کد خبر: ۶۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
معاون اروپایی و آمریکای وزارت خارجه گفت: برجام ماهیتی مانند یک پروتکل و معاهده بین المللی ندارد که نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی داشته باشد و طرف های مقابل ما هم این را تصویب نمی کنند.
مجید تخت روانچی عصر چهارشنبه در پایان دیدار با مراجع عظام تقلید و علمای قم در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اگر ما برجام را در مجلس تصویب کنیم مانند قوانین داخلی خود ما می شود، در حالی که نه می توان چیزی از برجام کم و یا چیزی را به آن اضافه کنیم، مجموعه کل برجام یا باید قبول و یا رد شود.
وی ادامه داد: در آمریکا هم برای تصویب به کنگره نمی رود و آنها هم نمی توانند چیزی کم یا زیاد کنند.

* بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی
وی ادامه داد: ما فکر می کنیم شورای عالی امنیت ملی این قضیه را بررسی و طبق مصوبه، بر همان اساس کار خود را دنبال می کند و اگر مسیر قانونی در شورای عالی امنیت ملی تصویب و به تایید رهبر معظم انقلاب برسد، این مسیر قانونی است که در کشور ما عمل می شود.

* اعلام همکاری با کمیسیون ویژه مجلس
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون تاکنون مشغول انجام کاری های داخلی خود، انتخاب هیات رییسه و نحوه بررسی بود و ما تا امروز جلسه ای با آنها نداشتیم.
وی ادامه داد: ما بعد از بازگشت از وین، جلسات متعدی در کمیسیون ها با نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی داشتیم و تلاش می کنیم به هر نحوی که نمایندگان سئوال دارند ما در حد امکان پاسخ دهیم.
تخت روانچی خاطرنشان کرد: هر زمان هم کمیسیون ویژه بررسی برجام تشخیص دهد ما نیز حضور پیدا می کنیم و به سئوالات آنها نیز پاسخ خواهیم داد.

* مجری تصمیم نظام هستیم
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر پیش بینی شما از برجام و آیا در نهایت به فرجام می رسد نیز گفت: پیش بینی از اکنون کار دشواری است، ما به سئوالاتی که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی دارند پاسخ می دهیم و در نهایت هر تصمیمی که نظام بگیرد ما مجری خواهیم بود.

* هیچ شرطی از انگلیس قبول نکردیم
معاون اروپایی و آمریکای وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگر پیرامون بازگشایی سفارت انگلیس در ایران گفت: ما هیچ شرطی از دولت انگلیس برای بازشدن سفارت در ایران نپذیرفتیم، ما در تعطیلی سفارت دخالتی نداشتیم و خود آنها ابراز علاقه کردند و این کار عملی شد.
وی یادآورشد: از کشور کانادا نیز هیچ سیگنالی برای بازگشایی سفارت تاکنون داده نشده است، آنها خودشان ایران را ترک کردند و چیزی نگفتند که نشان دهد سیاست آنها عوض شده است و ما نسبت به کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران چنین برخوردی بکنند عجله ای برای عادی شدن نداریم.

* تکذیب احتمال فعالیت برخی شرکت های آمریکایی در ایران
تخت روانچی همچنین برخی گمانی زنی ها مبنی بر حضور برخی شرکت های خاص آمریکایی و غربی را جنجال های رسانه ای خواند و گفت: ما هیچ تحولی در این زمینه نداریم، بعد از برجام در فضای بین المللی سر و صداهایی ایجاد شده و چیزهایی مطرح می شود ولی برنامه اقتصادی و همکاری دولت با کشورهایی است که با آنها رابطه دوستی داریم و سفارت دارند و چیزی غیر از اینها نیست.

*حمایت مراجع تقلید از تیم هسته ای
وی با اشاره به دیدار خود با علما و مراجع تقلید نیز گفت: امروز بعد از زیارت حرم کریمه اهل بیت (ع) با تعدادی از علما و مراجع تقلید دیدار و گزارشی از مذاکرات هسته ای و اینکه کارها چگونه پیش می رود را ارائه دادم و این بزرگان نیز مانند همیشه ابراز لطف و محبت داشتند.
تخت روانچی خاطرنشان کرد: مراجع تقلید از فعالیت های تیم هسته ای و اقداماتی که تاکنون انجام شده حمایت کردند و ما واقعا قدردان حمایت های رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و علما و مراجع عظام تقلید هستیم.
وی همچنین گفت: در جامعه المصطفی نیز مذاکرات و رایزنی هایی پیرامون همکاری بین دانشگاهی -بین جامعه المصطفی و کشورهای اروپایی و آمریکایی- انجام شده و امید است در این زمینه نیز فعالیت های موثری انجام شود چرا که جامعه المصطفی یک ظرفیت بزرگ است.
مجید تخت روانچی معاون اروپایی و آمریکای وزارت امورخارجه روز چهارشنبه با حضور در قم با حضرات آیات عظام تقلید مکارم شیرازی، نوری همدانی، جعفر سبحانی و برخی دیگراز شخصیت های حوزوی دیدار و گفت و گو کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین