 کیلومتری گردنه کوهین در آزاد راه قزوین - رشت با 19 میلیارد ریال اعتبار، اتمام طرح اه اصلی به بزرگراه قزوین - تاکستان و اجرای طرح امامزاده حسین (ع)

انرژی:( برق و گاز)
بهره گیری از انرژی های پاک و نو و انتخاب استان قزوین به عنوان مرکز انرژی های نو، بطوریکه این استان ظرفیت چهار هزار مگاوات انرژی بادی و خورشیدی دارد که تاکنون 820 مگاوات مجوز صادر شده و حدود 40 مگاوات وارد مدار شده است.
آغاز عملیات اجرایی مرکز پرتودهی سازمان انرژی اتمی را باید از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان قزوین در حوزه انرژی دانست.
راه اندازی بزرگترین نیروگاه بادی کشور با ظرفیت 50 مگاوات در کهک ضمن صرفه جویی 90 هزار لیتر سوخت گازوییل 70 میلیون دلار صرفه جویی ارزی بدنبال دارد.
گازرسانی به حدود 200 واحد صنعتی، گازرسانی به 44 روستا، نشت یابی از دوهزار و 273 کیلومتر شبکه گازرسانی و اجرای عملیات گازرسانی به شهرک ها و نواحی صنعتی خرمدشت، شال، آبیک و حکیمیه و ادامه اجرای عملیات لوله گذاری گاز به مناطق طارم سفلی و الموت از موارد قابل ذکر در این حوزه می باشد.

بهداشت و درمان:
اجرای طرح تحول نظام سلامت، تدوین طرح تفضیلی درمان و بستری استان قزوین در افق 15 ساله، تکمیل و تجهیز بیمارستان 64 تختخوابی تاکستان، مطالعه احداث بیمارستان جایگزین بیمارستان های قدیمی بوعلی و شهیدرجایی، اجرای عملیات ساخت اولین مرکز رادیوتراپی قزوین، راه اندازی کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی قلب، داخلی، مغز و اعصاب، کلیه و مجاری ادرار و جراحی عمومی در جنوب شهر قزوین، بازسازی بخش های مختلف بیمارستان بوعلی شامل ccu ، چشم، آزمایشگاه و اندوسکوپی، خرید و نصب درستگاه ویدئولارنگوسکپی در بیمارستان شهید رجایی از اعتبارات طرح تحول نظام سلامت، افزایش کلینیک های ویژه دانشگاه به شش مورد در بیمارستانهای دانشگاهی را باید از مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان در استان قزوین در دولت تدبیر و امید یاد کرد.
راه اندازی اورژانس هوایی، تشکیل مجمع خیرین خون سلامت، کاهش زایمان به روش سزارین در بیمارستان های استان، حل مشکل دفع غیربهداشتی فاضلاب تاکستان، افتتاح بخش روانپزشکی در بیمارستان قدس، اختصاص یکهزار و 500 متر زمین برای ساخت کلینیک پزشکی ویژه در محمدیه، راه اندازی درمانگاه فک و صورت در بیمارستان شهید رجایی، راه اندازی بخش دیالیز در بیمارستان ولایت، بهسازی و افتتاح هفت خانه بهداشت، غربالگری دیابت برای بیش از 20 هزار تن از شهروندان قزوینی، بهسازی مراکز درمانی آبگرم و خرمدشت را هم باید به سیاهه این دستاوردها در حوزه بهداشت و درمان اضافه کرد.
ساخت و بهره برداری از خوابگاه 300 نفری دانشگاه علوم پزشکی، راه اندازی کلینیک ویژه شیفت عصر در مرکز ترومای شهید رجایی قزوین، غربالگری شپش سر برای 83 درصد دانش آموزان استان، پوشش 100 درصدی آهن یاری در مدارس دخترانه، معاینه رایگان دندانپزشکی برای سه هزار کودک، ایجاد چهار رشته جدید پرستاری سالمندی، روان پرستاری و مشاوره در مامایی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت حرفه ای را نیز باید از دیگر خدمات ارایه شده به مردم استان قزوین در دوران دولت تدبیر و امید یاد کرد.

کشاورزی:
تجهیز اراضی به سیستم های آبیاری نوین به میزان سه هزار و 430 هکتار، آغاز عملیات اجرایی آبیاری نوین یکهزار و 70 هکتار از باغات انگور تاکستان، داربستی کردن یکهزار و 600 هکتار از باغات انگور تاکستان، ایجاد 14 سایت جامع ترویجی-آموزشی کشاورزی و بهره برداری از 50 طرح با 74 میلیارد ریال اعتبار از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی در استان قزوین بوده است.
اختصاص اعتبار ویژه برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا در بخش های بذر و نهال و دیگر نهاده ها اعلام به موقع و منصفانه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورز ی نیز باید از نظر دور نداشت.

روستایی:
اختصاص 33 میلیارد ریال برای تجهیز دهیاری ها به ماشین آلات مورد نیاز، انتخاب 20 روستا برای فعال سازی ظرفیت های سرمایه گذاری آنها، اجرای یک میلیون متر مربع آسفالت معابر داخل روستاها، اختصاص 450 میلیارد ریال اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به دهیاری ها، راه اندازی 20 دهیاری جدید را نیز باید از اهم اقدامات صورت گرفته دولت تدبیر و امید در حوزه روستایی در استان قزوین یاد کرد.

ورزش:
کسب نشان طلا و برنز المپیک نوجوانان 2014 نانجینگ چین توسط رامین صفویه و محسن شهبازی در رشته های جودو و ووشو، کسب نشان طلای انفرادی بازی های آسیایی 2015 اینچوان و طلای تیمی مسابقات جهانی دانمارک توسط اسماعیل عبادی در رشته تیروکمان، کسب مقام سومی مسابقات جهانی 2015 سنگنوردی چین توسط رضا علیپور از جمله افتخارآفرینی ورزشکاران قزوینی همراه با تیم های ملی در میادین مهم ورزشی طی دو سال اخیر بوده است.
حضور علیرضا جهانبخش به عنوان نخستین بازیکن قزوینی در جام جهانی 2014 برزیل، حضور سیامک مرندی در ترکیب تیم ملی در مسابقات لیگ جهانی والیبال از دیگر موفقیت های ورزشی استان قزوین در دو سال گذشته نام برد.
بهره برداری از سالن های چندمنظوره معلم کلایه و شهرک مهرگان، سالن ورزشی ناشنوایان قزوین و سالن های تیراندازی آبیک و ناجا در کنار تکمیل 6 سالن ورزشی چند منظوره که آماده افتتاح می باشند، از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه ورزش در استان قزوین بوده است.
تشکیل شورای عالی ورزش استان، برگزاری همایش ورزش صبحگاهی به صورت هفتگی و در روزهای دوشنبه با حضور استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی را باید از دیگر اقدامات انجام شده در استان قزوین در حوزه ورزش یاد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین